Látássérültek rehabilitációja: „Fehér Bot”

Dr. Papp Júlia
szerző: Dr. Papp Júlia, szemész - WEBBeteg
megjelent:

A szem a legfontosabb érzékszervünk, a külvilág ingereinek kb. 75-80 százalékát látásinformáció teszi ki. Ha a látás gyengül vagy teljesen elvész, a többi érzékszervünkre kell támaszkodnunk.

Dr. Szabó Miklós által 1996-ban alapított „Fehér Bot Alapítvány” alapvető feladatának tartja a látássérültek rehabilitációjának segítését. Kezdetben jogi- és életviteli tanácsadást végeztek, majd a látássérültek és családtagjak számára rehabilitációs előadásokat is szerveztek.

Fontos, hogy a felnőtt korban látássérültté vált személyek minél könnyebben újra tanulhassák az önellátással, önálló életvitellel kapcsolatos ismereteket. Ennek elősegítése érdekében és a különböző segédeszközök bemutatására elemi rehabilitációs tanfolyamokat is szerveztek.

Támogató szolgálat jött létre, melynek munkatársai segítenek a látássérülteknek és családtagjainak a legalapvetőbb eszközök bemutatásában, betanításában. Tájékoztatást nyújtanak a segédeszközök áráról és beszerzési lehetőségeikről. A rehabilitációs központok és támogató szolgálatok elérhetősége az alapítvány honlapján (www.feherbot.hu) és kiadványaiban ismerhetők meg.

Az elemi rehabilitáció 2005 óta bevezetett modellkísérletben kiegészült a foglalkozási rehabilitációval is. Ebben a Fehér Bot Alapítvány mellett – ami az Észak-alföldi Régiót fedi le - a budapesti Vakok Állami Intézete és a Szempont Alapítvány is részt vett. Majd létre jött a látássérültek komplex rehabilitációs központja.

Az alapítvány által működtetett Látássérültek Rehabilitációs Központjának ügyfelei olyan látássérültek, akik minimum 67 százalékban elveszítették a látásukat.

Elemi rehabilitációs szolgáltatások

Jogi ismeretek: Nehéz, de meg kell tanulni elfogadni a helyzetet. Tisztában kell lenni a jogokkal, hogy kit mikor milyen juttatás, támogatás, társadalombiztosítási és szociális ellátás illet meg, ugyanis a támogatási rendszer időről időre változik.

Tájékozódás és közlekedés tanítása: zárt és nyílt térben, vezetővel vagy önállóan. A különböző típusú botok használatának elsajátítása.

Életvitelt segítő eszközök használatának megtanítása: fehér bot, Braille írógép és billentyűzet, számítógépek, kézi- és asztali nagyítók, „beszélő eszközök” (órák, lázmérők, vércukorszintmérők, vérnyomásmérők).

Mindennapos tevékenységek újra tanítása, amely az önálló életvitel szempontjából elengedhetetlen. Tisztálkodás, öltözködés, étkezés, gyógyszerek bevétele, háztartás vezetése. Kísérő betegségek fennállása esetén azok kezelése (gyógyszerelés, vérnyomás- és vércukor mérés, inzulin adagolás).

Kommunikációs segédeszközök és a számítástechnikai eszközök alapfokú használata: telefonos ügyintézések, segélykérés.

Megmaradt képességek fejlesztése: funkcionális látástréning keretében a megmaradt látásfunkciók jobb kihasználását kell megtanulni. Emellett a hallási figyelem, tapintás, kézügyesség fejlesztése.

Pszichoszociális szolgáltatások: önismereti-, motivációs- és konfliktuskezelő tréningek, életmódbeli tanacsadás.

  • Segédeszközök beszerzésében és kölcsönzésében nyújtott segítség.
  • Étkeztetés.
  • Szállás és szükség esetén kísérés biztosítása.
  • Foglalkozási rehabilitációs szolgáltatások (munkavállalási stratégia, munkaerőpiaci szolgáltatások, pályaválasztási- és pályamódosítási tanácsadás, álláskeresési technikák).

(Dr. Papp Júlia, szemész)

Cikkajánló

Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.