• A nők hosszabb életének titka

A nők hosszabb életének titka talán abban rejlik, hogy a sejtjeikben lévő mitokondriumokban kevesebb hiba van, mint a férfiakéban - sugallja brit és ausztrál kutatók tanulmányának eredménye, melyet a Current Biology című szakfolyóiratban ismertettek.

Az energiát termelő és raktározó sejtszervecskékben, a mitokondriumokban lévő DNS-szakasz kizárólag az anyától öröklődik, ezért az evolúciós szelekció csak a nők számára káros mutációkat szűri. A kutatók szerint ennek következménye, hogy a mitokondriumban lévő hibák nagyobb hatással vannak a férfiakra, mint a nőkre. A káros hatások közül mindazok, amelyek csak a férfiak számára ártalmasak, átmennek ezen a szűrőn, és az idők folyamán aláássák sejtjeik egészségét.

Génmutáció, amely csak az apákra káros

Miközben génjeik legtöbbje esetében anyjuktól és apjuktól is örökölnek egy-egy kópiát a gyerekek, a mitokondriális géneket csak az anyjuktól kapják.

Ez azt jelenti, hogy az evolúció minőségellenőrzési folyamata, melyet természetes szelekciónak nevezünk, csak az anyákban lévő mitokondriális gének minőségét szűri - magyarázta Damian Dowling kutatásvezető, az ausztráliai Monash Egyetem munkatársa.

Elképzelésük szerint ha olyan mitokondriális génmutáció történik, amely az apáknak káros, de nincs hatása az anyákra, akkor az észrevétlen marad. Generációk ezrei alatt azonban sok ilyen mutáció összeadódhat, és kifejtheti káros hatását a férfiakra, miközben a nőkre ártalmatlan marad.

Megállapításukra a genetikai kutatások kedvelt modellállataként szolgáló ecetmuslica (Drosophila melanogaster) tanulmányozásával jutottak a kutatók. Úgy találták, hogy a mitokondriumban - nemzedékeken keresztül - tapasztalt genetikai változás jól jelezte előre a hímek várható élettartamát, de nem jósolta meg a nőstény muslicákét - idézte a tanulmányt a The Daily Telegraph című brit napilap online kiadása.

Kiégés szindróma

Dr. Balogh Katalin

Azokat sújtja, akik munkájuk során társadalmi segítő funkciót látnak el.

Mi az a divertikulózis?

Dr. Mármarosi István

Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

Szívbetegséghez vezethet az öröklötten magas koleszterinszint

Azoknak az embereknek, akiknek genetikailag magasabb a koleszterinszintje, fiatalon is nagyobb az esélyük a szívbetegségekre, mint a normál értékkel rendelkezőknek. Dr. Vaskó Péter, a Budai Kardioközpont szakorvosa az összefüggésekről és a kezelés lehetőségeiről beszélt.

Mi okozhat hajhullást?

A haj folyamatosan megújul, bizonyos időszakokban, főként ősszel és tavasszal intenzívebb hullást is tapasztalhatunk. Nőknél hormonális változások és stressz hatására is növekedhet a kihullott hajszálak mennyisége.

Új gént azonosítottak egy ritka betegség kialakulásának hátterében

Több mint kétévnyi kutatómunkával sikerült azonosítani azt a gént, amely felelős lehet egy igen szerteágazó idegrendszeri tüneteket eredményező, eddig tisztázatlan genetikai hátterű ritka neurológiai betegség kialakulásában – mondja a Nemzeti Agykutatási Program során elért, az EMBO Molecular Medicine szaklapban publikált eredményüket ismertetve Dr. Molnár Mária Judit.

Örökölhető a skizofrénia? Az orvos válaszol

Feleségem 2006-ban összeomlott, és paranoid skizofréniát diagnosztizáltak nála. Azóta gyógyszerek, problémák és minden évben visszaesés... Félek, hogy 8 éves kislányunk örökölte a betegségre való hajlamot. Válogatás a WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.

Egészséges pajzsmirigy - Mit tehetünk érte?

Hazánkban a pajzsmirigyproblémák - elsősorban nők körében - népbetegségnek számítanak. Kevesek előtt ismert, hogy a betegség kialakulása helyes életmód és rendszeres vizsgálatok segítségével megelőzhető.

Sok a rákos a családomban. Én is megbetegedhetek?

A családban nagymamám, nagypapám, édesanyám daganatos betegségben hunytak el. Mennyi az esélye annak, hogy én is elkapom ezt a betegséget? Válogatás a WEBBeteg Az orvos válaszol rovatában feltett kérdésekből.