• MAGYAROK A VILÁG NYOLCEZRESEIN

himalaja blogja

Hétfőn, 04.27-én pihenőnapot tartottunk, rendezgettük a sátrainkat, környezetünket.
        Kedden is pihentünk, ill. délelőtt, amíg szép napsütés volt (ált. délutánra befelhősödik és lehűl a levegő) elvégeztem az EEG mérést mely egy agykutatásra eszközöket fejlesztő német cég felszerelésével történik. És hát naponta végzem magamon és csapattársaimon a pulsoximetriás vizsgálatokat, melyek az eddigi magashegyi expedícióim során kialakított rutin szerint naponta háromszor történnek. Aztán pár száz méterrel feljebb sétáltam, hogy szervezetem szokja kicsit a nagyobb magasságot, mivel szerdára az 1-es táborba való felköltözést tervezzük. A csúcsig 3-4 ilyen tábort kell kialakítanunk, egyet fent alszunk, majd lejövünk regenerálódni.

04.18-án indultunk Kathmanduból, Arughat nevű településeig busszal.
        Délutánra érkeztünk meg, nagy hőség, és bosszantó, hogy a tengerszint feletti magasság a Kathmandu közel 1800 m-hez itt csak kb.500 m. Tehát még lefelé jöttünk, innen kell egy 8-10 napos gyaloglással felkapaszkodnunk az alaptáborig.

04.19-én reggel megjelentek teherhordóink, és a csomagokon való rövid osztozkodás után elindultunk. Végre megyünk. Gyaloglás az izzasztó hőségben-bizony,ez a meleg jól jönne 5000 m környékén, de ez most nem vígasztal. Kis házak,teraszosan megművelt rizsföldek,néhány házból álló településeket elhagyva ballagtunk, majd délutánra megérkeztünk első megállónkhoz Lhursani Bariba. És ez így ment napokon keresztül, azzal, hogy fokozatosan előbb az éjszakák, majd a nappalok is egyre hidegebbek lettek. Kezdetben a gorkha népcsoport településein haladtunk keresztül, majd megjelentek a Manne kövek (melyeket mindig balról kell megkerülni,azért,hogy a szent kövek és a rajtuk levő vallási feliratok,Buddha ábrázolások jobb kézre esnek), és az imamalmok, a bennük levő imádságokkal, melyet ha megpörgetsz, azzal egyet imádkoztál. Itt már Buddhista vallású népek élnek, és az arcvonások alapján is láthatóan dominánssá vált a tibeti elem. Az eddigi nepáli nyelvű Namaszte (Üdvözlet) köszönés helyett egyre gyakrabban hallani a tibeti Tashi deli-t.

Ami az egészségünket illeti jól vagyunk, persze arra vigyázni kell,hogy csak teát és felforral vizet igyunk. A kisebb hasmenések azonban így sem kerülhetők el, de hát ez tudott dolog, erre fel vagyunk készülve. Már indulás előtt összeállítottam mindenkinek egy kis egészségügyi csomagot a szükséges gyógyszerekkel,kevés kötszerrel.

Ahogy egyre magasabbra emelkedünk, a rizsültetvényeket felváltják a szintén szépen megművelt kukoricaföldek, a házak közelében bab, fokhagyma és gabonanövények (árpa, rozs ültetvények) melyek a rizs mellett a helyi főeledel, a campa alapanyagát adják.

Végre Kathmanduból elindulásunk 8.napján elértünk egy Sama Gaon nevű településre, mely már 3670 m magasan van. Eddigi vékony ruházatú mezítlábas-szandálos teherhordóink innen visszafordultak. Az alaptáborig már helyi teherhordók segítségét vesszük igénybe.
        Itt egy napos pihenőt tartottunk,ezalatt összegyűltek a teherhordók, de a magasság is indokolta a továbbmenetel előtti erőgyűjtést. Ne feledjük, ez már igen nagy magasságnak számít. Beosztás szerint Nagy magasságról beszélünk 1500-3500 m, Igen nagy magasság 3500-5500 m között ill. extrém magasság 5500 m fölött. Tehát elvileg a magashegyi mászók között rettegett hegyi-betegség már itt is fellépetne. Szerencsére, ez nem történt meg.04.26-án, Kathmanduból elindulásunk 9. napján aztán reggel elindultunk az alaptáborba. Teherhordóinkat csodáltuk útközben, akik 30 kg-os csomagokkal vidáman lépkedtek a néha meglehetősen meredek emelkedőkön, és még viccelődni is volt erejük. Kezdetben nekünk is, aztán az út utolsó harmadában kezdtük érezni a magasságot, az oxigénhiányt. Ennek ellenére elég gyorsan, már d.u.-án 13 órára megérkeztünk a 4860 m magasan levő alaptáborba. Kis pihenés, teázás után kialakítottuk a hóban a sátorhelyeket és felhúztuk a sátrainkat, ami ebben a magasságban meglehetősen fárasztó dolog volt. Később, ha már megszokta a szervezetünk a magasságot, ennyi megerőltetést észre sem veszünk majd.

Második állomásunk: Khorlabesi (850 m. É: 28.15,14,38 K: 84.52,56,84)

Remekül haladunk, jó a hangulat, piszkosul meleg van! Még két nap és hűvösödik az idő.
        Zsolt leánya megszületett pénteken, akit Gerdának hívnak.
        Apa-gyakorlatos napokat hozunk létre pelenkázásból, a modell Dani lesz, mert Ő a legfiatalabb. Mondtuk neki, hogy csináljon be nyugodtan, és Zsozsó kitakarítja, tisztába teszi. Addig is gyakorol, no meg így Daninak sem kell sokat törődnie a hasmenésével.

WEBBeteg háttér: Utazók hasmenése

A hasmenés az utazókban kialakuló leggyakoribb megbetegedés. Általában egy héten belül, kezelés nélkül is gyógyul, az esetek mintegy tizede azonban ennél tovább, akár 4-5 hétig is elhúzódik. Részletesen: Kockázatok külföldön - Higiénés szabályok

Megvannak az engedélyek, beszereztük az utolsó élelmiszereket, a még szükséges felszerelést.
        Ma is igen meleg volt, amit a délutáni kiadós eső enyhített. Valószínűleg az első napokban erre kell számítanunk. Az út első részében előbb még ereszkedni fogunk Kathmandu kb.1800 m-es magasságáról kb.500 m tengerszint feletti magasságig, csak aztán emelkedik majd a terep, hogy végül kb.10 nap múlva elérjük az alaptábor kb.4700 m-es magasságát.
        D.u.-án találkoztunk egy személlyel, aki számon tartja és követi a különböző expedíciók adatait, mozgását a hegyen. Több expedíció is van most a Manaslu útvonalán különböző magasságokban, de ők mindannyian az alaptábor feletti szakaszon is sherpákat vesznek igénybe és oxigénpalackot használnak.

Most már összecsomagoltunk, minden készen áll a holnapi indulásra. Végre.

Igen meleg volt ma egész nap, és lesz ez még melegebb (Lajos megjegyzi, hogy jó lenne egy sör) míg aztán magasabbra érve szép lassan lehül majd a levegő. Durva számítás szerint kb 100 m szintemelkedés 1 fokot jelent. A Manaslu alaptáborban most nagy hó van. Szóval lesz még hűvös is az idő...

Ma megbeszéltük az irodával a szükséges dolgokat, pontosítottuk az általuk az alaptáborig biztosított felszerelést, élelmet - ez fontos, mert esetleg a sok amerikai expedíció miatt megszokásból minket is nehogy mogyoróvajjal akarjanak etetni. Biztos ami biztos egy kis kolbász, szalonna azért van nálunk, én meg ki nem hagytam volna a gulyáskrémet,mert azzal mindent fel lehet javítani.

Egyébkent ez a Kathmandu igencsak szennyezett levegőjű hely, szűk utcácskákon zsúfolt (bal oldali) auto és motorkerékpár forgalom, rengeteg gyalogos egymás hegyén-hátán nagy ricsajjal, tülköléssel fűszerezve. Egyszóval, igazi hangulatos Ázsia.

Csütörtök reggel, Kathmandu. Tegnap este érkeztünk. Budapestről kedden reggel, 14.-én indultunk, az eredeti tervvel ellentétben nem Malév, hanem Lufthansa géppel Frankfurtig. Onnan Bahrain érintésevel a Gulf Air légitársasággal utaztunk tovább, sőt,mivel Bahreinben hosszú volt a várakozási idő (este 19 30-ra értünk oda és másnap reggel 6-kor indultunk tovább) jó minőségű szállodát és vacsorát biztosítottak.

Szóval 16-án reggel Bahreinből továbbrepültünk és egy rövid Dammami megálló után d.u.-án összes csomagjainkkal, rendben megérkeztünk Nepál fővárosába, Kathmanduba.

