• Milyen napszakban érdemes sportolni?

        Szerző:
        WEBBeteg

        Az élsportolók szigorú szabályok szerint edzenek, amely vonatkozik az edzések időpontjára is. A szabadidejükben sportolók időbeosztása természetesen kötetlen, ám nekik is célszerű néhány dolgot figyelembe venni, hogy az edzések minél eredményesebbek lehessenek.


        Sport és egészség a WEBBetegen

        Aki sportol, általában azért teszi, hogy elérjen vele valamilyen eredményt, például jobb erőnlétet, csinos alakot vagy egyszerűen csak jobb időt szeretne futni. A recept nagyon egyszerű: rendszeres edzés, jó légzéstechnika, illetve arra kell még figyelni, hogy ne egyen többet, mint amennyire szervezetének szüksége van.

        Hirdetések

        Mindezek mellett az is számít, hogy mikorra időzíti az edzéseket? Reggel vagy este sportoljon? Először kitartó sportot válasszon, aztán végezzen erősítő gyakorlatokat, vagy pont fordítva? Mikor étkezzen és mit? Cikkünkben megtalálja a válaszokat!

        Milyen vitaminokra van szüksége egy sportolónak?


        Egy amerikai kutatócsoport vizsgálatainak eredménye szerint már csekély mértékű folsav-, B1-, B2-, B6-vitaminhiány is korlátozza az intenzíven sportolók teljesítő- és koncentrálóképességét, valamint az immunvédelem megfelelő működését.

        Milyen vitaminokra van szüksége egy sportolónak?>>

        Az egyéni életritmustól függ, hogy ki mikor tud a leghatékonyabban edzeni. Annak például, aki reggel elcsigázottnak érzi magát, és nagyon nehezére esik felkelni, nem célszerű korai időpontot választani a testmozgáshoz. Aki pedig estére érzi kimerültnek magát, jobban teszi, ha nem hagyja későre az edzést. Mindenkinek magának kell tehát kitapasztalnia, hogy mely napszak a legalkalmasabb az edzéshez.

        Általánosságban azonban elmondható, hogy délelőtt vagyunk szellemi és fizikai teljesítőképességünk csúcsán, mely dél körül alábbhagy, délután pedig újra javul a helyzet. 16 és 21 óra között kimutatható egy emelkedés a teljesítménygörbén, így tehát a délelőtti, és a kora esti (szabad térben még világosban!) időpontok lehetnek a legalkalmasabbak. Az izmok, a vérnyomás és a tüdőfunkció ilyenkor a legalkalmasabb a fizikai feladatokra.

        Erősítő- vagy kitartó edzéssel kezdjünk?

        A fitnesz szakértők általános tanácsa, hogy akinek a célja az izomépítés, és fitnesz terembe jár edzeni, előbb a súlyzókkal kezdjen, és aztán használja a futópadot. Aki viszont állóképességét akarja javítani vagy fogyni szeretne, először fusson, kerékpározzon, és csak aztán súlyzózzon! Persze mindkét esetben csak fokozatosan növelheti a súlyt és emelheti a tempót!

        Mikor végezzünk nyújtó gyakorlatokat?

        Sokszor láthatjuk, amint a parkokban a futók és kocogók nyújtó gyakorlatokat végeznek futás előtt, korábban ezt helyesnek tartották, ma azonban már más a sportorvosok véleménye: az edzés előtti nyújtó gyakorlatok nem csökkentik a balesetek, sérülések veszélyét, épp ellenkezőleg, a sport előtti nyújtás növeli a sérülések, balesetek kockázat! Edzés előtt bemelegítést végezzen, ami valóban segít megelőzni a kellemetlenségeket, felkészíti az izmokat, az ízületeket és a keringési rendszert a terhelésre!

        Nyújtó gyakorlatokat csakis kizárólag az edzés befejeztével célszerű végezni.

        Mikor és mit egyen a sportoló?

