Továbbra is népszerű az Egészségbiztosítási Felügyelet

Szigeti Ildikó
szerző: Szigeti Ildikó, újságíró - WEBBeteg
megjelent:

Talán az egyetlen hatóság, amelynek neve hallatán az emberek nem rezzennek össze. A 2006 óta működő Egészségbiztosítási Felügyelet (EBF) elnöke nem dicsekszik, nem kommentál, csupán a tényeket ismerteti. Kovácsy Zsombor csak halkan jegyzi meg: van okuk a büszkeségre. Interjú.

Hogyan összegezhető a Felügyelet elmúlt évi tevékenysége?
- Összesen 6 ezer, naponta átlagosan 24 panasszal, kérdéssel fordultak hozzánk, ami mintegy másfélszer több megkeresést jelent az előző évihez képest. A betegek gyakran azért kérték az EBF segítségét, mert úgy érezték, hogy az ellátásuk során sérültek a jogaik, ami sok esetben be is igazolódott.

A panaszok hány százaléka bizonyult később indokoltnak?
- Az ezer panaszra indított hatósági ügy 36 százalékában beigazolódott, hogy valóban hibázott az intézmény, amiért leggyakrabban pénzbüntetést kellett fizetnie. A hatóság összesen csaknem 80 millió forintos bírságot szabott ki a szolgáltatókra, amelynek 73 százaléka a szakellátást, míg a fennmaradó 27 százalék az alapellátást, a betegszállítást és a mentést érintette.

Mely szakmákkal kapcsolatban érkezett a legtöbb észrevétel?
- A határozatok alapján a kórházakkal kapcsolatos eljárások többsége a belgyógyászatot (22 százalék), a sebészetet (12 százalék), szülészet-nőgyógyászatot (9,5 százalék), pszichiátriát (7,5 százalék) és a traumatológiát (6,8 százalék) érintette.

A Felügyelet hatásköre nemrégiben kibővült a gyógyszerismertetéssel összefüggő ügyek kivizsgálásával. Milyen kezdeti eredményekről tud beszámolni?
- A hatékonyabb munka érdekében a Felügyelet Jogi és hatósági főosztályán belül 2008. november 1-jétől külön csoport foglalkozik a gyógyszer- és a gyógyászati segédeszköz-piac felügyeletével.

Mikor fordulhat az Egészségbiztosítási Felügyelethez panaszával?
  • ha úgy érezte, hogy mást színvonalasabban láttak el,
  • ha úgy gondolja, hogy az ellátást nyújtó szakember szabálytalanságot követett el,
  • ha azt tapasztalta, hogy az Önnek járó ellátás szakmai, vagy egyéb feltételei hiányosak voltak
  • ha úgy érezte, hogy rosszul bántak Önnel,
  • ha úgy érzi, hogy nem kapta meg az Önnek járó, szükséges egészségügyi ellátást, azt meg nem engedett feltételekhez kötötték vagy indokolatlanul más intézménybe irányították,
  • ha Ön úgy érzi, hogy a várólistára kerülés vagy egyéb, az ellátás sorrendjét meghatározó döntés során hátrányt vagy sérelmet szenvedett.

Az EBF által kiadott engedély hiányában folytatott ismertetési tevékenység, az egészségügyi szakképzettséggel rendelkezők részére átadott ajándékok, ismertető anyagok, kongresszusokon történő részvétel és egyéb, a gyógyszerpiacot befolyásoló tényezők vizsgálatára 2008-ban 168 eljárás indult, 43 esetben jogsértést tapasztaltak a kollégák, 7 esetben pénzbírságot szabtak ki, egyenként 1,5-15 millió forint összegben.

A feladatkör bővülésével a Felügyelet kasszája is növekedett tavaly?
- A 2009-es költségvetésünk 894,566 millió forint, ami a tavalyinál 114,734 millióval kevesebb. Az előző esztendőben egyébként több fontos változás is történt a felügyelet életében. Módosult a működésünket meghatározó jogszabály, így az egészségbiztosítási szolgáltatások teljesítésének ellenőrzése kibővült a gyógyászati ellátások ellenőrzésével is.

További változás, hogy a Felügyelet az azonnali hatállyal eltilthatja a szolgáltatót a munkavégzéstől, ha annak szükségességét látja. A Felügyelet másodfokú jogkörei is bővültek, legújabban az OEP elsőfokú méltányossági döntéseivel szembeni fellebbezések elbírálása vált a szervezet feladatává.

