• Az anyatej termelését elősegítő ételek

        Szerző:
        WEBBeteg

        Az egész világon megfigyelhető, hogy a szülést követően az anyatej termelését fokozandó, a nők számára bizonyos élelmiszerek fogyasztása javasolt, mely kultúrától és földrajzi helyzettől függően változó. Eme laktogén élelmiszerek általában tele vannak vitaminokkal, ásványi anyagokkal, vagy olyan kémiai tulajdonsággal rendelkező anyagokat tartalmaznak, melyek elősegítik az anyatej termelését.

        Az alábbi, úgynevezett laktogén ételek fogyasztásával Ön is elősegítheti, hogy több és egészségesebb anyateje legyen.

        1. Teljes kiőrlésű gabonák

        A teljes kiőrlésű gabonák nem csak nagyon egészségesek és táplálóak, de emellett olyan anyagokat is tartalmaznak, melyek segítik az anyatej termelésért felelős hormonok működését. A teljes kiőrlésű gabonafélék fogyasztásával így fokozható az anyatej ellátás. A leggyakoribb gabona, melyet ilyen célra használnak, a zabpehely, de az árpa és a barna rizs is nagyon jó.

        2. Zöld, leveles zöldségek

        A zöld, leveles zöldségek, mint a lucerna csíra, saláta, káposzta, spenót és brokkoli tele vannak tápanyagokkal, és különösen sok kalciumot tartalmaznak. Emellett magas a fitoösztrogén tartalmuk, mely jó hatással van a tejtermelésre.

        3. Édeskömény

        Az édeskömény magját gyakran használják ételízesítőként, de különösen a Földközi-tenger vidékén maga az édeskömény is népszerű zöldség, mely főzve vagy nyersen is ízletes. A növény gumója, szára és levele is fogyasztható, íze különlegessé teszi a leveseket, pörkölteket és a salátákat is. A benne található növényiösztrogének elősegítik az anyatej termelését.

        Hirdetések

        4. Fokhagyma

        A fokhagyma nagyon tápláló, és a legtöbb étrendbe jól beilleszthető egészséges hozzávaló. Feltételezések szerint nem csak laktogén élelmiszer, de az anyatejben megjelenő íze azt is elősegíti, hogy a baba tovább szopjon. Noha úgy tűnik, egyes babák szeretik az anyatejben a fokhagyma ízét, mások nem igazán tolerálják. Amennyiben kisbabája élelmiszer érzékenységi jeleket mutat azután, hogy Ön fokhagymát fogyasztott, akkor érdemes azt egy időre kiiktatni az étrendjéből. Ha úgy látja, pici szereti a fokhagymát az anyatejben, nyugodtan ízesítse vele zöldségeit, húsételeit, tésztáit és szószait!

        5. Csicseriborsó

        A csicseriborsó a mediterrán és közel-keleti konyha kedvelt hüvelyes növénye, melyet már az ókori egyiptomi időkben is használtak az anyatej mennyiségének fokozására. Tápláló étel, mely magas fehérje és növényi ösztrogén tartalommal bír. Dúsíthat vele salátát, pörköltet, de hummusz formájában mártogatósként, vagy kenyérre kenve is fogyaszthatja.

        6. Szezámmag

        Kalciumban és ösztrogén jellegű növényi tápanyagokban gazdag élelmiszer, melyről úgy tartják, elősegíti a tejelválasztást. Fogyasztható magában, vagy salátákban, esetleg más magvakkal, mogyorófélékkel és aszalt gyümölcsökkel együtt fogyasztva tökéletes a reggeli joghurt dúsítására.

        7. Mandula

        A dió-és mogyorófélék, de főként a mandula, kiváló laktogén élelmiszer. A házilag készített mandulatej fogyasztásával nem csak az anyatej mennyisége, hanem annak krémessége, édessége is fokozható!

        8. Lenmag és lenmagolaj

        Akárcsak a szezámmag, a lenmag is olyan fitoösztrogéneket tartalmazó élelmiszer, melyek elősegítik az anyatej termelést. Használja salátára szórva vagy a reggeli müzliben, joghurtban!

        9. Friss gyömbérgyökér

        A gyömbér nem csak laktogén élelmiszer, de feltételezések szerint emésztést elősegítő hatása is van. Számtalan ázsiai recept nélkülözhetetlen hozzávalója, de fogyaszthatja teaként is!

        10. Sörélesztő

        A sörélesztő B-vitaminokban, vasban, fehérjében, krómban, szelénben és egyéb ásványi anyagokban gazdag egészséges étrend-kiegészítő. Szoptató anyák számára kifejezetten ajánlott a fogyasztása, mivel nem csak a tejelválasztást segíti, de növeli az energiaszintet is, és jó a szülés utáni depresszióra is.

        11. Szoptató teák

        A szoptató teakeverékek a leggyakrabban használt termékek az anyatej mennyiségének fokozására. Általában olyan gyógynövények keverékét tartalmazzák, mint a görögszéna, máriatövis, édeskömény, melyekről mindről úgy tartják, fokozzák a tejtermelést.

        Ez a cikk is érdekelheti A csecsemőtáplálásról részletesen

        Tényleg használnak?

        A felsorolt laktogén élelmiszerek fogyasztása sajnos nem minden nőnél jár jelentős eredménnyel, ám az biztos, hogy nem árt kipróbálni őket! Amennyiben kiegyensúlyozott, szoptatós étrenden él, az említett élelmiszerek egy részét valószínűleg amúgy is fogyasztja. Mivel ezek mind egészséges, tápláló ételek, az étrendbe való beillesztésük különben is ajánlott. Azonban ne feledje, itt is érvényes a szabály, hogy ne essen túlzásba! Amennyiben úgy látja, az említett élelmiszerek tényleg segítik a tejelválasztást, figyelje az anyatej mennyiségét, s ha úgy érzi, elérte a kívánt mennyiséget, csökkentse ezek bevitelét!

        Életmentő anyatej Miért jó a csecsemőnek, ha féléves koráig szopik?

        WEBBeteg
        Forrás: WEBBeteg
        Cs. K., fordító; verywell.com
        Lektorálta: Dr. Árki Ildikó, háziorvos

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Kiurgó pulzus

        Kardioközpont

        Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

        Diabétesz, inkontinencia

        B. M., szakfordító

        Összefüggés van a hólyag működészavara és a cukorbetegség között.

        Bőrvédelem piciknek - Milyen fényvédő készítményt válasszunk csecsemőknek, kisgyerekeknek?

        A napsugárzás rendkívül nagy veszélyt jelent a babák és kisgyermekek érzékeny bőrére. Ezért fontos, hogy a szabadban való tartózkodáskor árnyékban is speciális napvédő készítménnyel védje gyermeke bőrét. A kicsik bőre magas faktorszámú, jól tolerálható krémet igényel. Milyen termékek felelnek meg a csecsemőknek és kisgyerekeknek, és hogyan tudja a leghatékonyabban megvédeni őket a napégéstől? Cikkünkből megtudhatja.

        Miért híznak nyáron a gyerekek?

        A hosszú nyári szünetben sokkal nehezebb megoldani a gyerekek étkezését, így könnyebben előfordulhat, hogy az iskolások azt esznek, amit éppen találnak otthon, vagy gyorsételekre költik a zsebpénzüket.

        A csecsemőkori kólika a szülőket is megviseli

        A gyerekvárás a legszebb időszak egy család életében, különösen az első gyereküket váró anyukák élik meg nagy izgalommal ezen hónapokat. A rokonok ilyenkor kéretlenül osztják meg a jó tanácsokat, és ma már internetes fórumok történetei is segítenek a felkészülésben.

        Prolaktinhiány - Amikor a kismama nem tud szoptatni

        A prolaktin az agyalapi mirigyben termelődő, anyatejtermelésért felelős hormon. Szerepe az anyatej termelésének beindítása és fenntartása, így ha kevés termelődik, komoly gondok adódhatnak.

        Tisztító nyaralás!

        Most már akár egy nyaralás alkalmával is részt vehetünk tisztítókúrában. A megtervezett ételekkel, italokkal nemcsak a súlyunkat tarthatjuk kordában, de testünk méregtelenítő szerveinek a működését is segíthetjük.

        Szoptatás és vegetáriánus étrend

        A szoptatáshoz nincs szükség arra, hogy húst vagy állati termékeket fogyasszon: ha odafigyel, a vegetáriánus étrend nagyon egészséges lehet, tele értékes tápanyagokkal. Amennyiben már egy jó ideje vegetáriánus vagy vegán étrenden él, valószínűleg tudja, hogyan juthat hozzá az összes szükséges tápanyaghoz, amire szüksége van

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA