Szívritmuszavar: mik a teendők általában?

Tisztelt Doktornő/ Doktor Úr! A probléma a következő: Nővéremnek / 31 éves/ néhány nappal ezelőtt komoly szívritmuszavarai voltak. És ez már nem az első alkalom, legutóbb 3 hónappal ezelőtt fordult elő. Akkor az ügyeleten megvizsgálták, illetve kardiológiára küldték. Ekkor csináltak neki szívultrahangot, EKG-t, teljes vérképet/ pajzsmirigy is / A pajzsmirigy és a szívultrahang negatív, a vérképe jó, és az EKG is csak a rosszullétkor mutat eltérést. A kardiológus szerint, ha ez újra jelentkezik, akkor szívkatéterezést javasol. Ilyenkor a ritmuszavarokat nem előzi meg rosszullét, nagyon hirtelen jön. Bár utólag úgy látja, hogy napok óta fáradékony, kimerült volt. Ilyenkor a következő tünetek jelentkeznek: hirtelen erős szívdobogás, szédülés, száj-és torokszárazság, zsibbadás. Kihívták a mentőket, az orvos megvizsgálta, a pulzusa 230 volt. Injekció beadásával sikerült a pulzust lejjebb vinni, és néhány órás kórházi megfigyelés után hazaengedték. Ismét beutalták a kardiológiára. A kérdéseim a következők lennének: Mi okozhatja ezeket? Mostanában nagyon ingerült, lehetséges, hogy pusztán a stressz képes 230-as pulzust előidézni? Mik a teendők ilyenkor általában? Szívkatéterezés vagy gyógyszer szedése orvosolhatja a problémát? Mennyire veszélyes ez az állapot? 2 pici gyermek édesanyja és érthető módon fél, hisz nagyon ijesztő volt mindezt átélnie. Előre is köszönöm válaszát, segítségét!

Legfrissebb cikkek a témában

Dr. Bene Orsolya válasza szívritmuszavar témában

Kedves kérdező!

Az ilyen típusú ritmuszavar hátterében (nagyon leegyszerűsítetten fogalmazva) gyakran egyfajta elektromos rövidzárlat áll, nem maga a stressz okozza, de az esetleg provokálhatja a megjelenését. A rövidzárlatos áramkörben körbe-körbe halad az ingerület, és ez nagyon gyors frekvenciával készteti összehúzódásra a kamrát, vagyis magas pulzusszámhoz vezet. Ezt fiatal szervezet általában jól tolerálja, de 230-as pulzusnál azért már leesik a vérnyomás, szédülés és a testvére által is észlelt tünetek jelentkeznek.

A kezelés célja az áramkör megszakítása. A következő ritmuszavar megelőzése történhet gyógyszeresen, de ennek lehetnek mellékhatásai, fiataloknál nem a legszerencsésebb megoldás, és történhet katéteres ablációval, amikor radiofrekvenciás áram leadásával elroncsolják, "elégetik" a szívizomzat nagyon apró területét, ezzel megszüntetve annak a területnek az elektromos vezetését. Ez bizonyos ritmuszavarok esetén közel 100% sikerarányú is lehet, vagyis véglegesen megszűnik a ritmuszavar, nem kell gyógyszert szedni. Nem lehet előre megmondani, mikor fog újra jelentkezni a ritmuszavar. Ha ismétlődik, akkor gyakran teljesen váratlanul, provokáló tényező nélkül jelentkezik, ez pedig egy idő után az életminőségben is romlást okozhat (félelem az újabb rosszulléttől) , ezért egy újabb ritmuszavar esetén megfontolandó a katéteres beavatkozás.

Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.
Kérdés: 2011. február 28., 21:29; Megválaszolva: 2011. március 02., 22:10
Kérdések és válaszok: Szív- és érrendszeri betegségek
Extrasystole vagy ritmuszavar?
Tisztelt Doktornő! Köszönöm az eddigi gyors,megnyugtató és részletes válaszait. Legutolsó kérdéseim a hosszú QT szindrómára vonatkoztak. Volt...
Torokszorítás és légszomj
Tisztelt Doktornő! Több éve sajnos hipochonder és pánikbeteg vagyok. Tavaly novemberben elkaptam a covidot, kétoldali tüdőgyulladással, de...
Mitralis prollapsus
Üdvözlöm, Több éve elég gyakran érzek erős szívdobogást extra bedobbanásokkal. Kb 3éve voltam teljes kardiológiai kivizsgáláson:szívultrahang...
Szívdobbanás kihagyás
Tisztelt Doktor Nő/Úr! Olyan problémám lenne, hogy az utóbbi időben hetente többször is kihagy a szivem és utánna torokszorító érzésem van. Ez...
Vélemény?
Tisztelt Doktor Nő! Következőben kérném szíves segítségét: kb 2000-be mitralis prolapsus fedezték fel,, akkor még semmi gondom nem volt csak...