Gyermekünk szókincsének fejlődése

Dr. Felszeghy Enikő
szerző: Dr. Felszeghy Enikő, gyermekgyógyász, endokrinológus - WEBBeteg
frissítve: 2021.09.09.

A gyermekek fejlődése születésüktől kezdődően összetett folyamat, amely részben a mozgásfejlődésből (ezen belül is a nagy- és a finom mozgások fejlődéséből), a nyelvi, a kognitív (gondolkodásmódbeli) és a pszichoszociális fejlődésből áll.

A legtöbb szakkönyv a gyermekkori fejlődést részeire bontja, természetesen ezek egy időben, egymásra épülve mennek végbe. A gyermekek intellektuális képességének első és legjobb mutatója a nyelv használatának fejlettsége, amit később a problémamegoldó képesség megfigyelésével tehetünk még szemléletesebbé. A gyermekek beszédkészségének fejlődése részben a felfogó (ezt nevezik receptív készségnek), részben a kifejező készség (expresszív készség) fejlődésével jellemezhető. Amennyiben a külvilág érzékelésének zavara áll fenn, természetesen a beszéd fejlődésének elmaradásával számolnunk kell.

Néhány hónaposan már hangokat utánoz

Egészséges csecsemőkben 10 hónapos korig beszéd ritkán fordul elő, de már a 3 hónaposnál fiatalabb csecsemő is egyre jobban lokalizálja a hangok forrását, arra összerezzenéssel, pozitív ingerre gügyögéssel reagál. Abban az esetben, ha ez nem történik meg, felmerül a hallás zavara, ami lehet idegi vagy perifériás eredetű. Minden esetben, amennyiben újszülöttkorban nem történt meg a hallásvizsgálat, fül-orr-gégészeti vizsgálat, szükség esetén neurológus konzílium és képalkotó vizsgálat elvégzése indokolt, a probléma hátterének tisztázására.

3 hónapos kortól kezdődően észleljük, hogy a csecsemő felnőtt hangra reagálva hangokat próbál képezni, amit 6 hónapos korban már hangzóképzéssel is kiegészít. Ebben az életkorban a csecsemők még félelem nélkül, sokat és bárkire rámosolyognak, sőt hangosan nevetnek is. 8 hónapos korra érhető el leggyakrabban az, hogy a csecsemők egészséges fejlődés esetén a nevükre figyelnek. Természetesen a külvilág ingerszegénysége esetén a fejlődés ezen szakaszai elhúzódóvá válhatnak. A szakirodalom a születéstől 10 hónapos korig tartó időszakot a beszéd előtti periódusnak nevezi, amit a későbbiekben a megnevezési periódus vált fel (10-18 hónapos kor).

Ebben az időszakban az idősebb csecsemők és fiatal kisdedek felismerik környezetüket, bizalmatlanná válnak az ismeretlen külvilággal szemben, de adekvátan elkülönítik az apa és anya személyét, használja a papa és mama kifejezést, megtanulják kimondani a nevüket és megismerkednek a „nem” jelentésével. A megértő képességük egyre inkább egyértelművé válik. Abban az esetben, ha nem is beszélnek, bár már kb. 50 szót megértenek, kommunikációra képesek, ehhez a metakommunikációt (gesztusok, grimaszok, bólintás, cselekedetek) is használják.

Látványos fejlődés 1 éves korára

Amennyiben a megértés segítségével egyértelmű a kapcsolatteremtés, biztosak lehetünk, hogy az érzékeléssel nincs problémája gyermekünknek. Általános tapasztalat, hogy a csecsemők az első születésnapjuk előtt már legalább egy szót biztonsággal kimondanak. Ebben az életkorban azonban még természetesen is előfordul a felnőttek számára érthetetlen, látszólag értelmetlen, de sajátos dallamú és folyamatos, esetleg betűfelcseréléssel kimondott szavak használata. Másfél éves korukra a gyerekek a megértett 50 szóból 20-25-öt megfelelően használni is tudnak.

