Agytorna, hasznos játékok otthonra

szerző: Faar Ida, újságíró - WEBBeteg
frissítve:

A kényszerű otthonlét napjait éljük - de tehetünk azért, hogy ezeket a napokat és a keletkező szabadidőt - értékes tartalommal töltsük meg. Az internetezés vagy a tévézés helyett vagy mellett - akár egyedül, akár többedmagunkkal élünk - olyan figyelemlekötő vagy -elterelő tevékenységet kell találnunk, ami a hasznunkra lehet. Ennek egyik módja lehet a játék.

A játék végigkíséri az ember egész életét – önfeledt, kényszer nélküli, szabadon választott tevékenység, amelynek varázsa magával ragad minden korosztályt. Oldja a feszültséget, örömforrás, fejleszti a személyiséget, tanít, képességeket fejleszt, javítja a csoportszellemet, érzelmeket generál, oldja a gátlásokat. A játékra való igény velünk született és mindannyiunk belső szükséglete.

Játékok gyerekeknek

Ha otthon vannak a gyerekek és a szülők, adott a lehetősége a játszva tanulásra, a gyerekek játékos fejlesztésére.

Mozgásfejlesztő játékok

Kisebbeknek:

  • Akadálypálya: a gyerekek mozgásigényének kielégítése céljából „építsünk” a könnyen mozdítható bútorokból olyan akadálypályát, ami lehetővé teszi a kúszást, mászást, lépcsőzést, egyensúlyozást.
  • Szemezgessünk: keverjünk össze különböző dolgokat – például babot- gombokkal – a feladat: ezek szétválogatása.
  • Nyomdázzunk: faragjunk ki közösen burgonyából, vöröshagymából formákat, majd mártsuk festékbe és nyomdázzunk vele.
  • Origamizzunk
  • Építkezzünk: Építsünk kártyalapokból minél magasabb tornyot. Az nyer, akinek a legmagasabb a tornya.

Nagyobbaknak:

  • Rajzoljunk lábbal: csak egy papírlap és toll kell hozzá, és annak meghatározása, hogy mi legyen a rajzon.
  • Kiegészítős játék: készítsünk rajzokat – hiányos vonalvezetéssel. A feladat ezek kiegészítése.
  • Mozgáskoordinációs játék: A gyerekekkel álljunk körbe, terpeszállásban úgy, hogy a lábunk összeérjen. A feladat, hogy két egymás mellett álló ember összeérő lábát egyszerre kezdje el megemelni. Fontos, hogy figyeljenek egymásra, és ne csússzon szét a lábfejük. A kör így indul el az egyik irányba, ezt kell a többieknek követniük. A tempón, ha jól megy, idővel lehet gyorsítani is. Lehet nehezíteni is azzal, hogy közben a kezekben, ellenkező irányban, körbemegy egy kislabda is.

Térbeli, időbeli tájékozódás fejlesztése

  • Rajzoltassunk úgy a gyerekekkel, hogy pontosan határozzuk meg, mi hova kerüljön a rajzon: például a fa a lap jobb szélén legyen, balról mellette virág nyíljon, a virág fölött lepke szálljon stb.

Játékok minden korosztálynak

A figyelem és az emlékezet fejlesztése

  • Kakukktojás játékok: azaz mi nem illik a sorba? Soroljunk fel egymással összefüggő dolgokat – köztük egy kakukktojással. Ha a játékos kitalálja, ő adhat fel feladványt.
  • "Mi változott?" játékok: Helyezzünk el az asztalra 10 tárgyat (könyv, tolltartó, stb. – mindennapi használati tárgyakat). Aki játszik, alaposan figyelje meg őket, majd menjen ki a szobából. A bent maradók változtassák meg a tárgyak helyét vagy összetételét (vagy mindkettőt). A játékosnak ki kell találnia, mi változott. Ha sikerül, ő választhatja ki a következő játékost, ha nem, megint neki kell kitalálnia.
  • Szólánc: klasszikus szójáték. A szó utolsó betűjével mondunk új szót (ablak karalábéétterem). A feladat nehezíthető azzal, hogy a szavak egymással összefüggő témából származzanak (pl.: málnaalmaananászszőlő). Játszható szótagokkal is.
  • Csak a végét!: a játékban résztvevők első tagja mond egy összetett szót. A másodiknak egy olyan összetett szót kell mondania, amelynek az első tagja azonos az előző szó utolsó tagjával, pl. vaskapu – kapufa – fapapucs). Lehet írásban, időre is játszani. Jól fejleszti a gondolkodást.
  • Mondatbővítő játék: minden résztvevő hozzá tesz a mondathoz egy-egy új szót úgy, hogy a már előtte elhangzottakat is megismétli sorban egymás után.
  • Folytasd a sort!: A kezdő játékos elindít egy sort, ezt kell folytatni. Például (gyümölcsök): banán, narancs, alma... Mindenkinek egy új szót kell hozzátenni, minél gyorsabban, aki sokáig gondolkodik, vagy már hallott szót mond, kiesik a játékból. Tippek a játék során használható gyűjtőfogalmakra: állat, háziállat, vadállat, gyümölcs, zöldség, szerszám, jármű, játék, élelmiszer, bútor, rovar, bolygó, hangszer, foglalkozás, színek, virág, tantárgy, tulajdonság, sportág, ékszerek, növények.
  • Szótagkereső: írjunk fel papírcsíkra minél hosszabb szavakat, majd vágjuk szótagokra. Keverjük össze és az összekevert szótagokból a játékossal rakassuk ki azokat. (Egyszerre 2-3 szó szótagjai legyenek elkeverve. Segítsünk azzal, hogy a keresett szóval kapcsolatosan a játékos kérdéseire válaszolunk).
  • Fordulatos mesék: a játékos rögtönözve mesélni kezd egy történetet. A többiek a mese közben időnként szavakat mondanak a mesélőnek, amit be kell illesztenie a következő mondatba úgy, hogy a történet továbbra is összefüggő és értelmes maradjon.
  • Pletyka: az első játékos elindít egy mondatot és azt a mellette ülő fülébe súgja. Ő amilyen gyorsan csak tudja, továbbadja, amit hallott, és így terjed a "hír" tovább. A sorban utolsó játékost megkérjük, hogy hangosan mondja el, mi jutott el hozzá.
  • Memóriajáték: Lefordított képpárokkal kell játszani. A cél minél több képpárt megtalálni. A játékosok felváltva két-két képet fordítanak fel. Aki megtalál egy képpárt, azt elteszi magának, és ismét ő következhet a forgatásban. Ha nem találunk képpárt, a felfordított képeket vissza kell fordítani, és a következő játékoson a sor a forgatásban. A játékot az nyeri, aki több képpárt gyűjtött össze, mire a képek elfogynak.

