• Vitaminok, nyomelemek
        Elnevezés

        Béta-karotin

        Típus Mikrotápanyag
        Alapvető tudnivalók A béta-karotin az A-vitamin elővitaminja (provitamin), a karotinoidok csoportjának tagja. A béta-karotin adja a sárgarépa, a sütőtök és a sárgadinnye jellegzetes színét, de megtalálható a tojássárgájában is. A karotinoidokat 1950-es évek óta állítják elő az élelmiszeripar számára színezéknek. Előnye, hogy teljes mértékben szervezetbarát. A béta-karotint elsősorban margarinok, tejtermékek és üdítőitalok színezésére használják.
        Miben játszik szerepet? Az A-vitamin legfontosabb forrása, mivel a szervezet szükség esetén (hatszoros mennyiságű) béta-karotinból képes előállítani ezt a vitamint. Az A-vitamin hiánya esetén már napi egy sárgarépa is elegendő lehet a farkasvakság tüneteinek kezeléséhez, de kutatások szerint a tüdőrák kockázatát is nagy mértékben csökkenti. A karotinoidok kiváló antioxidánsok, így csökkenthetik a rák több fajtájának (a tüdő-, bőr-, gyomor-, vastagbéldaganatok) kockázatát. Felmérések szerint a karotinoidok csökkentik a szív- és érrendszeri betegségek előfordulási arányát és jó hatással vannak a koleszterin szintre. Hasznos tulajdonsága, hogy képes elraktározódni, és szükség esetén használja fel a szervezet.
        Hiánya esetén
        Túladagolása
        Mekkora mennyiségben van rá szükségünk?
        Milyen táplálékokban található meg? Béta-karotin szinte minden színes zöldségben megtalálható, főleg a sárga vagy piros színűekben. Érdekesség, hogy a falevelekben ősszel megjelenő sárga színt is a katotin adja, csak ezekben a zöld színű klorofill elbomlásáig eltakarja azt. Zöldségfélék béta-karotin tartalma: sárgarépa (6,6 mg), spenót (4,9 mg), brokkoli (1,5 mg) mangó (2,9 mg) őszibarack (0,5 mg) sárgadinnye (2,0 mg).
        Hasonló találatok - Vitaminok, nyomelemek
        Hirdetések

        Új keresés

        Vitaminok, nyomelemek - (utolsó feltöltés: 2019-09-18 10:54:20)