Ősszel, télen érdemes kezeltetni a fiatalkori májfoltokat

Szerző: Semmelweis Egyetem - Dr. Holló Péter

Hormonális változás, gyógyszerszedés, de akár valamilyen májbetegség is okozhat pigmentfoltokat a bőrön. Ezek a többnyire szabálytalan alakú barnás elváltozások ugyan túlnyomórészt veszélytelenek, ám esztétikailag igen zavaróak, különösen, ha az arcon jelentkeznek - mondja Dr. Holló Péter.

A Semmelweis Egyetem Bőr-, Nemikórtani- és Bőronkológiai Klinikájának igazgatóhelyettese szerint több ezer, javarészt fiatal nőt érinthet ez a bőrprobléma. Kezelésükre számtalan megoldás létezik – pl. lézer, mélyhámlasztás, fagyasztás-, amelyeket az őszi-téli időszakban érdemes elvégeztetni. A nyári napfény ugyanis nemcsak a kezelés hatékonyságát csökkenti, de a kezelés utáni időszakban irritációt is okozhat.

Mi okozza a pigmentfoltokat?

A pigmentfoltokat májfoltként is emlegetik, és nem is teljesen alaptalan ez az elnevezés, hiszen gyakran valamilyen, a májat érintő megbetegedés is szerepet játszik a kialakulásukban – mondja Dr. Holló Péter.

Olvasson tovább! A májbetegségek első tünetei

Míg korábban főként az idősebb korosztálynak okoztak problémát a pigmentációs zavarok, manapság egyre több fiatalnál, főként nőnél is megjelennek. Hormonális hátterük is lehet, hiszen a fogamzásgátló szereket szedő nőknél gyakoribbak, és vannak olyan gyógyszerek is, amelyek érzékenyebbé tehetik a napfényre a bőrt – hangsúlyozza a szakember.

Mivel nyáron sötétebbé válnak a foltok, sokan tévesen azt hiszik, hogy a nap hatására alakulnak ki. Valójában azonban arról van szó, hogy a bőr egyes részein fokozottabb lesz a pigmenttermelés, így az a rész nyáron jobban lebarnul. Télen elhalványulnak, el is tűnhetnek a foltok, a fényvédelemre azonban érdemes egész évben, tavasztól őszig pedig különösen odafigyelni.

Hogyan lehet kezelni a májfoltokat?

Számtalan hatékony kezelés létezik, amelyekkel halványíthatóak, vagy akár el is tüntethetőek ezek a bőrtünetek. Első körben azt kell tisztázni, hogy mi áll a háttérben. Ha ugyanis valamilyen hormonális változás – pl. várandósság-, vagy valamilyen gyógyszer szedése okozza a pigmentációs zavart, akkor a kiváltó tényező megszűnése után akár csökkenhet vagy el is múlhat a probléma. A megfelelő kezelés kiválasztásakor minden esetben azt kell mérlegelnie az orvosnak, hogy milyen típusú az elváltozás, hány éves a páciens, milyen a bőrtípusa, van-e egyéb betegsége.

A cikk folytatása a Semmelweis Egyetem honlapján olvasható.

(Semmelweis Egyetem)

Hozzászólások (0)

Cikkajánló

Terhesség Terhesség

Hüvelyfolyás és hüvelyfertőzés terhesség idején? Vegyük komolyan! (x)

Livedo reticularis

A livedo reticularis (LR) egy bőrtünet, amit a bőr vörösesbarnás elszíneződésű hálószerű mintázata jellemez. A lábak érintettek a...

A vazelin mint a bőrápolás...

A bőrünk a test legnagyobb szerve, ami fontos védelmi funkciót tölt be életünk során. A védelmi funkció biztosítása és a bőrt érő sok külső...

Májfolt: miért alakul ki, hogyan...

A májfoltok a homlokon, az arcon, illetve a száj körül kialakult halványbarna, éles szélű, általában szimmetrikusan megjelenő pigmentált foltok...

Hideg lábak: mi az oka és mit tehet...

Az őszi-téli időszaknak is megvannak a szépségei, de némi kellemetlenséggel is járhat. Szervezetünknek a hideg nagy megterhelést jelent, nemcsak a...

Téli időszámítás: az...

Minden ember saját belső óráját követi. Ez határozza meg, hogy milyen ritmusban éljük napjainkat. De mi történik, ha a belső és a külső óra...

Gyógyszerek, melyek mellett...

Azoknak, akik kénytelenek „együtt élni” egy vagy több krónikus betegséggel, és tartós gyógyszerszedésre szorulnak, bizonyos összetevőjű...

Kérje ingyenes cikkértesítőnket!
Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.