Poszt-SMS stressz szindróma - Nem létezik

MTI
megjelent:

Reklámszakemberek találták ki csupán azt a hír, hogy a sok SMS-küldés megbetegít. A beszámolóban megnevezett új betegségek, az "SMS-mámor" vagy a "poszt-SMS stressz szindróma" ugyanis nem létezik.

Az állítólagos SMS-függőségről szóló történet iskolapéldája annak, hogyan próbál egy cég bekerülni a közbeszédbe, hogyan segítenek ebben a profik és hogyan szállnak be a játékba az újságírók.

A jelentés egy tetszetős színes hírnek tűnt: "Ha valaki túl sok SMS-t ír a mobiltelefonján, az megbetegszik: nekirohan a falnak, kisebbségi komplexusa alakul ki és nem létező csengőhangokat hall" - jelentette a dpa német hírügynökség az ausztrál médiára hivatkozva. A gond csak az volt, hogy az ausztrál újságírók egy PR-mutatványnak dőltek be, ami a hír útját követve egyértelműen kiderül.

Kutatók szerint nem létezik valós függőség

A forrás a Boost Mobile, egy ausztrál mobilszolgáltató sajtóközleménye: "két kutató vizsgálatai alapján" több lelki zavart is "definiáltak" (az SMS-függőknél), majd következik néhány erőteljes példa. "Amikor senki nem vette fel velem a kapcsolatot, teljesen depressziós lettem és azt gondoltam, hogy senki sem szeret" - idézték egy 17 éves lány szavait a "poszt-SMS stressz szindróma" példájaként.

A fiatalok nyilatkozatai Shari Walsh pszichológus tanulmányából származnak. A Queenslandi Egyetem (Brisbane) kutatója azonban mitsem tud a Boost által megnevezett lelki zavarokról. "A kutatásom azt mutatta ki, hogy a fiataloknak előnyei és hátrányai is származnak a mobiltelefon használatából. Függőségről szó sem volt. Visszautasítok ezért minden állítást, miszerint kutatásaim lelki zavarokat diagnosztizáltak" - írta a német hírügynökségnek küldött elektronikus levelében.

Talán a mobilszolgáltató közleményében említett másik kutató, Jennie Carroll tehet arról, hogy a történet ekkora port vert fel. "A Boost Mobile megkérdezett arról, hogy nincs-e bizonyíték az SMS-küldés és a lelki zavarok közötti összefüggésre" - közölte a Melbourne-i Egyetem docense. Átnézte azokat a publikációit, amelyekben a fiatalok mobilhasználati szokásaival foglalkozott, és mondott a Boostnak néhány példát, amelyet össze lehetett kapcsolni ezekkel a fogalmakkal. Másként fogalmazva: a PR-profik kitaláltak betegségeket és ezekhez passzoló tanulmányokat kerestek.

A betegségek "felfedezőjeként" a Boost Mobile egyébként ismeri az állítólagos gyógymódot is. A Facebook közösségi portálon a cég létrehozta az SMS-mániások (Textaholics) csoportját. Aki ott rákattint a "Help is here" (itt a segítség) gombra, az aktuális díjszabásokat feltüntető oldalra jut el: a szabvány SMS-enkénti egycentes árnak kell kigyógyítani azokat, akik rövid szöveges üzenetekkel bombázzák ismerőseiket.

(MTI)

Frissítve: 2010.08.07. 13:12, Megjelent: 2010.08.07. 13:12
Nem mesterséges intelligencia által készített tartalom. ✓
Címkék: Mobiltelefon téma, Reklám téma

Segítség

Orvos válaszol

orvos válaszol piktogram
Belgyógyászati leletértelmezés 24h

Belgyógyászati leletértelmezés 24h

Dr. Szabó Roxana belgyógyász szakorvosjelölt

Orvoskereső

orvoskereső piktogram
Varga Dóra

Varga Dóra

Dietetikus

Budapest

Cikkajánló