• Tippek a koleszterinszint csökkentéséért

        Szerző:
        WEBBeteg

        Hasznos tippek a koleszterinszint mérsékléséért.

        A vér magas koleszterinszintje szívkoszorúér-meszesedéshezszívinfarktushoz és stroke-koz vezethet. A szív- és érrendszeri betegségek rizikófaktorai között vannak befolyásolható és nem befolyásolható tényezők. A koleszterinszint a befolyásolható faktorok közé tartozik, tehát sokat tehet annak érdekében, hogy szintje a normális értéken maradjon vagy visszatérjen arra. Az egészséges életmódnak, azaz a megfelelő táplálkozásnak és a testmozgásnak mind a megelőzésben, mind a kezelés során az értékek normalizálásában fontos szerepe van. Ha orvosa koleszterinszintet csökkentő gyógyszeres kezelést rendelt el, szedje gyógyszereit a kezelőorvosa utasításainak megfelelően. A gyógyszeres terápia mellett is elengedhetetlen azonban az egészséges életmódra való átállás. Ha gyógyszert kell szednie, az nem hagyható el az egészséges életmódra való átállással. Nagyon fontos, hogy pontosan megállapítsák a gyógyszer optimális adagját, és hogy rendszeresen járjon kontroll laborvizsgálatokra, így ellenőrizhető a kezelés és egyben az életmódváltás eredményessége is, és az eredmények ismeretében szükség esetén tudja orvosa módosítani a terápiát.

        Az étkezési szokások helyes kialakítása

        Mit kerüljön el?

        Csökkentse a zsírfogyasztást, különösen vonatkozik ez a telített zsírokra. Az elfogyasztott zsír aránya ne haladja meg a napi kalóriabevitel 30 százalékát!

        Kerülje a telített zsírok és transzzsírok fogyasztását!

        Kerülendő az állati zsírok és a vörös húsok fogyasztása.

        Milyen ételek fogyasztása ajánlott?

        Részesítse előnyben azoknak az ételeknek a fogyasztását, amelyek jótékony hatást gyakorolnak a szív- és érrendszerre, és segítenek a magas vérnyomás és a magas koleszterinszint elleni küzdelemben, ilyen a brokkoli, a hal és a halolaj, a zöld leveles zöldségek, a citrusfélék, a sárgarépa, valamint a rostdús ételek, gabonaőrlemények.

        Késztermékeket csak ritkán vásároljunk, lehetőség szerint inkább magunk készítsük el az ételt.

        Vásárlás előtt olvassa el az élelmiszerek címkéit.

        Az étrend további összetevői:

        • Összetett szénhidrátok (tészta, burgonya, rizs, lehetőleg barna rizs),
        • teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér,
        • gabonaőrlemény a rostok fedezésére. Fontos, hogy a rostok mellé sok folyadékot is fogyasszon!
        • zöldségek,
        • gyümölcsök,
        • ásványvíz vagy 100%-os gyümölcslé,
        • alacsony zsírtartalmú tej,
        • sovány joghurt,
        • sovány sajtok,
        • bőr nélküli szárnyas hús,
        • jó minőségű margarin,
        • jó minőségű növényi olaj magas hőfokon való sütéshez, pl.: szója, napraforgó, repce,
        • extra szűz olívaolaj, szezám- és szójaolaj salátákhoz.

        Túlsúlyosak esetében minden esetben ajánlott a diéta, akkor is, ha a koleszterinszint nem sokkal magasabb a határértéknél.

        Rendszeres testmozgás

        Óvatosan szabad elkezdeni a sportolást, ugyanis a hirtelen elkezdett testedzés hatalmas terhelést jelent a szívre, az ízületekre és az izmokra.

        Ezek ellenére mindenkinek javasolt a rendszeres testmozgás. A kezdeti hónapokban a nem megerőltető tempójú gyaloglás a legalkalmasabb.

        A pulzusszámot jelentősen emelő sportok, amilyen például a futás, az úszás, az aerobic, nem javasoltak addig, amíg a szervezet a rendszeres sporthoz nem szokott hozzá.

        A napi rendszerességgel végzett kevésbé megerőltető mozgás, például a közepes tempójú séta az ideális testsúly eléréséhez is sokkal alkalmasabb, mint heti 2-3 alkalommal végzett edzőtermi edzés.

        WEBBetegForrás: WEBBeteg

        Legutóbb frissült:
        Címkék: Koleszterin,
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Az intimlézer

        Dr. Kiss György

        Hogyan zajlik a nőgyógyászati lézerkezelés, és mikor alkalmazzák?

        Gyümölcsök és puffadás

        Dr. Hidvégi Edit

        Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

        Hasznos tippek a koleszterinszint csökkentéséért

        A megfelelő táplálkozás és a testmozgás segít a koleszterinszint normalizálásában. Ezek az első lépések nemcsak a megelőzésben, de a kezelés során is. A koleszterinszintet csökkentő gyógyszerek nem helyettesítik az egészséges életmódot és táplálkozást, sem az egészséges életmód és táplálkozás nem helyettesíti az orvos által elrendelt gyógyszeres kezelést.

        A magas vérnyomás szövődményei

        A kezeletlen magas vérnyomás befolyásolhatja a gondolkodását, az emlékezését és a tanulási képességét, valamint szellemi leépülés is gyakrabban alakul ki hipertóniás betegeknél.

        Az érbetegség a felelős minden második halálért

        Magyarországon az összhalálozás csaknem feléért a szív- és érrendszeri betegségek, illetve az agyi érkatasztrófák felelnek. Bár a stroke vagy az infarktus nem feltétlenül vezet azonnali halálhoz, kialakulásukat követően ritka a teljes felépülés, gyakran kell több-kevesebb egészségkárosodással és életminőségbeli romlással számolni.

        Koleszterin: változókorban nő a kockázat

        Sok nő gondolja, hogy a szívinfarktus, a stroke elsősorban a férfiak betegsége. Ez a statisztikai adatok szerint 50 éves korig igaz is, viszont a menopauza idején a szervezetben bekövetkező hormonváltozások miatt a nők veszélyeztetettsége utoléri a férfiakét.

        A rettegett magas koleszterinszint - Hogyan csökkenthető?

        Magas a koleszterinszintem - halljuk számtalanszor. Azok az emberek, akik ilyen problémával küzdenek, általában vigyáznak az ételekkel és gyógyszert szednek. De valóban van kapcsolat az étkezéssel szervezetbe vitt koleszterin és a szívbetegségek között? A koleszterinszint csökkentése más módszerekkel is lehetséges. A kérdéskört Dr. Bezzegh Attila, laboratóriumi szakorvossal beszéltük meg.

        A koleszterinszint csökkentése sztatinokkal

        A koleszterinszint-csökkentők legfontosabb csoportját a sztatinok jelentik. Melyek a kedvező tulajdonságai és esetleges mellékhatásai?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.