• Megfuttatja a bírókat a FIFA - Ki fújhatja a sípot nemzetközi szinten?

        Szerző:
        WEBBeteg

        A játékvezetők, akik gyakran kétszer olyan idősek, mint a játékosok, hozzájuk hasonlóan végigfutják a mérkőzést, és emellett folyamatosan koncentrálniuk kell az események nyomon követéséhez. Az Egyesült Államok Labdarúgó Szövetségének adatai szerint a játékvezetők egy meccs alatt átlagosan 19 kilométert futnak, ami ötször több, mint a játékosok által megtett távolság.

        Sport és egészség a WEBBetegen

        Brian Hall, amerikai nemzetközi labdarúgó-játékvezető a világbajnokságot megelőző két évben minden nap napi négy órát edzett. Súlyt emelt, kocogott, intervall (állóképesség fejlesztő, magas intenzitású edzés) edzést tartott  és folyamatosan ellenőrizte a pulzusát.  Egyetlen célja volt: a világbajnokságon játékvezetőként szerepelni.

         

        Hirdetések

        A 2018-as Labdarúgó Világbajnokság június 14-én kezdődött Oroszországban. Négyévente 32 ország csapata versenyez a legjobbnak kijáró címért. A világ legnagyobb sporteseményén futballbíróként való részvételhez vezető út fizikailag igencsak megterhelő. A FIFA, a verseny irányító testülete, szigorú alkalmassági követelményeknek veti alá a világbajnokság játékvezetőit, akiknek kiválasztási folyamata három évvel ezelőtt kezdődött meg.

        Nagy a pszichés nyomás is

        Ellentétben a profi elit focistákkal, akiket edzők és különböző szakemberek hada készít fel a mérkőzésekre, a játékvezetők zömének átlagos hivatali vagy oktatói munkája van, és emellett kell időt szakítaniuk az edzésekre.

        „Nem könnyű versenyben maradni a világ legjobb játékosaival” – mondta Hall, aki a 2002-es világbajnokságon játékvezetőként vett részt. A fizikai megterhelés mellett a játékvezetőknek folyamatosan szem előtt kell tartaniuk a pályán történteket, el kell dönteniük, hogy amit látnak valós fájdalom vagy színészkedés, és a játékosok érveit, panaszait is meg kell vizsgálniuk.

        Ez a cikk is érdekelheti Önt! Az izomláz - Pihentessük vagy dolgozzunk rá?

        Fontos döntéseket kell hozniuk annak tudatában, hogy minden bírálatukat szurkolók, tudósítók és TV kamerák fogják megkérdőjelezni. Ezzel a nyomással sportpszichológusok segítenek nekik megbirkózni. Habár a 2018-as Vb-n bevezett videóbíró intézménye sokat segíthet a játékvezetőknek ezen pszichés nyomás enyhítésében, hiszen már technológiai segítség is rendelkezésükre áll.

        Vágner László: Igaz, a bírók sok esetben többet futnak a játékosoknál

        A felmérés eredményéről a legilletékesebbet kérdeztük, Vágner Lászlót, magyar nemzetközi labdarúgó-játékvezetőt. 168 nemzeti bajnoki mérkőzést dirigált le. Az MLSZ 1991-ben terjesztette fel nemzetközi játékvezetőnek.

        Utolsó nemzetközi mérkőzését 1998-ban vezette, ez a Real Madrid- Szpartak Moszkva BL-meccs volt. Az 1998-as franciaországi vb-n két meccsen is ítélkezett. Vágner László, Magyar Labdarúgó Szövetség Játékvezetői Bizottságának volt elnöke, elmondta: a FIFA minden bírója számára egységes fizikai követelményrendszert állít fel. Ő maga a FIFA-bírók között az egyik legjobban futó játékvezető, a régebbi teszten (Cooper-teszt) szinte mindig jóval átlag felett teljesített. Ezt a tesztet ma már nem használják, helyét egy másik „próba” váltotta fel.

        Évente négyszer kell teljesíteni a követelményeket: 150 métert kell fél percen belül lefutni, majd 35 másodpercig 50 métert sétálni. Ezt a sorozatot húszszor kell ismételni. Azt mondja, előfordul, hogy ezen a rostán kihullanak a jelöltek, de a magyarokra ez nem jellemző.

        Minden világverseny előtt berendeli a FIFA és az MLSZ a bírókat, és újra próbára teszi fizikai képességeiket. Így volt ez idén Kassai Viktorral is. Aki ennek nem tesz eleget, búcsút mondhat működési engedélyének. A felmérés eredményét, miszerint a bírók gyakran többet futnak a focistáknál, meg tudja erősíteni. Ő maga az adatok tanúsága szerint az egyik legtöbbet futó bíró volt Európában, 1998-ban a Dortmund - Bayern München BL-negyeddöntőn például 14 kilométert futott.

