• Síelőknek, snowboardosoknak: Hogy előzhetők meg a sérülések a sípályán?

        Szerző:
        WEBBeteg

        A síelés és a snowboardozás világszerte kedvelt téli sport. A téli sportsérülések elkerülése érdekében kellő gyakorlatra kell szert tenni, már nyáron oda kell figyelni a megfelelő erőnlétre, az állóképesség javítására és a készségfejlesztésre. Az aktív felkészülés mellett elengedhetetlen a felszerelés rendszeres ellenőrzése és szükség esetén cseréje.

        A fáradtság a sérülések leggyakoribb oka


        Sport és egészség a WEBBetegen

        A síelés és snowboardozás közben bekövetkező sérülések 90 százaléka véletlen esés következménye. Az ok azonban lehet a megfelelő technikai felkészültség hiánya, a fáradtság, egy akadály a pályán, rossz pályaminőség vagy a rossz látásviszonyok. Síelők esetében a leggyakrabban a térd, a váll, a felkar és a fej sérül. Snowbordosok körében az alkar, a csukló és a fej sérülési a leggyakoribbak. A balesetek többsége késő délután következik be, amiben főként a fáradtság és sok esetben az alkoholfogyasztás játszik szerepet. A nem megfelelő kötés, a rosszul karbantartott vagy nem megfelelően beállított felszerelés, az elhasználódott cipő szintén balesetek forrása lehet.

        Hirdetések

        Milyen sportokat célszerű űzni nyáron a téli sportokra való felkészüléshez?

        Téli sportok kéz- és lábtörés nélkül

        A sportolás télen is egészséges, viszont némileg veszélyesebb, mint más évszakokban. Hogyan kerülheti el a sérüléseket? Téli sportok kéz- és lábtörés nélkül>>

        Fizikai felkészülés nélkül négyszer nagyobb valószínűséggel következnek be sérülések. A legjobb minőségű felszerelés sem pótolja a felkészülést és a technikai tudást! Ha az első lesiklás után égő érzést és fájdalmat érez a combjaiban, az egyértelmű jele annak, hogy még nincs itt az ideje a síelésnek, sokkal több felkészítő edzésre van szüksége.

        Nyáron az állóképesség javítására fektessük a hangsúlyt! Ennek a célnak leginkább a hosszútávfutás (10 km) és a hosszú távú kerékpározás (30-40 km) felel meg. Forduljon orvosához vagy sportorvoshoz, és kérje, hogy vizsgálják ki célirányosan, és derítsék ki, kellően felkészült-e, alkalmas-e a síelésre, snowboardozásra. Az eredményeknek megfelelően célzottan alakíthatja ki az edzésprogramját (pl. kitartó futás, kerékpározás, korcsolya vagy bármi más kitartó sport). A jó kondíció a technikai tudás és a megfelelő, rendeltetésszerűen használt felszerelés mellett alapvető feltétele a téli sportok űzésének.

        Erősítő gyakorlatok és sígimnasztika végzése is ajánlott!

        Az speciális síelésre felkészítő gyakorlatok és a könnyű erősítő gyakorlatok is segítik a felkészülést. Sok fitness teremben, egyes sportfőiskolákon és sportegyesületekben is részt lehet venni a gyakorlatokon.

        Ellenőrizze a felszerelését!

        Síbalesetek - biztosítás nélkül ne utazzunk el!

        Sok utasbiztosítás eleve nem terjed ki a téli sportokra, vagy ha igen, akkor se fedezi minden esetben a síbalesetekre jellemző rendkívül magas ellátási költségeket. Mire figyeljünk? Síbalesetek - biztosítás nélkül ne utazzunk el!>>

        A felkészülés fontos része a felszerelés ellenőrzése. A megfelelő síkötés mellett fontos az is, hogy a síkötés összeilljen a cipővel. Mivel a síkötés helytelen beállítása súlyos balesetekhez vezethet, a beállításokat minden alkalommal ellenőriztesse szakemberrel! Ha a cipője talpa meghajlott, már nem szabad használni, vegyen új cipőt, hogy a kötés a megfelelő pillanatban oldódhasson ki.

        Snowboardosok esetében a cipő és a kötés rögzítettségét ellenőrizni kell. A szíjak és a pofák megfelelő beállítása nagyon fontos annak érdekében is, hogy a kanyarokban ne essen el snowboardozás közben. A síléc és a snowboard deszka talprészének bevonatát és az éleket rendszeresen, minden használat előtt ellenőrizni kell, a hibákat mindig javíttassa ki, szükség esetén vegyen új sílécet vagy deszkát!

