• Láthatóvá tették a rejtőzködő rákos sejteket az immunrendszer számára

Szerző: MTI

Egy új módszerrel kutatók láthatóvá tették a rákos sejteket az immunrendszer számára és segítették, hogy az megsemmisítsen olyan daganatokat, amelyeket az immunterápia más formái nem képesek észlelni.

A rákos sejtek a rejtőzködés mesterei, de a Yale Egyetem tudósai által kifejlesztett új módszer lehetővé teszi, hogy láthatóvá váljanak és segíti az immunrendszert abban, hogy észlelje és megsemmisítse a daganatokat - olvasható a Nature Immunology című tudományos folyóiratban.

Ez az immunterápia egy teljesen új formája

Az új módszer csökkentette vagy megsemmisítette a melanoma, a mellrák egy rosszindulatú típusa, a tripla negatív emlőrák és a hasnyálmirigyrák daganatait egerekben, még az olyan daganatokat is felfedte, amelyek igen távol vannak az elsődleges daganatforrástól - írták a kutatók.

"Ez az immunterápia egy teljesen új formája" - idézte a Yale Egyetem közleménye Sidi Chent, az egyetem adjunktusát, a tanulmány egyik szerzőjét.

Az immunterápia forradalmasította a rákkezelést, de a létező terápiák nem működnek minden beteg esetében, és egyes ráktípusok ellen. A létező terápiák olykor nem képesek felismerni a rákos sejtek molekuláris "álcáját", ezért kevésbé hatékonyak - olvasható a Science Daily tudományos hírportálon.

Ezen hiányosságokra keresett megoldást Chen laboratóriuma, amely kifejlesztett egy új rendszert, amely egyesítette a vírusos génterápiát és a CRISPR génszerkesztési technológiát. Ahelyett azonban, hogy megtalálja és szerkessze a DNS szakaszait és új géneket illesszen be, az endogén gének többszörös aktiválása mint immunterápia - Multiplexed Activation of Endoganous Genes as Immunotherapy (MAEGI) - elnevezésű új módszer hajtóvadászatot indít több tízezer daganattal kapcsolatos gén után, majd egyfajta GPS-ként működve megjelöli helyüket, és felerősíti jelzéseiket.

"Ez a tumorsejtek narancssárga overállba öltöztetésének molekuláris megfelelője, amely lehetővé teszi, hogy az immunrendszer gyorsan megtalálja és elpusztítsa a halálos sejteket" - magyarázta Chen. Ezen sejtek azonosítása nyomán az immunrendszer azonnal felismeri őket, ha a jövőben megjelennek - tette hozzá.

Az új módszernek elméletben hatékonynak kell lennie sok ráktípus ellen, köztük olyanok ellen is, amelyek jelenleg ellenállnak az immunterápiának - hangsúlyozta. A következő kutatások javítani fogják a módszert, és előkészítik a klinikai próbákat rákos betegeken.

Ez is érdekelheti Az immunterápiák előnyei

Módosítva: 2019.10.16 11:36, Megjelenés: 2019.10.16 11:36

Ekcéma

Dr. Vincze Ildikó

Mi okozhatja, és hogyan kezeljük? Tanácsok a mindennapokra.

Olvassunk mesét!

Szponzorált tartalom

Érdemes mesélni gyermekünknek, mert számos jótékony hatással bír! (x)

Láthatóvá tették a rejtőzködő rákos sejteket az immunrendszer számára

Évtizedekig lappangó kórt okoz, majd öl az azbeszt

A mezotelióma egy olyan ritka daganatos kór, aminek rendkívül hosszú - 20-40, de akár 50 év is lehet - a lappangási ideje. Nehéz diagnosztizálni, majd még nehezebb (ha egyáltalán van rá esély) gyógyítani. Kialakulásáért elsősorban az azbesztet lehet felelőssé tenni. Az okozott betegség világnapját 2004 óta minden év szeptember 26-án tartják.

Molekuláris diagnosztika - Hogyan zajlik a vizsgálat?

A molekuláris diagnosztikai vizsgálatok napjainkban egyre meghatározóbb tényezővé kezdenek válni. A nemzetközi irányelveknek megfelelően számos daganattípus kezelésénél elengedhetetlen ez a típusú vizsgálat, ugyanakkor molekuláris vizsgálatokat használunk nem daganatos megbetegedések esetén is.

Étkezési nehézségek a rákkezelés idején - Jó tanácsok betegeknek

Amennyiben rosszindulatú daganatos betegséggel diagnosztizálták, az étrendjére való odafigyelés a terápia fontos részét képezi. A kiegyensúlyozott és az állapotának megfelelő étrend ugyanis hatással lehet a kezelési módszerek (műtét, kemoterápia, sugárkezelés) által okozott mellékhatások mértékére (természetesen csökkentve azokat), emellett a megfelelő tápanyag- és energiaellátás megkönnyíti a felépülést is.

Mikor fejeződik be az aktív onkológiai ellátás?

Mit jelent az aktív onkológiai ellátás? Mikor fejeződik be és milyen lehetőségeink vannak ezek után? Cikkünk többek között ezen kérdésekre keresi a választ.

A daganatos megbetegedések lehetséges első jelei

A daganatos betegségek tünetei nem mindig egyértelműek, így eleinte a rákos betegségeknek sincsenek feltűnő jelei. Néhány tünet azonban a szervezetben lévő rosszindulatú daganatra utalhat.

13 daganattípus kialakulásának esélye csökkenthető testmozgással

Több mint egymillió európai és amerikai személy adatainak összesített elemzéséből az derül ki, hogy a nagyobb mértékű fizikai aktivitás számos rákos megbetegedés kialakulásának jelentősen alacsonyabb kockázatához kapcsolódik.

A rákos beteg gyorsan elfelejti az orvostól hallottakat

Rossz hírt hallani és azt feldolgozni soha nem könnyű. Különösen nehéz akkor, ha a hallottak nagymértékben befolyásolják további életünket, esetleg életkilátásainkat. Ezt a közhelyesnek hangzó tényt támasztja alá egy új, frissen diagnosztizált rákos betegek körében elvégzett kutatás.