Ügyességi játékok

  • „Becsüld meg” játékok: az a játékos nyer, aki pontosabban tudja megbecsülni a feladatként adott súlyt, távolságot, időt stb. Például feladat lehet:
    • mérj ki mérleg nélkül 200 gramm babot
    • becsüld meg hány centire van egyik tárgy a másiktól
    • állj fel a székről 25 másodperc múlva
  • Labdagurítás: Feladat: írógéppapírból vagy rajzlapból vágjunk ki különböző méretű korongokat, helyezzük el őket egymástól különböző távolságra, a legkisebb méretűt legmesszebb – ez érje a legtöbb pontot –, a labdát próbáljuk pontosan a korongok területére gurítani. Az nyer, aki 5 gurítással a legtöbb pontot éri el.
  • Nézzünk farkasszemet!: a két játékos egymással szemben ül, egymás szemébe néz, szemrebbenés nélkül. Az a játékos nyer, aki tovább bírja – nem mozdul, és nem neveti el magát.
  • Puzzle: vegyük elő régi puzzle játékunkat, vagy ha ilyen nincs, akkor mi magunk is készíthetünk fotót, amit kinyomtathatunk, vagy ugyanezt megtehetjük egy interneten keresett képpel is, a képet vágjuk darabokra, majd összekeverés után rakassuk össze a játékosokkal.

Játékok papíron

  • Amőba: a játékot két játékos játssza négyzetrácsos hálón. A játékosok felváltva rajzolnak egy-egy jelet (X vagy kör) a háló mezőibe. A játék célja, hogy a játékos a saját jeléből ötöt helyezzen egymás mellé bármilyen irányban (vízszintesen, függőlegesen vagy átlósan), illetve hogy ebben megakadályozza az ellenfelét. Az a játékos nyer, akinek sikerül öt jelet egymás mellé tennie.
  • Ügyességi vonalösszekötős játék: egy papírlapra írjunk számokat össze-vissza 1-től 30-ig. Két játékosnak két különböző színű tolla legyen. Össze kell kötnünk a számokat sorrendben úgy, hogy ne keresztezzük a másik játékos vonalát. A kezdő játékos összeköti az 1-es számnál lévő pontot a 2-es számnál lévő ponttal. Jön a következő játékos, aki összeköti a 3-ast a négyessel. Megint játékosváltás és így tovább. A saját színű vonalunkat keresztezhetjük. Direkt nem zárhatunk le egy területet a saját színünkkel (hogy a másik ne tudjon bemenni), csak ha másfelé nem tudunk "menni". Amennyiben az egyik játékos keresztezi vagy hozzáér a másik játékos vonalához, akkor a játékot elveszítette.

Kártyajátékok

Játszhatunk különféle kártyajátékokat különböző kártyákkal, például magyar kártyával ötleadást, 66-ot, zsírt, makaót, svindlit stb., franciakártyával römit vagy kanasztát stb., és különböző kvíz játékkártyákkal is játszhatunk.

Dominó

Sakk

Társasjátékok: pl. kocog és kidob, malom, Kérdezz! Felelek stb..

És ha valaki egyedül lakik...

kipróbálhatja a következőket:

  • Kártyajátékok közül pl. a pasziánsz
  • Puzzle
  • Kártyavárépítés
  • Vár készítése gyufaszálból
  • IQ-tesztek
  • Rejtvényfejtés/rejtvénykészítés
  • Rajzolás
  • Mandala-készítés

WEBBeteg logó Forrás: WEBBeteg
Faar Ida, újságíró

Segítség

Orvos válaszol

orvos válaszol piktogram
Belgyógyászati leletértelmezés 24h

Belgyógyászati leletértelmezés 24h

Dr. Szabó Roxana belgyógyász szakorvosjelölt

Orvoskereső

orvoskereső piktogram
Varga Dóra

Varga Dóra

Dietetikus

Budapest

Cikkajánló