        Az is fontos, hogy megfelelő méretű cipőt válasszunk, ami kényelmes, nem szorít, és nem lötyög. Különféle talpbetétek is kaphatók, amik még kényelmesebbé teszik a síelést illetve melegebb érzetet biztosítanak.

        Bukósisak és hátvédő

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Ma már egyre több sípályán kötelező a bukósisak viselése. Mindenképp ajánlott és érdemes minden alkalommal és valamennyi pályán viselni ott is, ahol nem kötelező, mivel bukósisak viselésével megelőzhetők az esések következtében kialakuló fejsérülések.  A 14 év alatti gyerekek közül minden harmadik-negyedik visel bukósisakot, és a bukósisak viselésének köszönhetően a fejsérülések a sípályákon megsérült gyerekek körében csupán a sérülések kevesebb, mint 10 százalékát teszik ki. Mivel 14 és 60 éves kor között csak minden negyedik ember visel bukósisakot, az ő körükben a fejsérülések aránya 35 százalék. A hétvédő nem csak az ütközések során hasznos, hanem védi a gerincet az esések során is. Speciális sí- és snowboard kesztyűk viselésével 75 százalékkal csökkenthető a hüvelykujjat és a kéztőcsontokat érintő törések gyakorisága.

        Melegítsen be sportolás előtt!

        Síelés és snowboardozás előtt miden alaklommal be kell melegíteni, hosszabb álldogálás és a felvonó használata után is. Az aktívan pályán töltött idő tulajdonképpen csak a nap 20-25 százalékát teszi ki. A legtöbb idő várakozással, liftezéssel és szünettel telik el, de ezt sokszor észre sem vesszük, ezért minden lesiklás előtt különösen fontos a bemelegítés.

        (WEBBeteg - B. M.; Forrás: schoen-kliniken.de)

         
        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Az intimlézer

        Dr. Kiss György

        Hogyan zajlik a nőgyógyászati lézerkezelés, és mikor alkalmazzák?

        Gyümölcsök és puffadás

        Dr. Hidvégi Edit

        Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

        A sportsérülések kialakulásának mechanizmusa: a tenziós, az overload és a sérülés zóna

        Az emberi test nem felejt. Sem a jót, sem a rosszat. Őrzi az egyes traumák emlékeit, s e nyomok mindegyike gyengébbé, sebezhetőbbé teszi. Az élet során bekövetkező számtalan kisebb-nagyobb sérülés bizony a test idő előtti kifáradásához, öregedéséhez vezet, pedig jellemzően oly könnyen elkerülhető lenne.

        Kezdő futók 10 leggyakoribb hibája

        A futás nemcsak az állóképességet javítja és segít az ideális testsúly elérésében, de fiatalon is tart. Kerüljük el a leggyakoribb hibákat a felhőtlen örömért!

        Több mint TestŐr előzetes

        Tízből nyolc embert legalább egyszer érint. A húgyúti fertőzés kezelésére nem csak az antibiotikumok nyújthatnak megoldást, a medveszőlőlevél is segíthet.
        Izomépítés másképp, az elektromosság használatával. Sportsérülés után, rehabilitáció idején az ízület terhelése nélkül is erősíthető az izomzat.

        A térdízület kopása: tünetek, kivizsgálás és kezelés

        A térdízület kopásos megbetegedése esetén a csontokon kinövések, sarkantyúk jelennek meg, melyek merevséget okoznak, olykor az ízületek ropognak, kattognak mozgás közben. A gonarthrosis végstádiumában jön szóba a művi ízület, azaz térdprotézis beültetése.

        Achilles-sérülés - Oly könnyedén elkerülhető!

        Az átlagembernek csupán komoly kellemetlenséget, a sportolónak azonban igazi sorscsapást jelent az Achilles-ín gyulladása és részleges vagy teljes szakadása, amely sajnos egyike a leggyakoribb sportsérüléseknek.

        Szalagsérülések - Okok és kezelés

        Az emberi szervezetben számos ízület található. Az ízületeket testünk zsanérjaiként foghatjuk fel, nélkülük a testünk merev lenne, nem lennénk képesek hajlítani a karjainkat és lábainkat.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA