• Miért válassza futás helyett vagy mellett az alábbi 5 kiváló kardiomozgást?

        Szerző:
        WEBBeteg

        Sok futó tapasztalja, hogy edzés után fáj a térde, vádlija vagy a háta. Ezt támasztja alá egy tanulmány is, mely szerint a futók több, mint 50 százaléka szenved valamiféle sérüléstől, mint például térdfájdalom, Achilles-ín-gyulladás, iliotibiális szalag szindróma (ITBS), ami a comb külső részéről a térdig lefutó szalag gyulladása.


        Sport és egészség a WEBBetegen

        A Journal of Sports Medicine and Physical Fitness-ben megjelent kutatás megállapította, hogy a szervezet több stressz-hormont (kortizol) és kevesebb tesztoszteront (férfi nemi hormon) termel a kitartást igénylő hosszabb futás alatt, melynek hatására tulajdonképpen a szervezet több izomfehérjét használ fel a szükséges energia pótlására, ami pont ellentétes a legtöbb sportoló izomépítő céljával! Azok számára pedig, akik úgy vélik, a futás segít meghosszabbítani az életet, érdemes átgondolni a Journal of the American College of Cardiology-ban megjelent tanulmányt, mely szerint azoknál, akik heti több mint 4 órát futnak, ugyanolyan a halálozás kockázata, mint a mozgásszegény életmódot folytatók vagy egyáltalán semmilyen testmozgást nem végzők esetén.

        Hirdetések

        A maratoni futás árthat a veséknek és a szívnek!

        Futásból is megárt a sok. Egy aktuális tanulmány eredménye szerint a maratoni futás károsítja a veséket. A maratoni futás árthat a veséknek és a szívnek!>>

        Noha több kutatás is bizonyítja, hogy a futás nem árt annyira az ízületeknek, mint azt sokan gondolnák, illetve, hogy a mérsékelt futás (9.5 km/óra vagy alacsonyabb sebesség mindössze napi 5 percen át) csökkenti bármiféle halálozás kockázatot, több szakértő is egyetért abban, hogy a többség számára a futásnak több a hátránya, mint az előnye.

        Modern életstílusunk, mely során a nap jelentős részében a számítógép előtt ülünk, feszültséget és torzulást okoz az izmainkban, és mikor a test egyik része nem megfelelően működik, a futás okozta terhelés azon területekre hárul, melyeknek nem elsődleges feladata ezt a terhelést elbírni. Ezért is sérülnek meg olyan sokan futás közben, és ezért fontos olyan kardió edzésformát megtalálni, melyek ugyanazon szív-és érrendszeri védőhatással és kalóriaégetéssel járnak, DE a sérülés veszélye nélkül.

        Íme, 5 kiváló alternatíva a futás helyett:

        1. Elliptikus tréner (kombinált szerkezet, amelynek a segítségével egyszerre,  többféle  mozgás végezhető)

        Nagyszerű lehetőség azok számára, akik szeretik a futást, de nem akarják túlterhelni az ízületeiket. Figyeljen arra, hogy a felsőtestét ugyanúgy dolgoztassa, mint az alsót – ezzel erősíti a karokat is, és nő az elégetett kalóriák mennyisége is.

        2. Kerékpár

        Akár a hagyományos mountain bike-ot, akár egy spinning órát (magas intenzitású, zenés kerékpáros aerobik edzés) vagy szobakerékpárt választ, ez a mozgásforma kevesebb terhelést jelent az ízületeknek, mint a többi kardió eszköz, miközben továbbra is jelentős mennyiségű kalóriát égethetünk.

        3. Intervall edzés (az edzés intenzitásának és a pihenési időnek a változtatása)

        Kutatások bizonyítják, hogy az intervall edzés során, melyben rövid pörgős, nagy intenzitású edzések váltakoznak pihenőidővel, több zsírt éget és az általános kondíció is gyorsabban javul, mint az olyan közepes intenzitású, állandó testmozgás során, mint a futás. És mi a legjobb az egészben? Elég hozzá egy stopperóra, hogy minden 1-2 perces közepes intenzitású edzésprogram után 1 perc gyors tempójút végezzen! Váltogassa a magas és közepes intenzitású mozgást 10-20 percen át!