        A tesztelés menete

        2007-ben a FIFA játékvezetői képzést indított a 2010-es világbajnokságra jelentkezők előkészítésére. Mivel a játékvezetőknek lépést kell tartaniuk a játékkal, két fitness tesztnek vetették alá őket, mely a futballpályán történteket utánozta. Ezt a tesztet többször is elvégezték velük.

        Az első teszt a sebességet vizsgálta. A játékvezetőnek hatszor kellett 40 métert futnia úgy, hogy mindegyik sprintet 6.2 másodpercen belül kellett teljesíteni. A sprintek között másfél perces pihenőt kaptak.

        A második teszt a játékvezető állóképességét vizsgálta, ismételt, magas intenzitású futások által.

        Ebben 150 métert kellett futni 30 másodpercen belül, aztán 50 métert sétálni 35 másodperc alatt. Ezt hússzor ismételték meg egymás után, ami a pálya körül futott 10 körnek felel meg. Az asszisztens játékvezetőkre kevésbé szigorú előírások vonatkoztak. A kiválasztott 30 játékvezetői trióból kettő nem vehet részt a világbajnokságon, mivel az asszisztens játékvezetők nem feleltek meg a követelményeknek. Az idei versenyen nem lesz amerikai futballbíró.

        Ez a cikk is érdekelheti Önt! Kezdő futók 10 leggyakoribb hibája

        Edzésterv játékvezetőknek

        Bár első hallásra túlzásnak tűnhet, de a játékvezetők pulzusórát viselnek, mely segítségével folyamatosan ellenőrizhetik a szívfrekvenciájukat.

        Ez a döntések meghozatalában is támpontot adhat, hiszen minél fáradtabb valaki, annál lassabban működik az agya is.

        A játékvezetők emellett heti edzéstervet is kapnak, mely hosszú-távfutásból, intervall edzésből és táplálkozási útmutatóból áll. A tápanyag összetételre vonatkozóan konkrét előírások vannak, hiszen a bírók ugyanúgy sportolók, mint a focisták. Eszerint rengeteg fehérjét és szénhidrátot kell fogyasztaniuk, míg a cukor alig engedélyezett.

        A FIFA által előírt játékvezetői nyugdíjkorhatár 45 év.

        Olvasson tovább! Hogyan érdemes mérni a pulzusszámot?

        Forrás: WEBBeteg
        Cs. K., fordító; CNN, fifa.com
        Lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

         
        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Az intimlézer

        Dr. Kiss György

        Hogyan zajlik a nőgyógyászati lézerkezelés, és mikor alkalmazzák?

        Gyümölcsök és puffadás

        Dr. Hidvégi Edit

        Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

        Így készülj az első 10 kilométeredre

        A tavasztól őszig terjedő időszak a legalkalmasabb arra, hogy a hobbisportolók nekivágjanak kitűzött céljaik megvalósításának. Aki már lefutotta az 5 km-t, annak logikus célkitűzés a duplázás. Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója, laborvezetője szerint egy teljesítménydiagnosztikára építő, alapos edzéstervvel könnyebben elérhető a 10 km, mint gondolnánk.

        Hatékony zsírégető edzésterv kezdőknek

        A fogyáshoz az alapokkal mindenki tisztában van, hogy hetente négyszer mozogjon legalább egy órát, figyeljen oda a táplálkozásra és legyen türelmes, mert a fogyás beindulásához és a látványos eredményekhez legalább 2 hónap kell. De ez kevés támpont ahhoz, hogy tudjuk, mit sportoljunk. Ebben segít az alábbi néhány ötlet, amely útmutató a zsírégető edzés elkezdéséhez.

        Miért nincs eredménye az edzésnek? Milyen a jó edzésterv?

        Sokan találkoztak már azzal a problémával, hogy rendszeresen jártak edzeni, mindent maximálisan végigcsináltak és mégsem volt látható eredmény hosszú hónapok után sem. Ilyenkor az emberek nagy része csalódottan hagyja abba az edzéseket, pedig elég egy kis újragondolás, néhány apróbb módosítás, és az eredmény biztosan nem marad el.

        A negyedik X után is lehet fogyni

        Sokan érzik úgy, hogy a negyedik, ötödik X után már esélyük sincs a fogyásra, hiszen a korábban működő diéták ekkor már eredménytelennek tűnnek. Valóban igaz, hogy ebben a korban már csak a szigorú koplalással szabadulhatunk meg a feleslegtől? Lóránth Kata a kilók elleni küzdelem leghatékonyabb módjáról beszélt.

        Létezik-e ideális edzésprogram?

        A mozgás lételemünk. Elengedhetetlenül szükséges az idegrendszer egyensúlyának fenntartásához, a testkép, a személyiség kialakulásához.

        Edzőtermi gyakorlatok - Egyszerű edzésterv kezdőknek

        Nagyon sokan a munkakörükből adódóan kénytelenek napi 8-10 órát ülni, és igazán nincs mozgáslehetőségük ebben az időszakban. Az állandó ülés meggyengült izmokat és rossz tartást eredményezhet, de egy jól felépített edzésterv sokat segíthet ezen az állapoton.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA