• Vitaminok, nyomelemek
        Elnevezés

        E-vitamin (tokoferol)

        Típus Vitamin
        Alapvető tudnivalók Számos, az E-vitaminhoz hasonló vegyület létezik, ezek összefoglaló elnevezéssel a különböző (alfa, béta, gamma) tokoferolok. Könnyen oxidálódik, azaz levegő és napsugárzás hatására könnyen elvesztheti hatását. Az E-vitamin szervezetre gyakorolt hatása, az E-vitamin hiánytünete még nem teljesen ismert. Zsírban oldódik.
        Miben játszik szerepet? Az E-vitminra védőfaktorként van szüksége a szervezetnek az antioxidatív folyamatokhoz, azaz véd a káros szabad gyököktől. Erősíti a szívizmokat, infarktus után elősegíti regenerálódásukat, jó értágító és alvadásgátló. Hasznos Parkinson-kórosoknak, enyhíti az izomrángást. Szükséges az öregedési folyamatok gátlásához, illetve feltételezések szerint a nemi működéshez is. Részt vesz a szervezet fehérje-, szénhidrát- és zsíranyagcseréjében, valamint a folyadékháztartásban. Az E-vitamin javítja az A-vitamin hasznosulását is.
        Hiánya esetén E-vitamin hiány esetén idegi károsodás, izomsorvadás, egyes feltételezések szerint a nemi aktivitás csökkenése és a vörösvértestek károsodása jelentkezhet.
        Túladagolása Az E-vitamin kevéssé toxikus, túladagolása esetén sem okoz komoly tüneteket.
        Mekkora mennyiségben van rá szükségünk? A növényi eredetű zsiradékokban többet találunk az E-vitaminból, ugyanakkor ezek a zsiradékok növelik a vitaminszükségletet is. Javasolt mennyiségek (mg): 0-6 hónap 3; 7-12 hónap 4; 1-3 év 5; 4-6 év 6; 7-10 év 7; 11-14 év 8; 15-18 év 12 (nő) 10 (ffi); 19-30 év 12; 31-60 év 12; 60 év felett 12; Terhesség 12; Szoptatás 14; Nehéz fizikai munka 12; Stressz 15; Dohányzás 18; Alkohol fogyasztás 18; Menopauza 12. A szelén erősíti hatását, ugyanakkor a klór (sok klóros csapvíz fogyazstása) gátolja a hasznolulását.
        Milyen táplálékokban található meg? Legjobb E-vitamin forrásaink a növényi olajok (napraforgó-, búzacsíra-, tökmag-, olíva- kukoricaolaj), a gabonacsíra és a zöld növények. Az állati eredetű élelmiszerek közül a hús, a máj és a tojás tartalmaz jelentősebb mennyiségű E-vitamint, tartalma nagyban függ az állatok takarmányozásától is. Az E-vitamin (tokoferol formában) jellemző mennyisége 100 g élelmiszerben: gabonafélék, hüvelyesek és örleményeik, kenyerek, péksütemények: 0,1-12 mg; száraztésztákban: 0-0,6 mg; sajtos, túrós sütemények: 0,05-1 mg; diós, mákos sütemények: 0,3-3 mg; öldség, gyümölcs: 0-3 mg; aj, margarinféleségek, szalonna, növényi olaj: 0,5-84 mg; húsok, húsipari termékek: 0,5-2,5 mg; halak: 0,2-3,5 mg; tej: 0,1-1,6 mg; túrók, sajtok: 0-1 mg; tojás: 0,5-1,5 mg.
        Hasonló találatok - Vitaminok, nyomelemek
        Hirdetések

        Új keresés

        Vitaminok, nyomelemek - (utolsó feltöltés: 2019-09-18 10:54:20)