• Vitaminok, nyomelemek
        Elnevezés

        B1-vitamin (tiamin)

        Típus Vitamin
        Alapvető tudnivalók A B1-vitamin másik elnevezése a tiamin. Vízben különösen jól oldódik, hőérzékeny.
        Miben játszik szerepet? A legfontosabb szerepet a szénhidrát anyagcserében játszik, emellett az idegrendszer energiaellátása és a szívműködés szempontjából jelentős vitamin.
        Hiánya esetén A B1-vitamin hiányában sérül a szénhidrát-anyagcsere, szívelégtelenség jelentkezhet és rendellenes idegi-agyi működés, az izomgörcsökkel kísért és akár halálos kimenetelű beri-beri nevű betegség léphet fel.
        Túladagolása Vízben oldódó vitamin, így nem lehet túladagolni.
        Mekkora mennyiségben van rá szükségünk? Mivel a szervezetnek elsősorban a szénhidrátbevitel összefüggésében van szüksége a B1-vitaminra, nagyobb szénhidrátfelvételhez nagyobb vitaminbevitelnek kellene társulnia. Időskorban rosszabb a B1-vitamin felszívódási aránya, és a rendszeres alkoholfogyasztás is jelentősen növeli a szükségletét. B1-vitamin fokozott fogyasztásánál a bevitt C-vitamin mennyiségét is növelni kell. 0-6 hónap 0,3; 7-12 hónap 0,5; 1-3 év 0,7; 4-6 év 0,9; 7-10 év 1,2; 11-14 év 1,3 (nő) 1,4 (ffi); 15-18 év 1,3 (nő) 1,4 (ffi); 19-30 év 1,3 (nő) 1,4 (ffi); 31-60 év 1,2 (nő) 1,3 (ffi); 60 év felett 1,1 (nő) 1,3 (ffi); Terhesség 1,5; Szoptatás 1,6; Nehéz fizikai munka 2; Stressz 1,4; Dohányzás 1,4; Alkohol fogyasztás 1,8; Menopauza 1,2
        Milyen táplálékokban található meg? Az emberi szervezet számára a legjobb B1-vitamin forrás a gabonafélék héja, az élesztő, a teljes kiőrlésű gabonafélék, a hüvelyesek, a dió- és mogyorófélék, a húsok (főleg a sertéshús) és a máj. Az B1-vitamin (tiamin formában) jellemző mennyisége 100 g élelmiszerben: gabonafélék, hüvelyesek és őrleményeik, kenyerek, péksütemények, száraztészták: 30-800 ?g; zöldség, gyümölcs: 15-300 ?g; dió, olajos magvak: 100-2020 ?g (felső érték a napraforgó); vaj, margarinféleségek, olaj, szalonna: 0-30 ?g; húsok, húsipari termékek, máj, szív, vese: 80-800 ?g; halak: 20-100 ?g; tej: 50-180 ?g; tojás: 50-150 ?g
        Hasonló találatok - Vitaminok, nyomelemek
        Hirdetések

        Új keresés

        Vitaminok, nyomelemek - (utolsó feltöltés: 2019-09-18 10:54:20)