• Mi az igazság a sportitalokról?

        Szerző:
        WEBBeteg

        Egy brit egészségügyi magazin két cikke is azt állítja, hogy az atléták számára a dehidrációhoz képest a hyperhidráció nagyobb egészségügyi kockázattal jár. Az edzések és sportversenyek alatt az atléták esetében a hőség következtében fellépő dehidráció ritkán vezet kollapszushoz.

        Leggyakrabban a poszturális hypotonia felelős az ájulásért. Ilyen esetekben pedig elsődleges kezelésként nem folyadékpótlásra, hanem felemelt lábbal való fektetésre van szükség. - állítja Dr. Tim Noakes, a University of Cape Town kutatója a BMJ egyik online cikkében.

        Hirdetések

        Az elmúlt 40 évben az emberek folyamatosan azt hallhatták, hogy az optimális hidratáltsági szint fenntartásához soha nem érezhetik magukat szomjasnak, holott a szervezet számára már igen kismértékű túlhidratáltság is akár fatális következményekkel járhat.

        A teljes testvíz tömeg 2%-os növekedése generalizált ödémához vezethet, amely a fizikai és mentális teljesítmény zavarával jár. Ennél is nagyobb mértékű túlhidrálás esetén hyponatraemiás encephalopathia léphet fel, ami zavartságot, rohamokat, kómát és a légzés leállása miatt halált okozhat.

        Az egészséges atléták korántsem szembesülnek egészségügyi kockázatot jelentő dehidrációval az edzések és versenyek alatt. Súlyos egészségügyi következményekkel (akaratlagos motoros aktivitás gátlása és paralízis) csak minimum 15%-os teljes testvíz tömegvesztés esetén kell számolnunk, ami például akkor fordulhat elő, ha 48 órán át étlen-szomjan bolyongunk a sivatagban.

        Téves meggyőződés, hogy a sportolók eszméletvesztését a túlhevülés miatti dehidráció okozza, ezért az edzések alatt nagy mennyiségű folyadékpótlásra, esetleges ájulás esetén pedig azonnali nagy mennyiségű intravénás folyadékra van szükség.

        Az ájulásra hajlamos atléták azonban egyáltalán nem túlhevültebbek vagy dehidráltabbak, mint az ugyanolyan terhelés alatt lévő kontroll futó társaik, akik nem kollabálnak.

        A cikk alapján az alkalmi kocogóknak inkább a sportital-fogyasztás elkerülése javasolható, mert így nemcsak gyorsabban futhatnak, de karcsúbbak is maradhatnak.

        (DRportal)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Miért fáj a hátam?

        WEBBeteg

        A hátfájás az egyik legfőbb közegészségügyi probléma a világon. (x)

        A szív útja

        Tóth András, újságíró

        A szív útját nyomon követő 11 perces filmjéről Nyárai Gerzsonnal beszélgettünk.

        A sportsérülések kialakulásának mechanizmusa: a tenziós, az overload és a sérülés zóna

        Az emberi test nem felejt. Sem a jót, sem a rosszat. Őrzi az egyes traumák emlékeit, s e nyomok mindegyike gyengébbé, sebezhetőbbé teszi. Az élet során bekövetkező számtalan kisebb-nagyobb sérülés bizony a test idő előtti kifáradásához, öregedéséhez vezet, pedig jellemzően oly könnyen elkerülhető lenne.

        Így készülj az első 10 kilométeredre

        A tavasztól őszig terjedő időszak a legalkalmasabb arra, hogy a hobbisportolók nekivágjanak kitűzött céljaik megvalósításának. Aki már lefutotta az 5 km-t, annak logikus célkitűzés a duplázás. Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója, laborvezetője szerint egy teljesítménydiagnosztikára építő, alapos edzéstervvel könnyebben elérhető a 10 km, mint gondolnánk.

        Tanácsok pollenallergiásoknak szabadtéri tevékenységekhez

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban való időtöltést a pollenallergiások számára.

        Alvászavarok gyötrik? - Tippek a nyugodt alváshoz

        Elalvás előtt a legtöbben jó éjszakát kívánnak egymásnak, ám e jó kívánság megvalósulása sokak számára csak álom. Felmérések szerint a magyar lakosság 15-30 százaléka szenved valamilyen alvászavartól, és minden második ember találkozott már élete során ezzel a problémával. Az érintettek felénél az alvászavar kezelést igényel.

        Nem minden sport megengedett trombózis után

        A trombózis igen nagy trauma annak, aki versenysportolóként kénytelen volt szembenézni vele. Nemcsak a fájdalom és a gyógyszerek miatt, hanem azért is, mert az addigi életmódjában komoly változások állnak be.

        Az életmódváltást csoportosan könnyebb elkezdeni

        Az életmódváltás nemcsak lemondásokkal jár, de új szokásokkal is. Egyedül egy kicsit tanácstalan az ember, hiszen új alapanyagokat, új recepteket kell megtanulnia. Az étkezési szokás mellett a bevásárlási szokáson is változtatni kell, vagy éppen a mozgást kell becsempészni a napi rutinba. Ezeket a változásokat szakemberi segítséggel lényegesen könnyebb meglépni.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA