Függőség és az ünnepek - 10 tipp, hogy elkerülje a visszaesést

szerző: Cs. K., fordító - WEBBeteg
lektorálta: Dr. Ujj Zsófia Ágnes, belgyógyász, hematológus frissítve:

Az év végi ünnepi időszak az ételről, italról és az önfeledt ünneplésről is szól. De mi van akkor, ha épp egy függőségből gyógyul? A koktélok és partik forgatagában sok a kísértés. Ráadásul az ünnepi stressz enyhítésére is sokan nyúlnak valamilyen tudatmódosító szerhez.

A családi összejövetelek érzelmileg szintén megterhelőek lehetnek, különösen a gyógyulófélben lévők számára, ám ugyanilyen nehéz lehet az is, ha valakinek a szűk család nélkül, egyedül kell töltenie az ünnepeket. Mindennek ellenére alkohol, cigi és drog nélkül is végig tudja csinálni a szezont! Íme, a szakértők tippjei:

Kezdje a napot szilárd elhatározással!

Kezdjen minden nap egy szilárd elhatározással arra vonatkozóan, hogy a kísértések ellenére is tiszta marad! Ha a terv megvan, már sokkal könnyebb ellenállni a kísértésnek. A siker kulcsa, hogy lebegjen a szeme előtt a cél!

Értékeljen minden szituációt!

Értékeljen minden szituációt aszerint, hogy alacsony, közepes vagy magas kockázatú-e a gyógyulás szempontjából! A gyógyulás korai szakaszában csak a kis kockázatú helyzeteket vállalja, és kerülje a magasabb kockázatúakat! Amennyiben a gyógyulás egy előrehaladottabb fázisában jár, akár magasabb kockázatú szituációkat is bevállalhat, mint pl. egy, az alkoholszámlát álló céges parti. Ilyenkor támaszkodjon a tervére, mellyel elkerülheti a visszaesést. Érkezzen korán, és távozzon korábban, autóval menjen, hogy véletlenül se fogyasszon alkoholt, és bármikor távozhasson, ha úgy érzi, kezd a helyzet veszélyessé válni az Ön számára!

Gondoskodjon magáról!

Vigyen magával olyan ételt és italt, mely biztonságos és élvezhető! Ha például a pezsgő túl nagy kísértést jelent egy szilveszteri bulin, válasszon alkoholmentes változatot vagy egy üveg szénsavas ásványvizet a koccintáshoz!

Ismerje a triggereit!

A függőknek ismerniük kell, mi az, ami kiváltja náluk a visszaesést, illetve hogyan kezeljék azt. A leggyakoribb triggerek az éhség, fáradtság, harag és a magány. Figyeljen oda a mentális és fizikális egészségére is, hogy elkerülje az ilyen helyzeteket!

Ne felejtsen el enni!

Az alacsony vércukorszint idegességet és ingerlékenységet okozhat, mely impulzív viselkedéshez, és a függőséget okozó szer használatához vezethet. Ennek elkerülése érdekében háromóránként fogyasszon valami tápláló ételt vagy snack-et!

Minimalizálja a stresszt!

Sokan fordulnak tudatmódosító szerhez a stressz csökkentésére. Ha úgy érzi, túl sok a stressz, pár percre vonuljon félre, és próbáljon meg meditálni. Próbálja meg elnyomni magában a szer/alkoholhasználat gondolatát!

A gondolat még nem jelent visszaesést! Emellett fontos, hogy rendszeresen járjon mozogni! A testmozgás eltereli a figyelmet a sóvárgásról!

Foglalja el magát!

Vigyen magával egy olyan barátot, aki nem iszik, nem dohányzik, nem drogozik, és segít tisztának maradni! Vendégségben ajánlja fel a házigazdának segítségét, így ha folyamatosan elfoglalja magát, könnyebb lesz ellenállnia.

Gyakorolja a visszautasító válaszokat!

Ha nem áll készen arra, hogy elmondja másoknak a családi ebédnél, hogy függő és gyógyulófélben van, találjon ki megfelelő kifogásokat arra, miért nem iszik! Gyakorolja előre ezeket!

Tanulja meg leküzdeni a sóvárgást!

A sóvárgás maximum 20 percig tart, így ha ez idő alatt erős tud maradni, el is múlik! Menjen el máshova, csináljon valami mást, meditáljon, lélegezzen mélyeket! Beszélje le magát, valahogy így: „Tudom, hogy egy pohárnál nem tudok megállni, de választhatok alkoholmenteset is!” Ne feledje, mit kockáztat azzal, ha enged a csábításnak!

Támaszkodjon másokra!

Ha egy támogató csoport tagja, látogasson el pár extra találkozásra az ünnepek alatt! Töltsön sok időt együtt az Önt támogató barátokkal, családtagokkal, akik segítenek ellenállni a csábításnak! Fontolja meg, hogy idén nem ünnepel együtt azokkal, akik alkoholt/drogot fogyasztanak!

WEBBeteg logóForrás: WEBBeteg
Cs. K., fordító; everydayhealth.com
Lektorálta: Dr. Ujj Zsófia Ágnes, belgyógyász, hematológus

Cikkajánló

Miért kell nyújtani?
Miért kell nyújtani?

Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk?

Tavasz és fájdalom
Tavasz és fájdalom

Mit tehetünk a fájdalom ellen? (x)

WEBBeteg - Dr. Szabó Zsuzsanna, háziorvos, pszichoterapeuta szakorvos
WEBBeteg - Dr. Szabó Zsuzsanna, háziorvos, pszichoterapeuta
WEBBeteg - Bak Marianna, biológus szakfordító
WEBBeteg - Bak Marianna, biológus szakfordító
WEBBeteg - Dr. Debreczeni Anikó, általános orvos
WEBBeteg - Dr. Kónya Judit, családorvos
Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.