        4. Lépcsőzés

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        A lift helyett a lépcsőt választani jó ötlet, de ahhoz, hogy ugyanazt a hatást érje el, mint a futással, el kell töltenie egy kis időt az edzőterem lépcsőző gépén. Helyesen elvégezve a gyakorlatot a lépcsőző gép nem csak kihívást jelentő kardió mozgás, de nagyon jól erősíti a test alsó izmait is. Vigyázzon arra, hogy ne „csaljon” azzal, hogy a kartámaszra kapaszkodva csökkenti a lábait érő terhelést, a mozgás hatását!

        5. Fusson a medencében!

        Nem akar lemondani a mindennapi futásról? Fusson a medencében! Az „Aqua jogging” kiváló kardiovaszkuláris (szív-ér érrendszeri) edzés, mely kíméli az ízületeket. Vagy hagyja ki a futást és ússzon egyet! Az úszás hozzájárul a jobb légzéshez, erősíti az izmokat, javítja azok rugalmasságát, miközben kíméli az izmokat és ízületeket. Nagyszerű módja az erőteljes mozgásnak, a futással járó sérülésveszély nélkül!

        (WEBBeteg - Cs. K., fordító; Forrás: prevention.com; Lektorálta: Dr. Szőts Gábor)

         
        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Látászavar, szédülés?

        Dr. Kapocsi Judit

        A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

        Gyümölcsök és puffadás

        Dr. Hidvégi Edit

        Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

        A sportsérülések kialakulásának mechanizmusa: a tenziós, az overload és a sérülés zóna

        Az emberi test nem felejt. Sem a jót, sem a rosszat. Őrzi az egyes traumák emlékeit, s e nyomok mindegyike gyengébbé, sebezhetőbbé teszi. Az élet során bekövetkező számtalan kisebb-nagyobb sérülés bizony a test idő előtti kifáradásához, öregedéséhez vezet, pedig jellemzően oly könnyen elkerülhető lenne.

        Így készülj az első 10 kilométeredre

        A tavasztól őszig terjedő időszak a legalkalmasabb arra, hogy a hobbisportolók nekivágjanak kitűzött céljaik megvalósításának. Aki már lefutotta az 5 km-t, annak logikus célkitűzés a duplázás. Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója, laborvezetője szerint egy teljesítménydiagnosztikára építő, alapos edzéstervvel könnyebben elérhető a 10 km, mint gondolnánk.

        Tanácsok pollenallergiásoknak szabadtéri tevékenységekhez

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban való időtöltést a pollenallergiások számára.

        Alvászavarok gyötrik? - Tippek a nyugodt alváshoz

        Elalvás előtt a legtöbben jó éjszakát kívánnak egymásnak, ám e jó kívánság megvalósulása sokak számára csak álom. Felmérések szerint a magyar lakosság 15-30 százaléka szenved valamilyen alvászavartól, és minden második ember találkozott már élete során ezzel a problémával. Az érintettek felénél az alvászavar kezelést igényel.

        Nem minden sport megengedett trombózis után

        A trombózis igen nagy trauma annak, aki versenysportolóként kénytelen volt szembenézni vele. Nemcsak a fájdalom és a gyógyszerek miatt, hanem azért is, mert az addigi életmódjában komoly változások állnak be.

        Az életmódváltást csoportosan könnyebb elkezdeni

        Az életmódváltás nemcsak lemondásokkal jár, de új szokásokkal is. Egyedül egy kicsit tanácstalan az ember, hiszen új alapanyagokat, új recepteket kell megtanulnia. Az étkezési szokás mellett a bevásárlási szokáson is változtatni kell, vagy éppen a mozgást kell becsempészni a napi rutinba. Ezeket a változásokat szakemberi segítséggel lényegesen könnyebb meglépni.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.