Oldalajánló

Sokan úgy vélik, egy-egy bírság lényegében nem más, mint költségvetési pénzek vándoroltatása egyik fiókból a másikba. Ráadásul mivel intézményi kasszáról van szó, a büntetés valós visszatartó erővel aligha bír...Ön is így látja?
- A Felügyelet eddigi tapasztalatai egyértelműen azt mutatják, hogy az alkalmazott szankciók hatással vannak a szolgáltatók működésére: a Felügyelet fellépését követően megváltoztatják a hibás gyakorlatot, kiküszöbölik a rendszerszintű hibákat. A befolyt bírság felhasználásának szigorú szabályozása (nevezetesen annak 80 százalékát az E-Alapba kell utalni) sokkal inkább garanciális jelentőségű, hiszen a pénzbeli szankció úgy fejti ki hatását, hogy közben a pénz nem kerül a rendszeren kívülre.

Indult per később alaptalannak bizonyult rágalmazás miatt az EBF ellen?
- Nem indult, de ez hatósági eljárásban nem is értelmezhető, hiszen a Felügyelet eljárásait a közigazgatási eljárás általános szabályai szerint folytatja le, amely magába foglalja azokat a garanciális elemeket, melyek gyakorlatilag kizárják a rágalmazás lehetőségét.

- A Felügyelet soha nem állít előzetesen valamit, hanem megvizsgálja, hogy történt-e jogsértés: az esetek egyharmadában találja bizonyítottnak a biztosított panaszát, míg a fennmaradó esetekben nem igazolható a sérelem megtörténte.

Ha határozatban mondják ki egy-egy panasz, bejelentés indokolatlanságát, ki fizeti az eljárás díját (és mekkora összegről van szó általában)?
- A Felügyelet panaszkivizsgálása illetékmentes, azért a panaszosnak semmilyen formában sem kell külön fizetnie. Sőt, egy 2008. július 1-jétől hatályos módosítás értelmében még a szakértői díjat és a szakértő költségét a kérelem elutasítása esetén is a Felügyelet viseli.

- A szakértői díjak általában 50-60 ezer forint körül alakulnak. A összeg függ a tisztázandó kérdések bonyolultságától, illetve attól, hogy szükséges-e az eljárásban a kérdések megválaszolásához szak-konzulens bevonása, illetve a beteg személyes vizsgálata. A költségeket növelheti az is, ha a szakvéleményt valamilyen okból ki kell egészíteni.

Milyen hasonlóságok vagy különbségek vannak a Csehák Judit vezette Betegjogi Alapítvánnyal?

A betegek legfőbb jogai - részletes tudnivalók

- A hatályos jogszabályokban foglaltak alapján a Felügyelet az egészségbiztosítás keretében nyújtott egészségügyi szolgáltatások megfelelőségének ellenőrzésével, a biztosítotti panaszok kivizsgálásával, gyógyszerpiaci garanciák érvényesítésével kapcsolatos hatáskörökkel rendelkezik. Ezzel szemben a Betegjogi, Ellátottjogi és Gyermekjogi Közalapítvány a képviselők működésén keresztül elősegíti az egészségügyi, a szociális és a gyermekvédelmi szolgáltatást igénybe vevők jogainak érvényesülését, védelmét.

- Segítséget nyújt ahhoz, hogy a szolgáltatásban részesülők megismerhessék a képviselők munkáját, hozzáférhetőségét. A szolgáltatók és a képviselők részére képzéseket szerveznek, elősegítve a jogok és kötelezettségek egységes értelmezését, valamint azok gyakorlati megvalósulását.

- A Közalapítvány elsősorban tehát a betegek tájékoztatásával, valamint a betegek és az egészségügyi szolgáltatók közötti közvetítéssel, és kapcsolattartással látja el a betegjogok védelmét, míg a Felügyelet egyedi eljárási és rendszerszintű elemző, tájékoztatási jogkörökkel rendelkező állami hatóság, döntései kikényszeríthetők, közvetlenül megtestesíti az állam szerepvállalását az egészségbiztosításban.

Dr. Kovácsy Zsombor

Végzettségek, szakmai pálya
1995 Semmelweis Orvostudományi Egyetem orvos diploma
2001 Pécsi Tudományegyetem jogász diploma
2004 Semmelweis Egyetem egészségügyi szakmenedzser (M. Sc.)
Egyéb képzettség:
1999 Kórházmenedzsment, nyári program – Carlson School of Management, University of Minnesota, Minneapolis, Amerikai Egyesült Államok
2000 közigazgatási szakvizsga
2006 jogi szakvizsga
Szakmai karrier:
1995-1998 Városi Kórház, Pásztó; Munkatherápiás Intézet, Pomáz osztályos orvos
1998-2002 Népjóléti/Egészségügyi/Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium köztiszviselő
2001-2002 Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium Egészségbiztosítási főosztály vezetője
2002-2006 Igazságügyi Minisztérium, Hatásvizsgálati, Deregulációs és Jogszabály-nyilvántartási Főosztály főosztályvezető
2006 - 2007. január Egészségügyi Minisztérium szakállamtitkár
2007 január - Egészségbiztosítási Felügyelet elnök

(WEBBeteg - Szigeti Ildikó)

Cikkajánló

Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.