Itt 2 napig leszünk, ezalatt tárgyalunk a serpákat alkalmazó irodával, elintézzük a szükséges szervezési dolgokat, megkapjuk az engedélyeket, beszerezzük a magashegyi élelmet, majd reményeink szerint18.-an reggel indulunk tovább.

Innen elvileg 10 napba telik, amíg eljutunk a 4700 m-en levő alaptáborba. Az igazi hegymászás ekkor kezdődik, és április utolsó napjaitól-május elejétől kezdve kb.30 nap áll majd rendelkezésünkre. Onnantól kezdve már serpák, mindenféle segítség nélkül haladunk tovább, ott kezdődik majd a kihívás, az igazi hegy. Mar nagyon varjuk...

Frankfurt, borongós idő és a hajam sem áll jól, mert el akarták venni azt a gélt, ami az EEG-hez kell, erről majd később bővebben. Ezt némi bonyodalom árán külön feladtam. Most 11.30, következő állomás Bahrein ahová 18.30-kor érkezünk. Onnan reggel 6-kor repülünk Kathmanduba.

WEBBeteg háttér: Jet lag - az időutazók betegsége

Az ember szervezetének működése nagyban függ az aktív-inaktív periódusok, illetve az alvás-ébrenlét egységének szabályozásától. Az agy egyik speciális része (tobozmirigy) termeli a melatonin nevű hormon természetű anyagot, amely többek közt bioritmusunkért is felel.
         Részletesen: Nyugatról keletre, keletről nyugatra; Hogyan lehet védekezni a jet lag ellen?

Manaslu! Valami olyasmit jelent, hogy a lélek, a szellem hegye.

Április 14.-én, kedden reggel 6 50-kor indul a 4 fős expedíciós csapatunk. A kezdeti, sokkal népesebb társaságunkat megtizedelte a gazdasági válság, ennyien maradtunk. És szinte az utolsó pillanatig a mi indulásunk is kérdéses volt, hja, az örök kérdés, a pénz!

Na, de most már megvannak a repjegyek, tehát megyünk. Szabadságom kiíratva, másfél hónapig nélkülem kell gyógyulniuk a borsodi törött csontoknak. Ugyanis baleseti sebész vagyok. Az év nagy részében elsősorban. De most pár hétig hegymászó és az expedíció orvosa.

Ügyeletes lettem volna ma is a kórházban, de sikerült elcserélni, így be tudtam szerezni az utolsó szükséges dolgokat is. Visszakaptam a kölcsönadott jégfejszémet is. És megvettem mindenkinek a kis elsősegély csomagját. Épp most néztem át a tartalmát, némi kötszer, ragtapasz, szóval ami kell. Aztán ha megkaptam a gyógyszereket (hogy mekkora strapa támogatót találni?) felszerelem nekik. Azt akarom, hogy legyen mindenkinél egy minimális egészségügyi felszerelés. Ha van, hátha nem kell! Persze igencsak mérlegelni kell, mit visz az ember. Némely hegymászó még a fogkeféje nyelét is levágja, és a felesleges fogkrémet kinyomja a tubusból, hogy minél kevesebb fölös súlyt vigyen. Szóval mérlegelni kell, hogy mit viszel és ha ezt lecsökkentetted a minimálisra, útközben akkor is rájössz, hogy még mindig túl sok. De ami az Eü. cuccot illeti, van amit nem lehet kihagyni: láz- és fájdalomcsillapító, torokfertőtlenítő, hasmenés elleni szerek nem maradhatnak ki semmilyen túra felszereléslistájából. Magas hegyen pedig fontos a hegyibetegségre is gondolni.

Na, de erről lesz alkalmunk még elmélkedni. Hisz még el sem indultunk.

Én pedig jobban tenném, ha lefeküdnék, mert holnapra is maradt még teendő bőven, a nap pedig futással indul.

A lista folytatódik a következő oldalon, kérjük lapozzon!

• Blog leírása

Az expedíciósorozat 2009-es célja a magyarok által még nem mászott MANASLU (8156 m Himalája, Nepál) csúcsa. A beszámolót a csapat orvosa, Dr. Szabó Levente készíti. himalaja.webbeteg.hu
        Látogatás: 63840 alkalommal

A blogban írottak nem képezik a WEBBeteg orvosi tartalmának részét, azok igazság-, és valóságtartalmáért portálunk felelősséget nem vállal.