Vena superior sindroma

Kedves Doktornő! Édesanyám tüdődaganatos és sajnos vena cava superior sindroma is kialakult. Már kérdeztem a Doktornőtől ezzel kapcsolatban és Ön írta a következőt: " A vena cava superior szindroma további ellátásaként még esetleg kiegészítő sugár kezelés (az előző dózisokat és sugármezőt figyelembevéve) vagy ha lehetséges, akkor a nagy vénába helyezett kanül (sztent) bevezetése lehet." Most ott tartunk,hogy az onkológusunk Medrol 32 mg alkalmazását írta elő,ami nagyon jónak bizonyult,hiszen a duzzanatok szinte teljesen megszűntek eddig. A doktor úr a sugárkezelést kivitelezhetetlennek tartotta,mivel erre a részre már történt sugárkezelés. (10 db sugarat kapott 2019-ben) A kanül bevezetését nem említette,sőt azt mondta nincs több lehetőség. Azt szeretném megtudni,hogy a kanül bevezetése mitől függ és ez valóban meghosszabbíthatja az életet? Nagyon félek,mert úgy látom,hogy az édesanyám bal keze egy kicsivel már megint duzzadtabb. Félek,hogy újra olyan lesz minden mint januárban volt. 2 hónapig szinte a nehézlégzése sem jelentkezett,most azonban naponta jelentkezik,igaz csak kicsi ideig,egy fújás és elmúlik. Van sajnos egy újabb tünetünk, a szapora pulzus,amely 168--192 között mozog időközönként. Igaz édesanyám nem érez belőle semmit,a véroxigén szint mérő mutatja,amely így szinte folyamatosan rajta van. Szeretném a Doktornő véleményét kérni ezekkel a dolgokkal kapcsolatban és,hogy mit lehet tenni,ha esetleg újra erősödne a duzzanat? Válaszát köszönöm szépen! Tisztelettel: Zsuzsanna

Dr. Baki Márta válasza vena cava szuperior szindroma témában

Kedves Zsuzsanna!

Levelében ismételten érdeklődik, hogy hogyan lehet csökkenteni a vena cava szindroma tüneteit. Változatlanul az javaslat, hogy sugár- vagy kemoterápia megkisebbítheti a daganat méretét. Ennek megfelelően azért érdemes lenne a sugárkezelést végző kollegától megkérdezni, hogy van-e további lehetőség a besugárzásra. A másik oki kezelés a kemoterápia, ha a feltételek fennállnak. Ezen kívül a többi csak tüneti ellátás. Jelen esetben a sztent beültetést sem tartják lehetségesnek. Így a terápiás javaslatok, amit édesanyja is kap: a nagy adag kortikoszteroid kezelés, kiegészítve esetleg vízhajtóval. Ezen kívül a magasabb fekvő helyzet csökkentheti a tüneteket. Megfontolandó még a vérhigítók adása, tekintettel, hogy a vénás keringés nem tökéletes. Szükség esetén oxigén adása lehetséges. Az egyéb hörgő tágítókat Ön felsorolta, amelyek kiegészíthetik az ellátást. Lehetséges, hogy a nagy véna elzáródása mellett a körülvevő oldalsó kis vénák (kollaterálisok) a későbbiekben tudják biztosítani a vénás keringést. Ehhez viszont időre van szükség.

A szapora szívműködés pontos okát érdemes tisztázni, lehet, hogy így reagál, kompenzál a szervezet, s akkor talán nem érdemes nagyon csökkenteni a pulzuszsámot, de ennek megállapítása további vizsgálatokat igényel.

Tisztelettel: dr.Baki Márta

Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.
Kérdés: 2022. április 23., 17:21; Megválaszolva: 2022. április 24., 20:02
Kérdések és válaszok: Tüdőrák
Tüdőrák àttét a nyirokcsomókban
Tisztelt Doktornő! Apósommal kapcsolatban szeretnék kérdést feltenni. 72 éves, erős dohányos férfi. Novemberben derült ki, hogy tüdőrákos....
Kissejtes tüdőrák.
Üdvözlöm! Édesapámnak kissejtes tüdőrákja van, nyirokcsomó áttéttel. A mellkasüregen belül nem terjedt tovább az áttét. 6db kemoterápiát...
Medrol2......
Kedves Doktornő! Pár napja kérdeztem a Doktornőt édesanyám betegségével kapcsolatban (kar ,arc ödéma) és most újra kérdezni szeretnék. A...
Biopszia eredmény
Tisztelt Doktornő! Mellékletben küldöm Édesapám biopszia eredményét, melyről szeretném ha írna bővebben véleményt, mi várható ezután, esetleg...
Medrol......
Kedves Doktornő! Anyukámnak tüdődaganata van,amely 2019 januártól (akkor 2- -1,8 mm) mostanra kb. a háromszorosára növekedett,mivel nem kapott a 10...