• A mozgás frissen tartja az agyat

        Szerző:
        WEBBeteg

        Amerikai kutatók szerint az új eredmények segítenek megmagyarázni, hogyan serkenti a kitartást igénylő testmozgás a tanulást és a memóriát, különösen az idősebb embereknél.


        Sport és egészség a WEBBetegen

        Úgy vélik, amennyiben az FNDC5 fehérjét sikerül stabil formában előállítani, és gyógyszert tudnak fejleszteni belőle, hatásosabban kezelhetik vele az időskori elbutulást, és lassíthatják az Alzheimer- és a Parkinson-kór tüneteinek erősödését.

         

        Hirdetések

        A testmozgás kevésbé ismert pozitív hatásai


        Túlsúly, szív- és érrendszeri betegségek, legyengült immunrendszer... A mozgáshiány életmód ezen negatív következményeit csaknem mindenki ismeri. Most összegyűjtöttük a rendszeres sportolás kevésbé ismert hasznait is. A testmozgás kevésbé ismert pozitív hatásai>>

        Az agy egészségét, az idegsejtek képződését támogató fehérjét azonosítottak amerikai kutatók állatkísérletek során. A vegyület akkor jött létre, amikor kitartást igénylő testmozgást végeztek az egerek.

        A Harvard Egyetem Orvosi Kara és a Dana-Farber Rákintézet tudósai azt fedezték fel, hogy az FNDC5 nevű fehérje olyan géneket hozott működésbe, amelyek elősegítik a memória és a tanulás folyamatában szerepet játszó agysejtek termelődését – olvasható a Cell Metabolism című szaklapban megjelent tanulmányban.
         
        Korábbi kísérletek már kimutatták, hogy az említett fehérje a folyamatos izommunka során keletkezik, és irizin nevű változata a véráramba kerül. Az új kutatás során azt fedezték fel, hogy a forgókeréken 30 napon át rendszeresen szaladó egerek izmaiban megnő egy anyagcserét szabályozó molekula aktivitása, amely a FNDC5 fehérje termelését segíti elő.
         

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Az FNDC5 egy másik, az agy egészségét támogató fehérje, a BDNF képződését növelte, mégpedig a hippokampuszban, mely az agynak a tanulás és a memória irányításáért felelős területe. Miután kimutatták, hogy a FNDC5 a molekuláris láncszem a testgyakorlás és az agy egészségét támogató fehérje termelődése között, a kutatók most azt is megvizsgálták, vajon ha mozgás nélkül, mesterségesen növelik az FNDC5 szintjét, akkor is ugyanez lesz-e a hatás. Egy ártalmatlan vírus segítségével bejuttatták az egyébként mozgás során keletkező fehérjét az egerek véráramába, és hét nappal később az állatok agyának hippokampuszában jelentősen több BDNF-fehérjét találtak.
         
        Bruce Spiegelman, a tanulmány szerzője elmondta: az eredmény azért izgalmas, mert olyan természetes anyagot tudtak a véráramba juttatni, mely utánozta a kitartást igénylő testmozgás egyes hatásait.
         
        A jótékony fehérjéből készült gyógyszer  megjelenéséig nem érdemes várni, hiszen természetes úton való keletkezésének mechanizmusa immár ismert. Agyunk frissen tartása és a demencia elkerülése érdekében végezzünk kitartást igénylő, legalább közepes intenzitású testmozgást legalább hetente háromszor!
         
        (MTI)
         
        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Hgb (haemoglobin)

        Dr. Dobi Gyöngyi

        Mennyi a normálértéke? Mi okozhatja azt, ha a szintje eltér a normál tartománytól?

        Rett-szindróma

        Dr. Debreczeni Anikó

        Általában a szokottnak megfelelő a fejlődés 1 éves korig, de ekkor megreked.

        A sportsérülések kialakulásának mechanizmusa: a tenziós, az overload és a sérülés zóna

        Az emberi test nem felejt. Sem a jót, sem a rosszat. Őrzi az egyes traumák emlékeit, s e nyomok mindegyike gyengébbé, sebezhetőbbé teszi. Az élet során bekövetkező számtalan kisebb-nagyobb sérülés bizony a test idő előtti kifáradásához, öregedéséhez vezet, pedig jellemzően oly könnyen elkerülhető lenne.

        Így készülj az első 10 kilométeredre

        A tavasztól őszig terjedő időszak a legalkalmasabb arra, hogy a hobbisportolók nekivágjanak kitűzött céljaik megvalósításának. Aki már lefutotta az 5 km-t, annak logikus célkitűzés a duplázás. Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója, laborvezetője szerint egy teljesítménydiagnosztikára építő, alapos edzéstervvel könnyebben elérhető a 10 km, mint gondolnánk.

        Tanácsok pollenallergiásoknak szabadtéri tevékenységekhez

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban való időtöltést a pollenallergiások számára.

        Alvászavarok gyötrik? - Tippek a nyugodt alváshoz

        Elalvás előtt a legtöbben jó éjszakát kívánnak egymásnak, ám e jó kívánság megvalósulása sokak számára csak álom. Felmérések szerint a magyar lakosság 15-30 százaléka szenved valamilyen alvászavartól, és minden második ember találkozott már élete során ezzel a problémával. Az érintettek felénél az alvászavar kezelést igényel.

        Nem minden sport megengedett trombózis után

        A trombózis igen nagy trauma annak, aki versenysportolóként kénytelen volt szembenézni vele. Nemcsak a fájdalom és a gyógyszerek miatt, hanem azért is, mert az addigi életmódjában komoly változások állnak be.

        Az életmódváltást csoportosan könnyebb elkezdeni

        Az életmódváltás nemcsak lemondásokkal jár, de új szokásokkal is. Egyedül egy kicsit tanácstalan az ember, hiszen új alapanyagokat, új recepteket kell megtanulnia. Az étkezési szokás mellett a bevásárlási szokáson is változtatni kell, vagy éppen a mozgást kell becsempészni a napi rutinba. Ezeket a változásokat szakemberi segítséggel lényegesen könnyebb meglépni.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA