• Tényleg szükségünk van a zsírokra?

        Szerző: MTI

        A zsírsavak az emberi szervezet számára elengedhetetlenül fontos tápanyagok. Belőlük nyerjük az energiát - lényegesen többet, mint a szénhidrátokból - energiaszükségletünk 30%-át a táplálékkal elfogyasztott zsíroknak kell fedezni.

        Ugyanakkor kiemelt figyelmet kell fordítanunk a különböző zsírsavak és más tápanyagok optimális egyensúlyára is. Különösen igaz ez a fejlődésben levő gyermekek étrendjének összeállításánál.

         

         

        Hirdetés

        Hogyan lesz a szénhidrátból zsír?

        Amerikai kutatók találtak egy gént, amely felelős azért, hogy az elfogyasztott szénhidrát zsírrá alakul, ezzel közelebb kerültek az elhízás okainak megértéséhez - számoltak be róla a Cell című szakfolyóirat csütörtökön megjelent számában.
        Mi felelős a folyamatért? >>

        Sokszor hallott tételmondat, mégsem árt újra és újra elismételni: zsírokra igenis szüksége van az emberi szervezetnek. Nemcsak azért, mert belőlük energiát nyerünk, de többek között azért is, mert a zsírok részt vesznek a sejthártya felépítésében, bizonyos hormonok kialakulásában, és segítik a zsírban oldódó vitaminok felszívódását is.

        A zsírsavak különböző növényi és állati zsiradékok formájában (zsírok, olajok), a táplálékkal kerülnek szervezetünkbe. Azonban a legkevésbé sem mindegy, hogy a különböző zsírsavakból - amelyek lehetnek növényi eredetű telítetlen és állati eredetű telített zsírsavak -, milyen mértékben fogyasztunk, s hogy a zsírsavak aránya mindenképpen egyensúlyban álljon az egészséges táplálkozáshoz szükséges más, ugyancsak hasznos és szükséges étrendi összetevőkkel is.

        Mit és mennyit?

        Zsír helyett használjunk növényi olajokat (napraforgó-, olíva-, kukoricacsíra-, tökmagolaj, hidegen sajtolt olaj), vaj helyett csökkentett zsírtartalmú margarint, vajkrémet. Kerüljük a nagy zsírtartalmú salátaönteteket, inkább a kefires, joghurtos, ecetes, olívaolajos öntetekkel locsoljuk meg a salátákat.

        A bő zsírban való sütés helyett pároljunk, süssünk roston, használjunk alufóliát és sütőzacskót, a sovány húsokat minimális olaj használatával teflon edényben süssük. Nem lehet figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy a növényi és állati eredetű zsiradékok energiatartalma megegyezik, de a növényi olajok - zsírsavösszetételük miatt - jóval értékesebbek a szervezet számára.

        A gyerekek étrendjében az elfogyasztott zsírsavak mennyisége, minősége mellett arra is ügyelnünk kell, hogy a főbb élelmiszer csoportokból megfelelő arányban fogyasszanak. Azaz táplálkozásuk alapját a rostokban gazdag gabonafélék jelentsék, ez után sorrendben a legnagyobb mennyiséget a zöldség- és gyümölcsfélék tegyék ki, majd a tej és tejtermékek és a húsok, húskészítmények következzenek.

        Végül, a legkevesebbet, a szervezet számára kisebb mennyiségben szükséges, zsiradékban gazdag ételféleségekből és az édességekből ajánlott fogyasztani.  A zsírsavak mellett elengedhetetlenül fontos szerepet játszanak a fejlődésben levő gyermekek táplálkozásában a fehérjék, a szénhidrátok, a rostok, ásványi anyagok és vitaminok is. Ezen tápanyagok optimális egyensúlya adja a kiegyensúlyozott és egészséges táplálkozás alapját, amire minden gyereknek elengedhetetlen szüksége van.

        (MTI)

        Módosítva: 2009.10.29 19:46, Megjelenés: 2009.10.29 19:46
      • Cikkajánló

        Hüvelyfolyás terhesen?

        Hüvelyfolyás terhesen?

        Szponzorált tartalom

        Vegyük komolyan! A leendő anyukának a saját egészségére is fokozottan figyelnie kell! (x)

        Korai menopauza

        Korai menopauza

        Cs. K., fordító

        Mik a tünetei? Hogyan diagnosztizálják? Mire számíthat? Hogyan kezelhető?

        Az F-vitamin - avagy a telítetlen zsírsavak

        Az F-vitamin a telítetlen zsírsavak csoportját foglalja magába. Az F-vitamin egy régebbi elnevezés, de mai értelemben már nem soroljuk ezeket a vegyületeket a vitaminok csoportjába, ugyanis a szervezetünk egészséges működéséhez nagyobb mennyiség szükséges belőlük, mint a többi vitaminból.

        Mi a testhőmérséklet normál tartománya?

        A normális testhőmérséklet számos tényezőtől függ, ideértve az adott személy korát, nemét és aktivitási szintjét.

        A zsíros ételek csökkenthetik az allergiás reakciókat

        A zsíros ételek fontos szerepet játszhatnak az allergiás reakciók csökkenésében – állítják az Edinburghi Egyetem kutatói. A kutatók úgy vélik, a magas zsírtartalmú ételek beindítják a szervezet válaszreakcióját az allergén anyagokkal szemben.

        A nyugati ember genetikailag hajlamos az egészségtelen ételek fogyasztására

        Skót kutatók DNS analízissel kimutatták, hogy a nyugati társadalmakban élők genetikailag programozottak az alkohol és az egészségtelen ételek fogyasztására - olvasható a Journal of Neuropsychopharmocology egyik cikkében.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA