Nyugtató gyógyszer hatása

Tisztelt DoktornőDoktor Úr! Sajnos mindig is "aggódós" típus voltam, így szerintem az átlagnál érzékenyebb vagyok a stresszre, illetve nagyon rosszul viseltem mindig is, az utóbbi időben ez még fokozottabban igaz úgy érzem. Néhány éve kérésemre a háziorvosom a munkahelyi stressz és ezzel összefüggő alvásproblémák miatt felírt Xanax SR-t (0,5 mg-ost) . Ezt a gyógyszert nem szedtem soha napi szinten, azaz rendszeresen, csak időnként, csak ha épp szükségét éreztem, pl.ha feszültebb vagy idegesebb voltam , vagy épp nehezebb volt az alvás, (csak átlagosan heti 2-3-szor egy darabot szedtem este többnyire) , de olyan is volt hogy nem kellett hetekig sem. Az utóbbi félévben főleg a koronavírus járvány kihatásai kapcsán engem is több stressz ért, így azóta többször szedtem be a Xanax SR-ből, de még mindig nem sokat, kb heti 2-3-4 szemet szedtem , majd mostanában ezt lecsökkentettem heti 1-2 szemre (0,5 mg-os kiszerelést szedek) . Igazából szerintem meg tudnék lenni a gyógyszer nélkül is, csak így jobban érzen magam, nyugodtabb vagyok,meg jobban alszom vagy kevésbé rosszul. Tudom, hogy ez a gyógyszer egy idő után függőséget okoz rendszeresen szedve, és félek is ettől, ezért kérdezném, hogy ez a kisebb mennyiség, amit szedek (hetente 1-2 db 0,5mg kb 2- 3 naponta szedve) okozhat vagy okozott-e már függőséget, ha igen, milyen tüneteket okozhat, illetve akkor hogyan hagyjam abba, és mennyi idő amig a hatása (függőség) elmúlik? Tény az, hogy többször éreztem kisebb nagyobb szorongást, nyugtalanságot időnként az utóbbi időben azokon a napokon, amikor épp nem szedtem be a gyógyszert (kb 3-4 hónappal ezelőttig ez nem volt jellemző) , de nem tudom eldönteni, hogy ez a szorongás ilyenkor a gyógyszer mellékhatása vagy hiánya miatt lehet ,vagy más okból attól függetlenül (a munkahelyemen, azért adódik időnként stresszhelyzet ahogy fentebb is írtam,és az erősödő járványhelyzet nekem is nyilván jelentős feszültség forrás sajnos most ahogy mindenkinek) . Köszönettel!

Legfrissebb cikkek a témában

Dr. Pálvölgyi Rita válasza alvás támogatás témában

Tisztelt Kérdező,

Ilyen gyakoriságú szedés mellett is kialakulhat hozzászokás a Xanaxhoz. Azt tanácsolnám, ha el szeretné hagyni, próbálja csökkenteni, pl. 3/4 tablettára térni, majd hetek után lehet további csökkentést próbálni. Teákkal, természetes alapú nyugtatókkal, meditatív módszerekkel lehet megpróbálni helyettesíteni a Xanaxot. Ha így nem alakul ki egy jobb egyensúlyi helyzet, a Xanax helyett alvást segítő antidepresszánst lehet beállítani.

Üdvözlettel:

Dr. Pálvölgyi Rita

Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.
Kérdés: 2020. november 02., 20:31; Megválaszolva: 2020. november 05., 22:49
Kérdések és válaszok: Szorongás, pánikbetegség
Alvászavar
Tisztelt Doktornő! Az utóbbi 2-3 hónapban szinte minden éjszaka többször (kétszer, háromszor) és szinte mindig ugyanabban az időpontban (éjfél, 2...
Mellkasfàjdalom
Tisztelt Doktornő! 3-4 hete kezdődött erős mellkasfájdalmam a szegycsont közepèn, de sokszor minkèt oldalra sugárzik, illetve előfordul, hogy torok...
Paroxetin altetnativa
Kedves Doktornő, szeretném megkérdezni, hogy milyen alternatív gyógyszerek léteznek a Paroxáton kívűl ami szorongásóldók. Már néhány éve...
Félek,szorongok,furán érzem...
Tisztelt Doktor Nő! Szeretnék segítséget kérni az alábbi panaszokkal. 23 éves Férfi vagyok. 2 éve kezdődött nálam erős pánik...
Két hónapja tartó rosszullét
Tisztelt Doktornő/Doktorúr! 23 éves fiú vagyok, egyetemre készülök biológia szakot hallgatni. 16 évesen lettem I típusú cukorbeteg, majd 21 évesen...