• Rivotril (benzodiazepin) hatása a tanulásra, memóriára, lecserélése

        Legfrissebb cikkek a témában
         

        Tisztelt Doktornő! Néhány éve (kb. 4-5 éve) gyakori (és sokszor ok nélküli) szorongásra, feszültségre szedek napi 2*0,25 mg Rivotrilt, amelyet pszichiáter ír fel nekem receptre. Emellett kényszerbetegségem miatt napi 60 mg Rexetint is szedek (szintén kb. 5 éve). Ezzel kapcsolatban kérdezek. Sok helyen olvastam (orvos által írt cikkben, de a betegtájékoztatóban is), hogy benzodiazepinek, mint a Rivotril, rossz hatással vannak a memóriára, különösen hosszú távú szedés és nagy dózis esetén. Engem ez különösen is érint, sőt aggaszt is, mivel jövő júniusban tervezek záróvizsgázni egyetemen (alapképzés), illetve nyelvvizsgát is kell szereznem. Eddig jó tanulmányi eredményeim voltak, tehát MÉG nem károsította a memóriámat, de tartok tőle, nehogy később esetleg előforduljon ez. A kérdésem, hogy ez a viszonylag kis mennyiség ebből a szerből (vagyis napi 0,5 mg) ilyen hosszú távon okozhat-e tanulási, vagy memóriazavart? Érdemes-e lecserélni, vagy inkább szedjem, amíg be nem fejezem az egyetemet? Ugyanis egy ideig nem, ill. kisebb adagban szedtem, de akkor a szorongás miatt képtelen voltam tanulni. Viszont mostanában néha-néha feltűnik, hogy sokáig tart, mire eszembe jut valami (pl. korábban tanult dolgok, angol szavak) és sokszor le is lassulok tőle valamennyire. Olvastam a Grandaxinról pl., hogy nincsenek memória károsító hatásai, viszont pszichés betegségek tüneteit befolyásolja és hogy más pszichiátriai szerekkel való együtt szedéséhez "fokozott orvosi ellenőrzés" szükséges. Ön szerint helyettesítheti ez a Rivotrilt? Előre is nagyon köszönöm válaszát!

        Dr. Pálvölgyi Rita válasza a gyógyszerhatás témában

        Tisztelt Kérdező, A Rivotril, - mint ahogy a Grandaxin is, - egyénileg eltérő módon hat. Ezért elképzelhető, hogy jobb tapasztalatai lennének a Grandaxinnal, de ezt ki kéne próbálni. A Rexetinből a 60 mg a megengedett maximális dózis, ha ebben a mennyiségben nem hatékony, akkor lehet, hogy ennek a lecserélésben kéne gondolkodni. Ebben az adagban akár ez is felelős lehet a mentális működésben megmutatkozó panaszokért. Üdvözlettel: Dr. Pálvölgyi Rita

        Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.

        Dr. Pálvölgyi Rita
        pszichiáter, pszichoterapeuta Tőle szeretnék kérdezni

        Dr. Pálvölgyi Rita

        Kérdés: 2019. szeptember 28., 12:49; Megválaszolva: 2019. október 07., 22:27

      • Kérdések és válaszok a témakörben:
        Tisztelt doktor úr/nő! Augusztus utolsó hetében lebetegedtem. Lázam volt, 38-39 fokos, gyengeség volt a végtagjaimban, és fáradt voltam. Elkezdtem sajnos interneten öndiagnózist folytatni, és az egyik vitaminnál amit álmatlanságra szedtem, az...
        Tisztelt Doktornő! Néhány éve (kb. 4-5 éve) gyakori (és sokszor ok nélküli) szorongásra, feszültségre szedek napi 2*0,25 mg Rivotrilt, amelyet pszichiáter ír fel nekem receptre. Emellett kényszerbetegségem miatt napi 60 mg Rexetint is szedek...
        Üdvözlöm Tanácsot szeretnék kérni. Irreálisan sokat aggódom és szorongok a saját de leginkább kislányom egészsége miatt. Ha ér egy impulzus egy kép egy cikk egy rákos kisgyerekről napokig aggódom. Minden apró tünetben (lábfájás,...
        Kedves doktor nő! Párkapcsolatban vagyok 7 hónapja és szorongok. Reggelente negatív gondolataim vannak, hogy szakítani kellene stb és ettől még jobban megijedek és rossz kedvem lesz amit ő is és én is nehezen viselünk el. Egyébként nagyon...
        Üdvözlöm! Már lassan 2 éve napi szinten..hol erősebben,hol gyengébben fojtogató érzést érzek a torkomban,amivel alig bírok megküzdeni. Leblokkolok,reggelente alig bírok elkészülni,úgy érzem ha megmozdulok szédülök,ökledezek de nincs...
        Tisztelt Doktornő! Panaszaim 2018. novemberében kezdődtek: fülzúgás, szédülés, bizonytalanságérzés. A vizsgálatokat (vérvétel, hallásvizsgálat, nyaki RTG és UH, koponya MR) követően a fül-orr gégész szakorvos az Arlevert tabletta...
        Tisztelt Hölgyem/Uram! Elég régen kb. 2 éve kezdődött ez a dolog. A székletemen egy kis élénk piros színű vércsíkot fedeztem fel. Természetesen nagyon megijedtem. Többször is volt, hogy csípett és égő érzést éreztem a végbél nyílás...
        Tisztel Doktornö! Pánikbetegségemre szedek Citapramot 20mg és Rilexet 3-szor 2.5mg, amit sikerült csökkenteni: reggel egész, délben háromnegyed, este fél. Kérdésem az lenne, hogy milyen erős ez a Rilex? Előtte Xanaxot szedtem. Erősebb mint a...
        Tisztelt Doktornő! Idén február végén reggel rosszul lettem a metrón munkába menet. Bizonytalanság érzés a mellkasban, kb. 140-es pulzus, nehéz ki és belégzés, és halál félelmem volt a tünetektől. Mentőt hívtak rám, a sürgősségin...
        Kedves Doktor úr/ Doktor nő! Nagyon kellemetlen érzések kavarognak bennem(20 éves vagyok). Le kell szögeznem hogy csak lányokkal voltam, csak lányokat szeretek és csak lányokkal tudom elképzelni a szexuális együttlétet. Hozzá kell tegyem hogy...