A következő - 18-24 hónapos kor - időszakban a szavak megfelelő sorrendbe helyezése és azok segítségével, legtöbbször nyelvtanilag még helytelenül, de külső hallgató - nem családtag - számára is érthető módon a gondolatainak kifejezése következik be. Ebben az életkorban a mondatok még rövidek, távirati stílusúak.

Három éves korra a gyermekek szókincse tovább bővül, amihez hozzájárul a környezet is. A döntően felnőttek között élő gyermekek szókincse, tartalmi hátterének ismerete nélkül, inkább a felnőttekre jellemző, míg a bölcsődei-óvodai környezetben növekvő gyermekek az ő mikroviláguk szavait ismerik jobban.

A tudatuk és énképük fejlődésével együtt megtanulják életkorukat, nemüket is ismerik és adott esetben a családjukra és a lakóhelyükre vonatkozóan is tudással rendelkeznek. Egyre többször használnak többes számot, teljes mondatokban beszélnek és a világ jobb megismerésére egyre többször teszik fel a „miért?” kérdést.

Önmagától képes egyszerű mondatokat alkotni

Négy éves korra a miért korszak kiteljesedik, a gyermekek érdeklődőek, szeretnénk egyre több információt szerezni a világukról. 4-5 szavas mondatokat alkotnak, a múlt időt elkülönítik és használják, emellett ismerik családi nevüket is. Szívesen beszélgetnek, bár ehhez a személyiségükre jellemző nyitottság is szükséges. Amennyiben az otthoni vagy a tágabb környezet nem megfelelő, a gyermekek, beszédkészségük ellenére visszahúzódóakká válhatnak.

A nagycsoportos óvodás, 5 év feletti gyermekek már a beszéd teljes palettáját használják, ismerik a múlt idő mellett a jövő időt, beállítottságuktól és a szülők, gondozók odafigyelésétől is függően tízig számolni tudnak, megismerik az ABC betűit, annak ellenére, hogy egyszerűbb, nagybetűs szavakat olvasni csak azok a gyermekek tudnak, akikkel többet foglalkoznak ilyen szinten.

A beszédfejlődés természetesen adott körülmények között egyedien módosulhat. Amennyiben a várható fejlődéshez képest eltérést észlelünk, mindenképpen érdemes specialista segítségét igénybe venni, kezdetben a szervi eltérések kizárására a korábban említett fül-orr-gégész, gyermekgyógyász, neurológus szakorvosét, később a pszichológus vagy a logopédus felkeresése segíthet az előforduló problémák orvoslásában.

Olvasson tovább! Gyermeknevelési naptár: az első év

WEBBeteg logóForrás: WEBBeteg
Orvos szerzőnk: Dr. Felszeghy Enikő, gyermekgyógyász, endokrinológus

Hozzászólások (0)

Cikkajánló

Alváshiány Alváshiány

Összeadódik, de egyszerre nem pótolható. Mit tegyünk?

Foltos hajhullás Foltos hajhullás

Mi okozhatja? Milyen típusai vannak? Hogyan kezelhető?

Így fejlődik az egy éves gyermek - Ezeket a játékokat adjuk neki

Szülőként még nekünk is fejtörést okozhat, hogy milyen játéknak örülne gyermekünk, de a rokonok, ismerősök is gyakran tőlünk várnak javaslatot...

Halláskárosodás és beszédfejlődés - Figyeljen oda

Az iskoláskor eléréséig 20 gyermekből egynél tapasztalható az egyik fület érintő halláscsökkenés. - derült ki a Washington University School of...

Szófogadatlan vagy csak nem hallja?

A szülők és a pedagógusok számára különösen fontos felismerni azt, ha egy gyermek viselkedésének háttérben halláskárosodás állhat. A...

Kérje ingyenes cikkértesítőnket!
Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.