• Prosztatarák - Mi dönti el a túlélési esélyeket?

Három genetikai rendellenesség együttes megléte drámaian csökkenti a prosztatarákban szenvedő beteg túlélési esélyeit - derült ki egy brit kutatásnak köszönhetően, amelynek eredményeit a British Journal of Cancer című szaklapban publikálták.

A prosztatarák a férfiakat sújtó leggyakoribb rosszindulatú daganatféleség és a második vezető onkológiai halálozási ok a férfiak körében. Évente világszerte 254 ezer férfi huny el prosztatarák következtében. Az esetek többségében a daganat lassan növekszik és nem jelent halálos veszedelmet a páciens számára, gyakorta még tünetei sincsenek a megbetegedésnek, azonban nagyon nehéz megjósolni, hogy mely tumor ad áttéteket.

Genetikai vizsgálat segítheti a terápa kiválasztását

5 módszer a prosztatarák kockázatának csökkentésére

Annak ellenére, hogy a daganatos megbetegedések közül a prosztatarák a leggyakoribb a férfiaknál, vannak módszerek, melyek segítségével csökkenthető a betegség kialakulásának kockázata.
        Részletek >>

A brit rákkutató intézet, az Institute of Cancer Research (ICR) munkatársai szerint a prosztatarákban szenvedő betegeknél genetikai vizsgálatot kell végezni, és annak alapján meghatározni, hogy mennyire agresszív kezelést igényel a kór.

Az ICR kutatócsoportja egy molekuláris sejtgenetikai eljárást, a fluorenszcens in situ hibridizációt (FISH) alkalmaztak.

(A módszer alapját az képezi, hogy a duplaszálú DNS-molekula szerkezete megfelelő körülmények között megbomlik.

A kettős spirál szétválik, ezáltal az egyszálú DNS hozzáférhetővé válik a fluoreszcens festékkel jelzett DNS-próbák számára. Ezek a DNS-próbák a genom egy-egy kis szakaszát jelenítik meg.)

A tudósok 308 prosztatarákos páciensnél három genetikai változást vizsgáltak: a PTEN gén elvesztését, illetve az ERG és az ETV1 gének mutációját kutatták. Korábbi tanulmányok kimutatták, hogy a PTEN és az ERG mutációi gyakoriak a prosztatarák esetében, ám eddig senki sem vizsgálta, hogy együttes hatásuk miként hat ki a páciensek túlélési mutatóira.

A kutatást irányító Alison Reid szerint jók a kilátásai azoknak a betegeknek, akiknél a három genetikai elváltozás egyike sem volt kimutatható: 85,5 százalékuk 11 évvel a kór diagnosztizálása után is életben volt. Ugyanakkor mind a három génmutációval rendelkező pácienseknek csupán 13,7 százaléka volt 11 év elteltével az élők sorában.

"A prosztatarákkal diagnosztizált férfiaknál genetikai vizsgálatokat kell végezni, megállapítandó, hogy rendelkeznek-e a három génmutációval. Ez a vizsgálat segít a kezelőorvosoknak a megfelelő terápia megválasztásában" - hangsúlyozták a kutatók tanulmányukban.

Kiégés szindróma

Dr. Balogh Katalin

Azokat sújtja, akik munkájuk során társadalmi segítő funkciót látnak el.

Mi az a divertikulózis?

Dr. Mármarosi István

Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

Mi mit jelent a prosztatarák patológiai leletén?

A prosztatából vett szövetmintákat speciális előkészítés után, mikroszkóp segítségével vizsgálja meg a patológus, az eredményt patológiai lelet formájában küldi meg a kezelőorvosnak. A leletben leírt információk határozzák meg a beteg kezelésének lehetőségeit. Az alábbi kérdések és válaszok segítenek abban, hogy megértse a leletein található orvosi információkat.

Tévhitek a prosztatáról

Az alábbiakban néhány, a prosztatáról gyakran elhangzó tévhitet gyűjtöttünk össze és rövid magyarázatokkal próbáljuk meg eloszlatni azokat.

Prosztatavizsgálat - Mire számíthat az orvosi rendelőben?

A kivizsgálás legkellemetlenebb, ám gyors és fájdalommentes része a prosztata végbélen keresztül történő vizsgálata, amely igen fontos információkkal szolgálhat az Ön orvosa számára.

Hatásos lehet az alacsony dózisú sugárterápia a prosztatarák ellen

A hagyományosnál kétszer hatásosabb lehet az alacsony dózisú sugárkezelés, vagyis a brachyterápia a prosztatarák ellen - derült ki egy nagy léptékű, hosszú távú kanadai kutatásból.

Prosztatarák szűrése PSA- és genetikai teszt kombinációjával

A PSA szűrés és egy új vizeletvizsgálattal történő genetikai szűrés kombinációja javíthatja a prosztatarák felismerésének érzékenységét.

Felfedezték a prosztatarák hét új genetikai okát

Brit és asztrál tudósok hét új genetikai okát fedezték fel a prosztataráknak. Ezek a génmódosulások a prosztatarákok előfordulásának több mint 50 százalékában játszanak szerepet.

• Hirdetések
      • Partnereink hírei
        A hiperhidrózis egy kellemetlen egészségügyi probléma, amire van hatékony orvosi megoldás.
        50 év felett a férfi lakosság túlnyomó része szenved a BPH tüneteitől. Van megoldás! (x)
        Gyakorisága a kor előrehaladtával nő, de bármely életkorban kialakulhat.
      • Orvos válaszol