• Veszélyes-e a síelés és a snowboardozás?

        Szerző:
        WEBBeteg

        Statisztikák szerint nem. Ugyanakkor a felelőtlenség és önmagunk képességeinek túlbecslése tragédiához vezethet.


        Sport és egészség a WEBBetegen

        4,2 millió német síelőre 41-43 ezer sérülés jutott a 2012/2013-as síszezonban. Tartós orvosi kezelésre kevesebb, mint ezer sportolónak volt szüksége. Az első ilyen típusú statisztikák Németországban a 1979/1980-as szezonban készültek, az akkori adatokhoz képest 58 százalékkal csökkent a balesetek száma, ennek ellenére még mindig sok a sérülés a sípályákon.

        Hirdetések

        Hat kritikus pont, melyek miatt veszélyesek a sísportok

        Erőnlét: a sífutás közbeni sérülés veszélye alacsony, mivel a maximális sebesség is jóval elmarad a lesiklás során elérttől. A sífutásnál az előrehaladáshoz testi erőt kell kifejteni, sokan azonban túlbecsülik általános erőnlétüket.

        - Egy olyan baleset, mint a kancelláré, meglehetősen ritka - mondja Michael Berner, a Német Síszövetség (DSV) biztonsági szakértő. Sífutás nem olyan gyakran fordulnak elő balesetek, mint a lesiklásnál, leginkább zúzódások és ujjficamok szoktak előfordulni, a nagyobb kockázatot a felkészülés hiánya jelenti.

        A szakértő azt tanácsolja, egészévben készüljünk a síszezonra, tartsuk formában magunkat és ne becsüljük túl állóképességünket. A sífutásnál olyan ritkák a sérülések, hogy a statisztikákban alig mutatható ki, ezért sokan bátrabban, túlvállalva vetik bele magukat ebbe a sportba.

        Anyagok: a sporteszközök egyre jobb, erősebb anyagból készülnek, a sisakok és a kötések egyre biztonságosabbak, ennek köszönhetően a fejsérülések száma csaknem 10 százalékkal csökkent a 2011/2012-es szezonhoz képest. A fejlett sisakok ugyanakkor veszélyt is hordoznak magukban: a tapasztalatlanabb síelők is gyorsabban mennek a kelleténél, annak tudatában, hogy a fejvédő megvédi őket a komolyabb sérüléstől.

        Pályák: a szakértő szerint biztonságosabbak, mint valaha, ugyanakkor kis sebesség mellett is komoly sérülést lehet elszenvedni.

        Tömegsport jelleg: a sísportok egyre népszerűbbek, ezáltal egyre többen vannak a lejtőkön, így az ütközések veszélye is megnőtt, főleg a pályák kereszteződésében, a 2012/2013-as szezonban 4,2 millió német síelő sportolt a pályákon az ütközések száma soha nem volt még ilyen magas: 16 százalék.

        Esés: általában akkor történik a baj, amikor a koncentráció alábbhagy. A téli sportok közül a sísportoknál legnagyobb az esélye sérülésnek. Az összes sérülés 37 százaléka térd-, 20 százaléka vállsérülés volt.

        Felelőtlenség: a biztonsági szakértő szerint a legnagyobb veszélyt ez jelenti. A sisak nem menő, a hüttében jó sört adnak és a buli sokáig tartott, nem volt idő aludni. Ittasan, másnaposan, fáradtan senki ne menjen sípályára a saját és mások biztonsága érdekében. Az alkoholfogyasztás hosszabb reakcióidőt eredményez és hatására a helyzeteket is rosszabbul mérjük fel.

        A főbb sérülések a német sípályákon a 2013/2013-as szezonban (%)

        Sérülés helye

        Mindkét nem

        Férfiak

        Nők

        Fej

        7,2

        7,7

        6,5

        Nyak

        2,6

        2,9

        2,4

        Felkar

        2,9

        3,1

        2,7

        Csukló és kézfej

        3,0

        3,5

        2,0

        Felső lábszár és comb

        7,4

        6,4

        8,8

        Térd

        37,2

        29,8

        49,6

        Boka és lábfej

        3,7

        3,5

        4,1

        Alsó lábszár

        4,9

        6,9

        2,1

        Törzs

        8,7

        10,4

        5,0

        Ujjak

        1,2

        0,8

        1,8

        Könyök és alkar

        1,1

        1,6

        0,6

        Váll

        20,1

        23,4

        14,4

        (WEBBeteg/focus.de)
         
        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Az intimlézer

        Dr. Kiss György

        Hogyan zajlik a nőgyógyászati lézerkezelés, és mikor alkalmazzák?

        Gyümölcsök és puffadás

        Dr. Hidvégi Edit

        Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

        A tél végére kritikus a lakosság D-vitamin szintje - Miért veszélyes?

        A D-vitamin-hiány veszélyeire figyelmeztetnek az orvosok. A magyarok több mint kétharmada szenved D-vitamin-hiányban tél végére.

        Stresszes időszak télen? Így hat az immunrendszerünkre

        A hideg időjárás és a rövid, borús nappalok bárkit könnyen lehangolttá tehetnek. A mindennapokban átélt stressz pedig további kihívást jelent immunrendszerünk számára.

        Száraz a bőre? Hogyan ápoljuk télen bőrünket?

        Télen a bőrünk ellenálló képessége csökken. A hideg és a fagyos szél is megviseli, ugyanakkor az alacsony légnedvesség-tartalom miatt a fűtött helyiségekben is könnyebben kiszárad.

        Biztonsági tanácsok szánkózáshoz

        Hasznos tanácsok szánkózni készülőknek.

        Így maradhat egészséges és fitt a téli hónapokban is

        Aki betart néhány egyszerű szabályt, a hideg évszakban is problémamentesen megőrizheti egészségét, fitt és karcsú maradhat. Ehhez adunk öt tippet.

        10 tanács szülőknek: Vigyázzon gyermekei egészségére télen is!

        Minden szülő szeretné megóvni gyermeke egészségét a téli hónapokban is, ám ez nem mindig egyszerű feladat. A nappalok rövidek, hideg van. Könnyen el lehet kapni a náthát. Ebben az időszakban sokan köhögnek, tüsszögnek. Mit tehet Ön szülőként, hogy gyermekét megvédje a betegségektől? Adunk néhány tanácsot, hogy megkönnyítsük a dolgát.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA