• Vitaminok, nyomelemek
        Elnevezés

        K-vitamin (fillokinon)

        Típus Vitamin
        Alapvető tudnivalók Három típusa létezik: a K1 és a K2 vitamint az emberi szervezet is elő tudja állítani, míg a K3-as típus szintetikus. Szerepet játszik az idegrendszer működésében (az ingerület továbbításában) és a zsírok szervezeten belüli szállításában. Nagy mennyiségben tárolja a gerincvelő, az agy és az agyfolyadék, a szervezet erős igénybevétel esetén használja fel innen. Részben táplálkozással kell pótolni, ám a máj és a vese szöveteiben is keletkezik szőlőcukorból (glükózból).
        Miben játszik szerepet? Nélkülözhetetlen a véralvadáshoz (II, VII, IX és X. faktor), szerepet játszik a zsírok továbbadásában és az idegrendszer működésében.
        Hiánya esetén K-vitamin hiányában a következő tünetek léphetnek fel: vérzékenység, véralvadási zavarok, zsírfelszívódási- és/vagy májfunkciós zavarok, hasmenés. Ajánlatos a pótlása belső vérzések, orrvérzés, erős menstruációs vérzés esetén.
        Túladagolása A K-vitamin túladagolásával járó tünetek jelenleg nem ismertek.
        Mekkora mennyiségben van rá szükségünk? A K-vitamin szükségletet felerészben fedezi a bélrendszerben lévő baktériumok által termelt K-vitamin, a másik felét a táplálékkal felvett mennyiség teszi ki. Az élelmiszereken keresztül bevitt vitamin rossz arányban szívódik fel, csak 10-70 százaléka hasznosul. Antibiotikus terápia vagy bélgyulladásos megbetegedés esetén az arány romlik, illetve az újszülötteknél a bélbaktériumok csekély száma miatt képtelen a szervezet a megfelelő mértékű hasznosításra, így ezekben az esetekben kialakulhat a K-vitamin hiányos állapot. A következő bevitel ajánlható: 0-6 hónap 5; 7-12 hónap 10; 1-3 év 15; 4-6 év 20; 7-10 év 30; 11-14 év 45; 15-18 év 65; 19-30 év 70; 31-60 év 65 (nő) 80 (ffi); 60 év felett 65 (nő) 80 (ffi); Terhesség 70; Szoptatás 70; Nehéz fizikai munka 90; Stressz 80; Dohányzás 70 (nő) 80 (ffi); Alkohol fogyasztás 100; Menopauza 70.
        Milyen táplálékokban található meg? K-vitamin pótlására a zöld leveles zöldség- és főzelékfélék, a káposzta, a brokkoli, a paraj, a tej- és tejtermékek, valamint a máj a legalkalmasabb.
        Hasonló találatok - Vitaminok, nyomelemek
        Hirdetések

        Új keresés

        Vitaminok, nyomelemek - (utolsó feltöltés: 2019-09-18 10:54:20)