Cukorfogyasztás téma

Gyerekeink és a cukor

Béres Egészség Magazin 2020. tavasz/nyár – szerző: Szabó Emese

Sajnos közhely, hogy magas az elhízottak aránya hazánkban, Európában listavezetők vagyunk. A helyzet már gyerekkorban rossz, minden negyedik-ötödik kicsi érintett, a 15-16 éves lányok körében pedig már a 30 százalékot is megközelíti a súlytöbblettel rendelkezők aránya. Ugyan ennek hátterében több tényező állhat, a túlzott cukorfogyasztás is sokat nyom a latban.

Cukorpótlás: a legjobb alternatívák édesítésre

WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

Manapság már szinte mindenki hallott arról, hogy az egészséges étrendben nem ajánlott az egyszerű szénhidrátok túlzott fogyasztása. Igen ám, de akkor mit válasszunk helyette, ha mégis valamilyen édes ízűt szeretnénk enni vagy inni, vagyis mivel édesítsük ételeinket és italainkat?

A túl sok cukor fogyasztása depressziót okozhat a férfiaknál

MTI

A túl sok cukrozott üdítőital, sütemény és más édesség fogyasztása növeli a depresszió kockázatát férfiaknál - derítették ki brit kutatók, akik ugyanezt az összefüggést nők esetében nem tudták kimutatni.

Különösen az italoknál nőtt meg az édesítőszerek elfogadottsága

Szinapszis Kft.

A hazai felnőtt lakosságnak már kétharmada fogyaszt valamilyen édesítőszert - derült ki a Szinapszis friss, reprezentatív kutatásából (1). Az édesítőszerek ismertségének és népszerűségének növekedése elsősorban az italoknak köszönhető, hiszen ezekben használjuk főképp, az ételek ízesítésére egyelőre még kevésbé.

Mennyi cukrot fogyasztunk? Mennyi lenne a megengedett?

Cukor,Cukorfogyasztás

A cukornak nélkülözhetetlen szerepe van a szervezetünkben, ugyanis a szénhidrátok fontos, alapvető tápanyagok. A glükóz, a glikogén, illetve származékaik központi jelentőséggel bírnak az energiatermelés szempontjából.

Ajánlott cukorbevitel: egy átlagos felnőtt és napi 2000 kcal energiabevitel esetén a magyar ajánlás és az Egészségügyi Világszervezet irányelve szerint 10% az ideális cukorbevitel, amely körülbelül 12 teáskanálnyinak felel meg.

Amennyit fogyasztunk: a 2014-es OTÁP felmérés alapján a cukorfogyasztás jelenleg a napi energiabevitel 8-9 százaléka között van, ami a 2009-es felmérés óta növekedést jelent.

Hogyan mérsékelhetjük a cukorfogyasztást?

1. Az édesítőszerek kis mennyiségben is pótolni tudják az édes ízt, így erről nem kell lemondanunk.
2. Ajánlott uzsonnára vagy tízóraira gyümölcsöt és zöldséget fogyasztani, amikben ugyan vannak természetes eredetű cukrok, de glikémiás indexük alacsonyabb, ráadául jóllakottságot okozó rostokat is tartalmaznak.
3. Ellenőrizzük, hogy mennyi cukrot tartalmaznak a bevásárló kosarunkba kerülő élelmiszerek (sok esetben szirupként, szacharózként, fruktózként, mézként vagy melaszként van feltüntetve).
4. Ne vonjuk meg magunktól egyik napról a másikra a cukrot, inkább kisebb lépésekben próbáljunk haladni. Pótolhatjuk az édes ízt energiamentes édesítőszerekkel.

Cukor vagy édesítő? - Részletesen a cukrokról

Ezért ne adjunk gyermekünknek cukros édességet

www.elso1000nap.hu

Tízből négy szülő már 1 éves kora előtt rendszeresen ad cukrozott ételt vagy italt a gyermekének, 1 éves kor felett pedig szinte kivétel nélkül minden kisgyerek kap naponta cukros édességet.

Egyre több cukrot fogyasztanak a fiatalok

MTI

A cukorfogyasztás minden korosztályban nőtt egy kicsit, a fiatalok körében viszont megugrott 2009 óta - mondta az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) táplálkozás-élettani és epidemiológiai főosztályának vezetője az M1 aktuális csatorna hétfői műsorában.

Édesítőszerek

Édesítőszer,Cukorfogyasztás,Édesség

Antal Emese dietetikus szakértőnk ezúttal az édesítőszerekkel kapcsolatos tényekről és tévhitekről ad hasznos információkat. Szacharin? Aceszulfám? Aszpartám?

Energiamentes édesítők és cukorpótlók. Mi a különbség? Mi az a glikémiás index? És vajon nyugodtan fogyaszthatunk édesítőszereket?

Új irányelveket fogalmazott meg a cukorfogyasztásról az Egészségügyi Világszervezet

MTI

Új irányelvet adott ki az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a cukorfogyasztásáról, a nemzetközi szervezet azt javasolja, hogy a felnőttek és gyermekek csökkentsék napi hozzáadott cukorfogyasztásukat teljes kalóriabevitelük kevesebb mint 10 százalékára.

Hadjárat a túl zsíros, sós és cukros ételek ellen!

WEBBeteg - Tóth András, újságíró

Megváltoztak a közétkeztetésre vonatkozó táplálkozás-egészségügyi előírások. Kétmillió ember érezheti szeptembertől, hogy kevesebb sót, cukrot tartalmaz a levese vagy a főzeléke. Györki Niké dietetikust, az MDOSZ vezetőségi tagját kérdeztük.