• Téli depresszió - Amikor minden nehezebben megy

        WEBBeteg - Dr. Pálvölgyi Rita, pszichiáter, pszichoterapeuta
        Szerző:
        WEBBeteg

        Ismét itt van a téli depresszió tüneteinek megjelenési ideje. Vannak, akik pontosan tudják, hogy minden évben a tél közeledtével nehezebb hónapok elé néznek, de a legtöbb ember csak azt hangoztatja, hogy viszolyog a téltől. Valaki messze, meleg tájakra vágyik, néhányan viszont el is kezdik megszervezni az egzotikus utazást.

        A téli depresszió a leggyakoribb szezonális betegség. Tapasztaljuk néha a nyárral vagy tavasszal fellépő hangulati nyomottságot, levertséget is, de sokkal ritkábban.

        A téli depresszió spektrum-betegség, a tünetek intenzitása széles skálán mozoghat. Sokan pontosan előre meg tudják jósolni, hogy mikor fognak megjelenni az első tünetek. Enyhébb formában a mi égövünkön a lakosság 10-15 százalékát, súlyosabban 2-5 százalékát érinti. Az Egyenlítőtől távolodva egyre kifejezettebbek a tünetek.

        Fontos tudni, hogy a téli depresszió csak egyike a lehangoltsággal járó hangulati betegségeknek. A depresszív tünetek és depresszióval járó pszichés betegségek többsége nem évszakhoz kötött. Az ősszel, tél elején jelentkező depresszív tünetek esetén is indokolt a diagnózis körültekintő felállítása.

        Hirdetések

        A téli depresszió legjellemzőbb tünetei

        • borús hangulat, negatív gondolatok, sötét jövőkép
        • megnövekedett alvásigény
        • állandó fáradtságérzet
        • fokozott szénhidrátbevitel
        • érdeklődés beszűkülése, visszahúzódás a társas- és párkapcsolatokból
        • szexuális aktivitás csökkenése
        • csökkenő koncentrációskészség és munkateljesítmény
        • feszültségek, érzelmi zavarok
        • mozgásszervi panaszok, pszichoszomatikus betegségek
        • immunrendszer gyengesége

        A tünetek jellemzően október végén, november elején jelentkeznek minden évben, és következő év tavaszával szűnnek meg. A tünetek súlyossága eltérő lehet. Aktuális életesemények, lelki történések, az átélt stressz mennyisége éppúgy befolyásolhatják, mint az ősszel mért napsütéses órák száma. 

        A téli depresszió jelensége szoros összefüggésben van az elmúlt évszázad viharos társadalmi átalakulásával

        A falusi, paraszti életmód természetes velejárója volt, hogy az aratás, a termények begyűjtése után a tél a pihenés, a regeneráció időszaka lehetett. A természet lecsendesedésével egy időben az emberek is többet aludtak, kevesebbet mozogtak. Szervezetük felkészült a következő év megterheléseire.

        A világítás általánossá válása, a városi életmód elterjedése radikális változáshoz vezetett. A nappalok tetszőleges mértékben meghosszabbíthatóvá váltak, a munka – és a szórakozás is – az éjszakába nyúlhat ma már.  A média, a nyilvános szórakozóhelyek, a számítógép és az internet megjelenése ezt a tendenciát tovább erősítette. Ma már a téli aktivitás alig különbözik a nyáron tapasztalhatótól, mindenki szabadon élhet, - és visszaélhet – szervezete energiatartalékaival. Így elmarad a szervezet regenerációja, amely így kiszolgáltatottabbá válik a külső- és belső - megterheléseknek.

        A téli depresszió mögött megfigyelhető biokémiai elváltozások állnak.

        A rövidebb nappalok, a napsütéses órák számának csökkenése a szerotonin szint csökkenéséhez és a melatonin mennyiségének emelkedéséhez vezet. Ezek a változások együttesen vezetnek a fent leírt tünetekhez.

        Mit tehetünk, ha tapasztaljuk a téli depresszió tüneteinek jelentkezését?

        • Fontos, hogy igyekezzünk minél több időt tölteni a szabad levegőn, különösen napsütéses időben.
        • A mozgást, testedzést is igyekezzünk a szabadban végezni. Sportoláskor a felszabaduló endorfin ellensúlyozza a kedvezőtlen biokémiai változásokat.
        • Törekedjünk az egészséges táplálkozásra. Fontos az vitaminok és ásványi anyagok, a fehérje bevitele, a szénhidrátok és zsír mértékének csökkentése.
        • Igyekezzünk napi ritmusunkat szabályozni, biztosítsunk időt a sport mellett a megnövekedett alvásigény kielégítésére.
        • Törekedjünk a stresszhelyzetek megoldására, illetve elkerülésére, a feszültségek oldására. Ebben segíthet valamely relaxációs technika elsajátítása. Természetes alapú feszültségoldó és antidepresszív hatású szerek (citromfű, orbáncfű, gyömbér stb.) fogyasztása is kedvezően hathat.
        • Fényterápia rendszeres alkalmazása jótékonyan hathat.

        Ha a tünetek kínzóvá válnak, és önerőből nem sikerül változást elérni, szakember segítségét érdemes kérni.

        Bővebben Pszichoterápia: a gyógyító szavak

        A pszichoterápia mellett gyógyszeres kezelés is alkalmazható. Elsősorban szerotonin visszavételt gátló, vagy - az újabban kifejlesztett - melatonin rendszerre ható antidepresszánsok, átmenetileg feszültségoldók adása javasolható.

        Fontos tudni, hogy a szezonális pszichés betegségek, - így a téli depresszió - visszatérésére lehet számítani. Fel is lehet készülni a tünetek megjelenésére, el lehet kerülni, vagy mérsékelni lehet akár a gyógyszeres kezelés időben történő beállításával is.

        Dr. Pálvölgyi Rita, pszichiáter, pszichoterapeutaForrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Dr. Pálvölgyi Rita, pszichiáter, pszichoterapeuta

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Sarcoidosis

        Dr. Lajtos Melinda

        A betegség jelentősége abban áll, hogy kórlefolyása nem jósolható meg.

        Kiurgó pulzus

        Kardioközpont

        Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

        A poszttraumás stressz szindróma

        A poszttraumás stressz szindróma beszédes elnevezés. Kialakulására azokban az esetekben lehet számítani, amikor az ember valamilyen komoly megrázkódtatáson, stresszhatáson esik át. Korábban elsősorban a háborúkat megjárt katonáknál diagnosztizálták.

        Száraz a bőre? Hogyan ápoljuk télen bőrünket?

        Télen a bőrünk ellenálló képessége csökken. A hideg és a fagyos szél is megviseli, ugyanakkor az alacsony légnedvesség-tartalom miatt a fűtött helyiségekben is könnyebben kiszárad.

        A depresszió és az öngyilkossági késztetések összefüggései

        A depresszió komplex mentális betegség, szerteágazó tünetegyüttes. Hatása érvényesül a lelki és testi folyamatokban, a szociális kapcsolatokban, a tanulás és munkavégzés és az életminőség egyéb területein.

        Fagyási sérülés - Mit tegyen és mit ne?

        Száraz hidegben, amikor a hőmérséklet 0 Celsius-fok körüli, különösen gyakoriak a fagyási sérülések.

        Testmozgással megelőzhető a téli depresszió

        Itt a hideg, a sötétség, ami könnyen szorongáshoz, sőt akár depresszióhoz vezethet. Darabos Balázs, az Oxygen Wellness Indoor Cycling üzletágvezetője a mozgás antidepresszáns hatására hívta fel a figyelmet.

        Mi okozza a téli fáradékonyságot?

        Telente sokan panaszkodunk fáradékonyságra, lehangoltságra, sőt vannak, akiknél a rövid, borongós nappalok miatt téli depresszió alakul ki.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.