Epilepsziás autista

Kedves Dr. Bessenyie Mónika!

Önhöz intézném a kérdésemet, mivel úgy hiszem, Ön lesz kompetens a válaszadásban. Megpróbálom lehetőség szerint tömören vázolni a problémámat, bár nem lesz egyszerű és előre is köszönöm, hogy végigolvassa az esetleírásunkat.

Van egy 18 éves autista öcsém, akit édesanyám gondoz otthon. Tavaly novemberben azonban minden előzmény nélkül epilepsziás rohamot kapott (előtte nem volt epilepsziás) . Azóta pedig csak kísérleteznek a gyógyszereivel és az állapota egyre rosszabb. A rohamot megelőzően az alábbi gyógyszereket szedte az autizmusára, ebben a sorrendben: Risperdalt, majd Ripedont, másfél éve agresszív lett és öt hónapig Ziperidet, most pedig Zyprexát szed (tavaly szeptember óta) . Az epilepsziára januártól kezdte szedni az antiepileptikumokat: a Kepprát januártól kombinálták Rivotrillal, de mivel az nem volt jó (sok mellékhatás jött ki) , a Kepprát Frisiummal kombinálták. Körülbelül egy hónapig minden rendben volt, utána újra előjött az agresszió. Felemelték a Frisium adagját, ám a helyzet továbbra sem változott. A pszichiáter a Zyprexa adagját felemelte (napi 2X10mg) . Pillanatnyilag a következő gyógyszereket szedi: Zyprexa (2X10 mg/nap) , Kepprát 2X3 darabot (3000mg/nap) , Frisium 2X2 db (40 mg/nap) , 7 napja hozzáírták az Orfirilt 2X1 db (600 mg/nap) . És még mindig szorong. Naponta többször is előjönnek nála a szorongási rohamok, amelyek gyakran agresszióval párosulnak. Állandóan fekszik, nem akar felkelni. Közönyös lett minden iránt, pedig korábban ezt nem tapasztaltuk. Orvoshoz egyáltalán nem lehet vinni, mivel azonnal szorongásos rohamot kap. Legutóbb is megkíséreltük, hogy elvisszük neurológushoz, de az autóban szorongási rohamot kapott az ismeretlen helyzet miatt. A legelső epilepsziás roham után még meg tudták vizsgálni, amikor kórházba kerültünk, de azóta nem. Akkor volt vérvétel, eeg-vizsgálat. Az utóbbi kimutatta az epilepsziás görcsöt. Majd a harmadik roham után állították be az antiepileptikumot. Korábban iskolába, foglalkozásra hetente kétszer jártunk, de az utóbbi időben már oda sem tudtuk elvinni a betegségei miatt. Frontérzékenység erősen tapasztalható nála. Vérnyomása ingadozó, anyukám napi rendszerességgel méri neki. Az utóbbi időben hízott a gyógyszerektől, egyébként mindent megeszik, nem válogatós. A hangulata változó, hol sírós, hol nevetős. Az autizmus alapbetegségéből adódik a szorongás, de úgy tapasztaljuk, hogy az antiepileptikumok mellékhatásaként ez még inkább fokozódott nála. Mivel nembeszélő autista, csak feltételezni tudjuk, hogy fáj a hasa a gyógyszerektől, mert sokat ül a wc-n.

A doktornő tanácsát szeretném kérni. Mit javasol, mit lehetne tenni ebben a helyzetben? Szeretnénk mindent megtenni annak érdekében, hogy újra egészséges és vidám lehessen, hogy megszűnjenek az agresszív kitörések és a fájdalmak. Mi már rég nem az autizmusból szeretnénk kigyógyítani, azzal már megbarátkoztunk, pusztán azt szeretnénk, hogy az állapota stabilizálódjon.

Előre is hálásan köszönöm a válaszát.

Tisztelettel: Szalai Melinda

 

Legfrissebb cikkek a témában

WEBBeteg szakértő válasza epilepszia témában

Kedves Melinda!

Az Öccsénél tapasztalt szorongásos rohamok (sajnos pontosan nem írta le, hogyan zajlanak, ami fontos a differenciáldiganosztika szempontjából) , annak ellenére, hogy az EEG-én epileptiform jeleket írtak le, nem biztos, hogy epilepsziás rohamnak megfelelnek.  Az autista emberekben gyakrabban figyelhető meg ugyan epilepszia, mint a nem autistákban, de még nagyobb százalékban csak úgynevezett mintahordozók, azaz az EEG-én epileptiform  jelek láthatók ugyan, de klinikailag rohamok nem észlelhetők.  A szorongással járó rohamok a halántéklebeny területéről indulnak ki a leggyakrabban. Fontos lenne tudni, hogy pontosan milyen minta volt látható az EEG-én. Sajnos az autista emberek gyakrabban szoronganak, mint mások. A szorongásos epizódok váltakozó intenzitásúak lehetnek. Úgy gondolom az állapotrosszabbodás valószínű ennek következménye, nem pedig az epilepsziáé. Nem vagyok biztos benne, hogy az Öccse tényleg epilepsziás. Ha az, akkor mindenképpen gyógyszermódosításra van szüksége. Az epilepszia ellenes szereket nagyon nagy adagban kapja,   és valószínű hogy a többes terápia sem megfelelő. A személyiségében tapasztalt változások lehetnek a gyógyszerek mellékhatásai.  Beszéljék át a dolgot ismételten a kezelőorvosával. Arról sem írt, hogy képalkotó vizsgálat (koponya MR)   készült-e, ami szintén fontos lenne.

 Üdvözlettel: Dr. Bessenyei Mónika, neurológus

Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.
Dr. Bessenyei Mónika, neurológus
Kérdés: 2009. június 22., 22:57; Megválaszolva: 2009. június 22., 22:57
Kérdések és válaszok: Neurológiai betegségek
Agyi zavar? - MR lelet
Kedves Doktor Úr! A minap kérdeztem Öntől a férjemmel kapcsolatban aki 40 éves, és stroke-ra vagy legalábbis TIA-ra utaló tüneteket tapasztalt egy...
Epilepszia
Kedves Doktor Úr! Unokám 19 hónapos. 2-3 hete vettük észre, hogy néha remeg a keze. Előfordul reggel ébredés után, néha evésnél, vagy ha nyúl...
Agyi zavar?
Kedves Doktor Úr! Férjemmel kapcsolatban lenne kérdésem. 40 éves, 106 kiló, de nem túlsúlyos, mert 2 méter magas. Nem sportol, de egészségesen...
Mi lehet a gyakori izomrángás és...
Tisztelt Doktorúr/nő! Olyan panaszokkal fordulnék önhöz hogy elég gyakran van izom rángásom valamint zsibbadás érzettem általában az arcom egész...
2 éves gyermek alvás közben...
TiSztelt Orvosok! 2 éves gyerekem alvásnál rángatózik! Fel is ébred rá, így az alvást zavarja! Neurológushoz 4.én megyünk! Mi lehet az oka!...