Lehet-e még a testtartáson javítani?

Tisztelt Doktornő! Édesanyám 79 éves, 10 éve állapítottak meg nála Parkinson-kórt, mert jobb keze nyugalomban remegett, tartási instabilitás jelentkezett, illetve részleges inkontinencia. A betegség a felírt gyógyszerekkel jól karban tartható volt. Jelenleg az alábbi gyógyszereket szedi: Cavinton, Madopar (1 hónapja Corbilta), Levodopa, Neupro tapasz, PK-Merc, Norvasc vérnyomáscsökkentő, Cavinton, Noacid. Egy éve a nyakánál érzett éles fájdalmat, illetve ájulásszerű érzést lefekvésnél és felkelésnél, ezért Nootropil injekció-kúrát kapott, sajnos reggelente nagyon rossz közérzete van, gyengeség és rossz közérzet, ami délutánra javul. Frontérzékeny, és feltehetően vérkeringési problémák is felmerülnek. A Parkinson-betegség tünetei mai napig sem tipikusak, mert írása nem romlott, nincs csoszogó járása, fordulási nehézsége, és szerencsére szellemileg tökéletes állapotban van. Gerincénél már régen gerincferdülést és meszesedést állapítottak meg, ezért meghajolva járt. Egy hónapja gerincferdülése még előrehaladottabb állapotba került, és a nyakánál is fájdalmak jelentek meg, a fejét alig tudja felemelni, bár fekvő állapotban kiegyenesedik. Ülve még tartja a fejét, de állva már az alapvető életfunkciókat sem tudja lassan ellátni. A meghajolt fejtartás miatt a mindennapi élet nehezítetté vált, hiszen a villanykapcsolókat is alig éri el, de még az evés is nehézséget okoz asztalnál. Jártunk reumatológusnál, és idegsebésznél is, illetve neurológus kezelő orvosánál is. A leletek alapján műtétet nem javasoltak szerencsére, ám azt mondták, hogy a fájdalom indokolt. A reumatológus orvos Ca-tartalmú gyógyszert és D-vitamint javasolt, valamint gyógytornát. Lehet-e még Ön szerint valamit tennünk, hogy legalább a fejét fel tudja emelni? Milyen irányban induljunk el, mi okozza ezt a nyakmerevséget, a Parkinson-kór, vagy a keringési problémái, vagy az előrehaladott gerincferdülése? A lelassult mozgást testtartása okozza, hiszen nagyon nehéz derékszögben leszegett fejjel közlekedni, vagy talán izomsorvadás, amit az állapota, vagy a gyógyszerek váltanak ki? Mivel fekvő állapotban ki tud egyenesedni, és akkor is könnyebben tartja a fejét, ha háttámlás karosszékben ül, ezért úgy gondolom, hogy vagy a deréktáji merevség, vagy izomsorvadás, vagy a gerinc deréktáji elváltozásai okozzák azt, hogy nem tudja tartani a fejét. Más gerincbetegségekre nem vizsgálták, Becheterew-kór, vagy sclerosis multiplex, illetve diagnózisban sem merült fel. A Ca – hiány okozhat-e ilyen fokú tartási instabilitást? Okozhatja-e valamelyik gyógyszer a szervezetéből a Ca-„rablást”? Csontritkulása összességében korának megfelelő, bár a reumatológus orvos szerint egyik csigolyáján nagyobb fokú. Egyetlen csigolya csontritkulása a derék részen okozhat-e a nyaknál ilyen problémát? Segítene-e Ön szerint, ha speciális gyógytornát alkalmaznánk, pl. Schrott-tornát? Végül indokolt-e, hogy ennyi gyógyszert szedjen? Bár minden orvos rendkívül lelkiismeretesen kezelte édesanyámat a maga szakterületén, de jó lenne, ha lenne valaki, aki egyben látná az összes egészségügyi problémáját, és az összes beszedett gyógyszer lehetséges hatását illetve esetlegesen mellékhatását is. Tisztelettel, egy aggódó gyermek

Legfrissebb cikkek a témában

Dr. Szappanos Zsuzsanna válasza a parkinson kór témában

Kedves Kérdező! Mint írja, édesanyja kb. 10 éve szed antiparkinson szereket, főleg dopamin tartalmút, de dopamin agonistákat is.Sajnos, ennyi idő után ezeknek a szereknek mindenképpen a mellékhatásukkal is számolni kell.Ezek elsősorban túlmozgásos jellegűek, de nem kizárt, hogy a leírt jelenség, vagyis a fejtartási nehézség is, részben ennek tudható be.Sajnos, ezt befolyásolni gyakorlatilag lehetetlen. Idős kora, és általános állapota miatt műtét biztosan nem jön szóba. Feltételezem, hogy a gerinc degeneratív eltérései is belejátszanak a hajlott tartása. Ca hiány biztosan nem játszik szerepet, egy csigolya összeroppanás sem magyarázat önmagában.Viszont az említett okok összességében elegendőek, hogy az állapotromlást magyarázzák. nem érdemes más után keresgélni. A fejtartás javítása érdekében javasolt Schantz gallér viselése, mely ülő helyzetben, napközben segíthet.Ezt a gyógyászati segédeszközt reumatológus, ortopéd szakorvos, vagy neurológus egyaránt felírhatja. A gyógyszerelésbe sajnos nem lehet betegvizsgálat nélkül javaslatot tenni, az adagot sem írta meg, tehát az esetleges csökkentést neurológusával beszélje meg. Minden jót kívánok. Üdvözlettel. Dr.Szappanos Zsuzsanna

Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.
Kérdés: 2016. augusztus 11., 21:34; Megválaszolva: 2016. augusztus 13., 12:48
Kérdések és válaszok: Neurológiai betegségek
Bfs?
Kedves Doktor Ur! Kerdessel fordulnek On fele. 1 eve fennalo, testszerte fennalo izomrangasaim miatt irtam mar, es irnek ismet Onnek. Nyaron keszult eng/emg...
Szédülés MRI lelet
Kedves Doktor úr! 2 éve szédüléses panaszom.ami enyhe egyensúlyzavarral jár, imbolygó járással. Ebből 6 hónap tünetmentes voltam. Tavaly nyáron....
fejfájás
Jó Napot Kivánok dr nő azt szeretném kérdezni öntől 1 hete jártam neurologusnál gyakori fejfájás miadt , házi orvosom beutalt egy neurologiai...
fej felszínének fájdalma
Tisztelt Doktor Úr/Nő! Hetek óta van a fejemen egy nyomásra érzékeny terület, jobb oldalon a fejtetőn, kissé hátrafelé,olyan 4-5 cm csíkban...
Aneurysma gyanú
Tisztelt Doktor Úr! MR angiográfia eredmény szerint a bal oldali cerebelli superioron 8 mm-es orsószerű kiszélesedés látható, ami aneurysma...