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Jóllakottan ne kezdjünk el sportolni, mert annak émelygés, hányinger lehet a következménye. De teljesen éhgyomorral sem szabad edzeni. A futóknak és kerékpárosoknak célszerű szénhidrátokat fogyasztaniuk edzés előtt néhány órával: pl. tésztát, burgonyát, rizst. Két órával edzés előtt már ne tartson nagyobb étkezéseket, egy energiaszeletet vagy egy banánt azonban még később is nyugodtan elfogyaszthat. A szénhidrátok könnyen hasznosuló energiaforrások, a fehérjékre pedig az izomépítéshez van szükség. Várjon az étkezéssel 20 percet edzés után! Ha kitartó sportokat űz, edzés után újra fel kell töltenie szénhidrátraktárait, és a szervezet regenerálódáshoz szükséges fehérjéket is pótolni kell.

        Milyen gyakran és egyszerre mennyit eddzen?

        Szabadidős sportolóként ne arra törekedjen, hogy felülmúlja az élsportolók teljesítményét! Lelje örömét a sportban! A kitűzött céltól is függ, hogy mekkora energiákat akar a sportba fektetni. Ha erőnlétét, kitartását szeretné javítani vagy célja az alakformálás, akkor heti háromszor egy órát célszerű edzeni.

        Aki elsősorban szív- és érrendszere egészsége miatt sportol, annak napi 20-30 perc mérsékelt tempójú edzés javasolt.

        (WEBBeteg – B. M.; Forrás: focus.de)

         
        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Látászavar, szédülés?

        Dr. Kapocsi Judit

        A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

        Gyümölcsök és puffadás

        Dr. Hidvégi Edit

        Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

        A sportsérülések kialakulásának mechanizmusa: a tenziós, az overload és a sérülés zóna

        Az emberi test nem felejt. Sem a jót, sem a rosszat. Őrzi az egyes traumák emlékeit, s e nyomok mindegyike gyengébbé, sebezhetőbbé teszi. Az élet során bekövetkező számtalan kisebb-nagyobb sérülés bizony a test idő előtti kifáradásához, öregedéséhez vezet, pedig jellemzően oly könnyen elkerülhető lenne.

        Így készülj az első 10 kilométeredre

        A tavasztól őszig terjedő időszak a legalkalmasabb arra, hogy a hobbisportolók nekivágjanak kitűzött céljaik megvalósításának. Aki már lefutotta az 5 km-t, annak logikus célkitűzés a duplázás. Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója, laborvezetője szerint egy teljesítménydiagnosztikára építő, alapos edzéstervvel könnyebben elérhető a 10 km, mint gondolnánk.

        Tanácsok pollenallergiásoknak szabadtéri tevékenységekhez

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban való időtöltést a pollenallergiások számára.

        Alvászavarok gyötrik? - Tippek a nyugodt alváshoz

        Elalvás előtt a legtöbben jó éjszakát kívánnak egymásnak, ám e jó kívánság megvalósulása sokak számára csak álom. Felmérések szerint a magyar lakosság 15-30 százaléka szenved valamilyen alvászavartól, és minden második ember találkozott már élete során ezzel a problémával. Az érintettek felénél az alvászavar kezelést igényel.

        Nem minden sport megengedett trombózis után

        A trombózis igen nagy trauma annak, aki versenysportolóként kénytelen volt szembenézni vele. Nemcsak a fájdalom és a gyógyszerek miatt, hanem azért is, mert az addigi életmódjában komoly változások állnak be.

        Az életmódváltást csoportosan könnyebb elkezdeni

        Az életmódváltás nemcsak lemondásokkal jár, de új szokásokkal is. Egyedül egy kicsit tanácstalan az ember, hiszen új alapanyagokat, új recepteket kell megtanulnia. Az étkezési szokás mellett a bevásárlási szokáson is változtatni kell, vagy éppen a mozgást kell becsempészni a napi rutinba. Ezeket a változásokat szakemberi segítséggel lényegesen könnyebb meglépni.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA