Gyógyszerek szedése, vérnyomás

Tisztelt Doktor Úr! Édesapám 71 éves. "Kórtörténetében kezelt hypertonia szerepel. Elsõ alkalommal neurológián 2008-ban kezelték szédüléses tünetei miatt. Ekkor készült vizsgálatai arteriosclerosist mutattak. Koponya CT vizsgálata eltérés nélküli volt. Gégészeten tüneteit vestibularis laesio következményeinek véleményezték. 2010-ben testhelyzet változtatásra fokozódó szédülése recidivált, ekkor készült koponya CT vizsgálata sem mutatott eltérést. DEKK Neurológiáján is átvizsgálták panaszai miatt, ennek során készült koponya CT vizsgálata bal oldali media területi lacunaris laesiot mutatott. 2021 december elején pozicionális szédülés, nyomó fejfájás és látászavar miatt történt neurológiai vizsgálat. Koponya CT vizsgálatán bal oldali occipitalisan ischaemiára utaló jeleket találtak" 2021 december végén reggel lezsibbadt a jobb oldala, de beszéde érhető volt, járni tudott. Egy hét kórházban tartózkodás utana az alábbiak szerepeltek a zárójelentésben: "Soron kívül került a beteg osztályunkra felvételre, az anamnesisben részletesen leírt acutan kialakult jobb oldali hemihypaesthesia, enyhe fokú hemiparesis miatt. Tekintettel a felvétele idõpontjára jelentõsen javuló tüneteire, gyakorlatilag objectív góc jehiányára (NIH: 0) thrombolysis nem jött számításba. Acutan készült koponya CT vizsgálata az ismert elváltozásokat mutatta. Bal oldalon a törzsdúci régióban, valamint két oldalon a thalamus területén mutatkozott kis meszesedés. CTA vizsgálata, valamint nyaki duplex UH vizsgálata kifejezett mértékű arteriosclerosist mutatott." Holter ekg vizsgálat is történt, nem jeleztek problémát. Jobb oldala zsibbad továbbra is, változó mértékben. A vérnyomása január eleje óta átlagosan 115/65 pulzus 58-63 között mozog. Kicsit fáradékonyabb, néha gondolkodása tompább. December elejétől az alábbi gyógyszereket szedi, figyelve a betegtájékoztatóban leírtakra: reggel étkezés előtt 1X1 tbl. nicergolin, majd 8 órakor 1 tbl. amlodipin/valzartan (5/80 mg) . Ön szerint megfelelő így a szedésük vagy bevehetőek egyszerre is? Este 75 mg clopidogrelt, 20 mg atorvastatint és ismét 1tbl amlodipin/valzartant (5/80mg) szed. A clopidogrel leírásában nem szerepel, hogy mely napszakban ajánlott szedni. Kérdésünkre azt mondták, hogy szedhető este is. Az atorvasztatin leírásában szerepel, hogy fokozott óvatossággal kell alkalmazni amlodipin típusú hatóanyagokkal. A leírások miatt az atorvasztatint este 6 órakor vette be, míg a vérnyomáscsökkentőt és a clopidogrelt este 8 órakor. De nem vagyok biztos benne, hogy jól járunk el így, ezért szeretném a segítségét kérni, hogy Ön szerint hogy lenne helyes a szedésük? Esetleg érdemes lenne az alacsony vérnyomás miatt konzultálni a kezelőorvossal? Segítségét előre is tisztelettel köszönöm! K. Mariann

Dr. Fehér Gergely válasza gyógyszerkölcsönhatás témában

Kedves Kérdező!

A vérnyomást nem tartom alacsonynak, alacsonynak még egy 90 Hgmm-es vérnyomást is akkor tartunk, ha panaszos okoz (fejfájás, szédülés, gyengeség stb). Az alkalmazott gyógyszerek bármikor szedhetőek. Az atorvastatin és az amlodipine együttesen nyugodtan szedhető, a gyógyszerleiratok néha túlzottan óvatosak. Kérdés esetén célszerű a háziorvossal egyeztetni.

Üdvözlettel:

Fehér Gergely

Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.
Dr. Fehér Gergely
Dr. Fehér Gergely Neurológus, vaszkularis neurológus (agyérbeteg-specialista)
Kérdés: 2022. január 16., 12:16; Megválaszolva: 2022. január 17., 17:34
Kérdések és válaszok: Neurológiai betegségek
Mr lelet véleményezése
Tisztelt Doktor Úr! Bal oldali fül fájás után fájt azon az oldalt az arcom, így a házi orvos neurológushoz küldött aki nem talált semmit így...
Mri lelet (Dva gyanú )
Tisztelt Dr.Úr! A kérdésem az lenne hogy 1 hónapja tapasztalok a látásomban problémákat mintha nem olyan élesen látnék mint régen. Szemész...
MR vizsgálat eredménye
Tisztelt Doktor Úr! Az MR vizsgálat véleményében szereplő chr.iszkémiás jelleg és az encephalopathia mit jelent? Lehetnek ettől a mai napi is...
Látás problémák
Tisztelt Doktor Úr! A barátnőm problémájával kapcsolatban szeretnék segítséget kérni. Már másodszorra jelentkezik látás probléma a jobb...
Csecsemő septum pellucidum hiánya
Üdvözletem! A hathetes babámnál csípő-, has- és koponyaultrahang-vizsgálat alkalmával agyi eltérést találtak, jelesül a septum pellucidum...