• Vitaminok, nyomelemek
        Elnevezés

        Jód

        Típus Mikroelem
        Alapvető tudnivalók Egy egészséges felnőtt szervezetében mintegy 15-20 mg jód található. A pajzsmirigy-hormonok egyik alkotója, illetve sugárzásvédő hatásáról ismert még, hiszen elegendő jód esetén a szervezet nem építi be a káros környezeti sugárzásokkal szennyezett, radioaktív jódot.
        Miben játszik szerepet? A jód elsődleges szerepe a pajzsmirigyhormonok termelése. Mivel a pajzsmirigyhormonok az anyagcsere legfőbb szabályozói, ezért a szervezetbe bevitt jód mennyisége erőteljesen befolyásolja az anyagcserét, a testsúlyt, a hormonrendszer működését, de kihat az idegrendszer és a vérkeringés szabályozására is. Jód hiányában a pajzsmirigy alulműködik, túlsúly alakul ki, lassul a szellemi tevékenység, romlik a memória, nő a testsúly, energiaszegénnyé válik a szervezet, esetleg a szívritmus, a pulzus is lelassul. Megfelelő mennyiségben a jód elégeti a felesleges zsírt a szervezetben, több energiát ad a szervezetnek, javítja az agytevékenységet, hozzájárul a bőr, a haj, a köröm és a fogak egészségéhez.
        Hiánya esetén Jódhiány esetén általános tünet a golyva, a pajzsmirigy megnagyobbodása. Az anyagcsere lassul, megnő a zsiradékok szintje a szervezetben, depresszió lép fel, fiatalkorban kreténizmus alakulhat ki. Várandós anyáknak különösen fontos a jód, annak hiányában fejlődési rendellenesség jelentkezhet a magzatnál, előfordulhat spontán vetélés vagy a magzat elhalása.
        Túladagolása A túlzott jódbevitele fokozott pajzsmirigyműködést eredményez, toxikus tünetekkel együtt.
        Mekkora mennyiségben van rá szükségünk? A jód felszívódásának mértéke függ a szervezet jódtelítettségétől, a fogyasztott táplálékoktól (fokozza a kelkáposzta, fejeskáposzta, retek, kelbimbó) és a bevitt ásványi anyagoktól (gátolja a fluorid és a nitrát). A radioaktív jódot nem építi be a szervezet. A javasolt mennyiségek a következők: 0-6 hónap 0,04; 7-12 hónap 0,05; 1-3 év 0,07; 4-6 év 0,09; 7-10 év 0,12; 11-14 év 0,15; 15-18 év 0,15 (nő) 0,115 (ffi); 19-30 év 0,15; 31-60 év 0,15; 60 év felett 0,15; Terhesség 0,18; Szoptatás 0,2; Nehéz fizikai munka 0,15; Stressz 0,15; Dohányzás 0,18; Alkohol fogyasztás 0,18; Menopauza 0,15
        Milyen táplálékokban található meg? A legjobb jódforrást az emberi szervezet számára a tengeri halak, a kagylók, a tengeri só, és a jódozott só jelenti. Jódtartalma ellenére a napjaink táplálkozási szokásai mellett egyébként is túlzott mértékű nátriumbevitel miatt a só fokozott fogyasztása nem ajánlható.
        Hasonló találatok - Vitaminok, nyomelemek
        Hirdetések

        Új keresés

        Vitaminok, nyomelemek - (utolsó feltöltés: 2019-09-18 10:54:20)