• Mellékhatások

        Legfrissebb cikkek a témában
         

        Kedves Doktornő! Tényállás: 87 éves anyukámnak hírtelen és tartósan 180/90 körüli lett a vérnyomása. Szédül, gyenge, hőségrohamai vannak, két napja gyakran hányt is. Orvosi ügyelet vírusos fertőzést diagnosztizált, (vércuk. szint mérés elmaradt)folyadékpótlás, Sodioral, Enterol és a családorvossal konzultáció a vérnyomásról főleg. Kérdéseim: 1. Annak, hogy a már korábban (egy éven belül) kipróbált Tensiomin, Tritace, avagy Coverex nem hozták meg a kellő eredményt vajon lehet e az az oka hogy őrá ezek a gyógyszerek valóban rosszul hatnak (mindhárom ACE -gátló, mellékhatásaik között pl. hasi fájdalom, ízérzészavar, szédülés, verejtékezés, légzési nehézség - ez anyukámnál mind jelentkezett) vagy a gyógyszerek beállítása nem sikerült. Továbbá lehet e valóban ezek bármelyike mellett Cavinton Fortét, Aspirin Protectet, Panangint is szedni? Egyáltalán van e e három között lényeges különbség? Akár igen/nem, létezik e lényegében másfajta vérnyom csökk., vagy inkább szabályozó módszer ilyen idős korban? 2. Ha valakinek nyelési, légzési nehézsége (angioödéma) támad, (mennyi idő alatt alakulhat ez ki egyáltalán? ) úgy, ahogy a fenti gyógyszerek mellékhatásai között szerepel, milyen vizsgálat tudja ezt egyértelműen kimutatni? (Fül-orr-gége ultrahang? )Hogy lehet ezt kezdeményezni? 3. Hogyan képzelhetném el azt a helyzetet, hogy ezeknél a szoros ellenőrzést igénylő gyógyszereknél valóban körültekintő döntés/próba legyen? 87 évesen, gyógyult combnyaktöréssal sem tudunk orvoshoz járni! Ilyenkor kell/lehet keresni ugye egy házhoz is kijárást vállaló magánorvost? És megfizetni a kitartó, gondos figyelmét? Ugye létezik ilyen? (A mostani háziorvosi körzetünkbe csupán 2 éve "költöztünk" bele.) Elnézést a hosszú szövegért, nagyon várom újabb válaszát a multkori után, nagy köszönettel.

        Dr. Szanyi Andrea válasza a Gyógyszerek témában

        Kedves Kérdező! 1. A három felsorolt vérnyomáscsökkentő ugyanabba a hatástani csoportba tartozik. A Tensiomint napjainkban már csak alkalmanként használjuk, hirtelen vérnyomáskiugrás esetén a vérnyomás csökkentésére. A Tritace és a Coverex hasonló szerek, különböző hatáserősségben léteznek, így egyénileg változtatható az adag mennyisége. Amennyiben mellékhatás jelentkezik, akkor célszerű más vérnyomáscsökkentőt adni. A felsorolt gyógyszerek nem befolyásolják ezen vérnyomáscsökkentők hatását. Még több fajta vérnyomáscsökkentő szer létezik, ezek mindegyike adható idős korban. A mai szakmai álláspont szerint a kombinált vérnyomáscsökkentő gyógyszerektől várható megfelelő vérnyomáscsökkentés. 2. Ha a gyógyszerektől nyelési nehézség, angioedema lép fel, akkor a kiváltó gyógyszert azonnal abba kell hagyni és az angioedemát kezelni kell. Előre az angioedemát nem lehet kimutatni, amennyiben fellép annak látható tünetei vannak, nem szükséges speciális vizsgálat. 3. A vérnyomáscsökkentő gyógyszereknél különösebb próba nem szükséges, lényeges, hogy a mellékhatásokat időben felismerjük. Óvatosságból egyszerre két új gyógyszert megfontolva adnék, ha már több szertől is allergiás reakció támadt. Javaslom, hogy először beszéljék meg a háziorvossal, hogy rendszeresen ki tud-e járni, hogy a megfelelő vérnyomás beállítás megtörténjen.

        Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.

        Dr. Szanyi Andrea
        belgyógyász, háziorvos, geriáter Tőle szeretnék kérdezni

        Dr. Szanyi Andrea

        Kérdés: 2019. január 08., 00:04; Megválaszolva: 2019. január 09., 21:10

      • Kérdések és válaszok a témakörben:
        Évtizedek óta fennálló magas vérnyomás miatt gyógyszert szedek, ami többnyire megoldotta a problémámat. Három hónapja a reggeli fejfájás és magas vérnyomás gyógyszer hatására sem változott, ezért több gyógyszert kaptam. Lehet-e ezeket...
        Tisztelt Doktornő! Két éven belül már a második alkalommal fordul elő, hogy vérnyomáscsökkentő gyógyszerek szedése mellett hirtelen megugrik a vérnyomásom. Tegnapi napon is enyhe szédülésre ébredtem, ami nem jellemző rám, ezért...
        Tisztelt Dr Nő Vérnyomásom 135/ 95 mérek belvárosban buszt vezetek. Alkalmasságin évente 150/100 ra emelkedik.Munka után du 140/95 mérek. Kipihent állapotba 2-3 szabadnap után 130/89 mérek. Most házi orvostól kaptam értágító gyógyszert...
        Üdvözlöm Doktornő! Már váltottunk néhány levelet, de most volna még Önhöz kérdésem. Ha valakinél BKH-t (bal kamrai hipertrófiát) állapítanak meg, az szedheti reggel a Portiron HCT 100/12,5mg, ill. este az Amlodipin 5mg gyógyszereket? Mert...
        Üdvözlöm Doktornő! Egyszer már írtam Önnek, de most egy másik probléma miatt kérném segítségét, mert tanácstalan vagyok. (A helyi kórházi szakrendelésen nem igazán segítőkészek az orvosok sajnos, hamar "kivágják" az embert, a...
        Üdvözlöm Doktornő! Szeretnék Öntől kérdezni, mert eléggé aggódom. Először is megemlítem, hogy szüleim szív-érrendszeri betegségben haltak meg. Anyám szívelégtelenségben, álmában 53 évesen, apám pedig vese eredetű keringés...
        Tisztelt Doktornő! Egy olyan problémám lenne, hogy Cardura és Tamloset gyógyszer szedése mellett is 150/60 és 140/50 a vérnyomásom átlagban. Két problémát fedeztünk még fel vele kapcsolatban, amik veszélyesnek mutatkoznak: -A szisztolés és...
        Tisztelt Doktornő! Azzal a kéréssel fordulok Önhöz, hogy szükségem lenne egy kis információra. Édesanyámmal már kifizettünk egy welness hetet, de akkor még nem tudtuk ,hogy magas vérnyomásos. A vérnyomása kezelés nélkül 160/90 190/100 is...
        Tisztelt Doktornő/Doktor úr! 24 órás vérnyomásmérés átlaga 140/73 lett. Korábban, 5 éven keresztül versenyszerűen sportoló (motocross), de 3 éve abszolút mozgásszegény életmódot folytató (172cm 77kg-os sportos testalkatú) fiatalember...
        Kedves Doktor Úr.3 hete szültem császár metszéssel. Terhesség vége felé gond volt a vernyomasommal 140-160 között volt /90 a pulzusom 100 korul .voltam orvosi ügyeleten,belém nyomtak egy gyógyszert és haza küldtek. Utána még 2-3 szor fordult...