• Gyógyszerhatások

        Legfrissebb cikkek a témában
        Nincs találat!
         

        Kedves Plósz János Doktor Úr! Már többször kérdeztem Öntől és sokat segített. 3 kérdésem lesz és elnézést ha hosszú leszek. 42 éves egészséges életet élő ember vagyok. Autoimmun pajzsmirigygyulladás zajlik évek óta és most már felállították egy szisztémás autoimmun betegség (sjögren) diagnózisát is. Egyelőre megúsztam a szteroidokat de ez csak idő kérdése, mindenképpen kezelésre fog szorulni ez a dolog. 2 évtizede vannak savas refluxos, gyomoreróziós problémáim, amikre elejétől kezdve szedek PPI-t, eleinte omeprazolt majd 2008-tól esomeprazolt folyamatosan napi 1szer 40 mg. Ezzel nagyon jól elvagyok, a nyelőcsővet szépen rendbetette, de az 5 éves kontroll tükrözéseken így is mindig volt több erózió a gyomorban, amik nem okoztak panaszokat. Az egyik kérdésem az lenne, hogy mivel a szteroidkezelésről azt hallottam amúgyis kicsinálja a gyomrot, hogyan tudnám majd megvédeni az én hendikeppes gyomornyálkahártyámat? A másik kérdésem arra irányul, hogy (bár nem eszem húst és zsírt) magas a koleszterinszintem, ez családi örökség. Általában 6.9-7, 2 között van már 10éve is javasoltak gyógyszerszedést de nem szedtem. Két éve egy másik doki is felírta így elkezdtem szedni az atorvastatint. Erős izomlázszerű vádlifájásokat tapasztaltam sport nélkül mintha lefutottam volna a maratont (2x)..és a GOT meg a GPT a szokásos normális határérték kicsivel több mint kétszeresére emelkedett. (CK nem volt nézve.) Szóval megijedtem, abbahagytam. Aztán a kardiológus tanácsára Lipidil Suprat kellett szedni (ezt eleve nem akartam mert a triglicerid szintjeim mindig nagyon alacsonyak), de elkezdtem szedni, eredmény ugyanaz. CK akkor sem lett nézve, önhatalmúlag abbahagytam. (Szívbetegség még nincs.) Szóval most már nem vagyok benne biztos, hogy a lábfájást a gyógyszerek okozták hanem a sjögren kór, mert azóta nem szedek ilyesmit de ezeket a tipikusan erős izomlázszerű fájdalmakat, gyulladásos feszülést időnként, indokolatlanul és kiszámíthatatlanul, szoktam érezni, szóval hol van hol nincs...és az immunológus azt mondta ez a sjögren szokott ilyet csinálni, (az pedig hogy 2 éve is tapasztaltam ezeket a fájdalmakat simán belefér, mert ez egy hosszú lefolyású betegség ki tudja mikor kezdődött) és mindenképp szedjek koleszterincsökkentőt, (felírt rosuvastatint). Tehát a másik dolog ami érdekelne az lenne, hogy: - A kreatin-kináz szintjének mérése a gyógyszerelés idején, -ha normális- kizárja, hogy izomsejstszétesésről legyen szó? Esetleg kell valami más "izomenzimet" is nézni? - A GOT és a GPT emelkedése mekkora szintig fogadható el koleszterincsökkentő esetében, mekkora emelkedésnél kell letenni? Válaszát előre is köszönöm. Tisztelettel: Krisztina.

        Dr. Plósz János válasza a cholesterin-Sjögren témában

        A normális CPK kizárja az izomsérülés fennállását, nem kell mást nézni (már erősebb edzés, kis trauma is látszik). Ha a statin mellett GOT-GPT a normál szint fölé emelkedik, én nem javasolnám a szedését (esetleg ezetimib vagy ezetimib és alacsony dózisú statin kombinácó jó lehet). A PPI mellett a steroid terápiának nem kellene gondot okoznia (esetleg érdemes lehet hatóanyag-váltáson elgondolkodni, a rabeprazol és a pantoprazol kevésbé befolyásolja a májban a lebontó enzimrendszereket).

        Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.

        Dr. Plósz János
        belgyógyász, gasztroenterológus Tőle szeretnék kérdezni

        Dr. Plósz János

        Kérdés: 2019. február 21., 11:11; Megválaszolva: 2019. február 21., 11:29

      • Kérdések és válaszok a témakörben:
        Tisztelt Doktor Úr! Egy hasmenés után lettem figyelmes arra, hogy éget a végbélnyílásom. Néha viszket illetve nagyon rövid ideig mintha szúrást éreznék de ez ritka. Székelési inger gyakran van de a legtöbb esetbe semmi se jön, napi 1-2x...
        Tisztelt Doktornő! A kérdésem, hogy a sebészeti/szájsebészeti eljárások során fogpótlásként alkalmazott nehéz és átmenetifémek és ötvözeteik valamint ezek szövetekkel közvetlenül érintkező felületei, mint az alumínium (AlMg3)...
        Tisztelt Dr Plósz János úr! A következő problémával fordulnék önhöz!Kb másfél hete, esti órákban nagy vécére kellett mennem, és elég nehezen erős nyomás árán tudtam csak székelni. Másnap már székelési ingerrel keltem, ami a reggeli...
        Tisztelt Cím! A férjemnek nemrégiben volt kolonoszkopias vizsgálata. A vizsgálat során egy polipot találtak, mely eltávolításra került. A szövettan eredménye pozitív lett és azt mondták, hogy rosszindulatú. Ennek ellenére sem...
        Tisztelt Doktor Úr! Augusztusban egy bőrgyógyászati probléma miatt(értágulatos rosacea) bőrgyógyászati kivizsgáláson jártam,ahol ennek kapcsán elküldtek helicobacter kilégzés tesztre,ami pozitív lett. Eradikációs kezelés történt,ami ki...
        Kedves Doktornő! Először is szeretném megköszönni az eddigi tanácsait, nagyon sokat segített nekem ezzel. Tegnap eljutottam a Tb finanszírozott neurológushoz. Teperin EP 25 mg os gyógyszert írt fel a fejfájásomra, fokozatosan fél tbl ról 1...
        Az elmûlt teljes vérkép egyetlen eltérést mutat LDH 415.A håziorvos szerint nem kell vele törödni.Igaz ez?
        Tisztelt Doktornő! Panaszaim ez év februárjában kezdődtek,szédülés,hányinger,gyengeség,izomremegés,hasmenés. Laborvizsgálat kimutatta a vérszegénységet,alacsony szérum vasat.Kezelésként Maltofert,folsavat,ill.B12 vitamint kaptam. A...
        Üdvözlöm! Tanácsot szeretnék kérni. Szept. 25-én volt az utolsó menstruációm. Október 21-en csináltam tesztem, ami pozitiv lett. Elmentem orvoshoz, aki egy apró pöttyöt látott már, kaptam progeszteront, mert volt már vetelesem, majd egy...
        Tisztelt Doktornő ! Sérvműtétem volt 4 napja, ami egy kizáródott kis méretű kiújult sérv műtétje volt. A sürgősségi műtét a kizáródás után kb 4 órával volt, a sérvkaput zárták, a bél nem sérült, 2 nap múlva elhagyhattam a...