• Leszokás a dohányzásról - Milyen szerek segíthetnek?

        Szerző: WEBBeteg - Dr. Sánta Zsuzsa szakgyógyszerész

        A dohányzás bizonyos szempontból szenvedély-betegségnek tekinthető. Vannak helyzetek, amikor a dohányzás, illetve annak hiánya kellemetlen lehet a dohányos számára, és az is lehetséges, amikor a dohányos jelent kellemetlenséget a környezete számára.

        A dohányzás egyértelműen károsítja a szervezetet, egészségre gyakorolt rossz hatása még a passzív dohányosoknál is kimutatható. Érthető tehát, hogy sokan próbálkoznak a leszokással. Mindenek előtt, le kell szögeznünk, hogy csodaszerek nincsenek. Minden szer csak akkor képes segíteni, ha kellően erős a leszokásra való elhatározás. A patikákban kapható szerek csak az elhatározás megvalósításában tudnak szerepet játszani.

        A nikotinfüggőség

          Fageström nikotinfüggőségi teszt


        Ön azt állítja, nem dohányzik? Csak alkalomadtán, netán szórakozó helyen gyújt rá? Most megtudhatja, hogy csak álltatja magát, és komoly nikotinfüggőségben szenved, vagy tényleg le tudja tenni a cigarettát.
        Töltse ki Nikotinfüggőségi tesztünket! >>

        A dohányzás egészen tágan értelmezve pszichés betegségnek is tekinthető, hasonlóan az egyéb hozzászokással és függőséggel járó betegségekhez. A hozzászokás, majd a függőség fokozatosan alakul ki, a kialakulás ideje azonban egyén függő, lehet nagyon rövid, vagy viszonylagosan hosszú idő is.

        Függőségről akkor beszélünk, ha valaminek a hiányában a mindennapi lét, a szokásos tevékenységek szenvednek kárt. A dohányosokról tudjuk, hogy minél erősebb dohányosok, annál nehezebben tűrik a megvonást, azaz az olyan helyzeteket, amikor valami miatt nem lehet rágyújtaniuk. Repülőgépen, például, vagy kórházban, vagy bármely olyan helyen, ahol nem szabad rágyújtaniuk, feszültek, türelmetlenek lesznek, az idő múlásával egyre kevésbé viselik el a környezetüket és a környezetük őket.

        A dohányzás egy sor betegségnek az okozója, vagy a betegség kialakulását gyorsítja, illetve súlyosbítja. A cigarettákban rejlő nikotin függőséget, azaz hozzászokást okoz. Ez azt jelenti, hogy a dohányzók szervezete egy idő után igényli, kívánja a megszokott nikotin mennyiséget. Ha a szervezet nem kapja meg a megszokott mennyiséget, hiány tünetek, idegesség, szorongás lép fel.

        Kell a dohány? mobil alkalmazás ingyenesen letölthető ide kattintva!>>

        Leszokást segítő készítmények

        Léteznek bizonyos szerek, melyek a nikotinhoz hasonló hatást fejtenek ki a szervezetben, de mellékhatásaik lehetnek. A dohányzásról való leszokást segítő készítmények egy részét ezért csak orvosi ellenőrzés mellett, receptre felírva lehet megkapni a patikákban. Az egyik szájon át szedhető tabletta a központi idegrendszeren keresztül fejti ki hatását, éppen ezért, szükséges az orvosi felügyelet alkalmazása alatt.

          Dohányzás: a leszokás módszerei


        A dohányosok, akár hiszik, akár nem, nikotinfüggőségben szenvednek. A dohányzás során felszabaduló káros anyagok számos betegség okozójaként károsítják az egészséget, rövidítik meg az illető életét. A leszokás csakis pozitív hatással jár az érintett személyre, de mivel függőségről van szó, ezért ez a folyamat nem feltétlenül megy zökkenőmentesen. Viszont ebben az esetben sem kell lemondani az egészséges életmódról, segítséget lehet kérni orvostól. Hogyan szokjunk le a dohányzásról?>>

        A dohányzásról leszokni a patikákban kapható nikotin-tartalmú rágógumival, vagy tapasszal lehetséges. Mind a rágógumi, mind a bőrre helyezhető tapaszok különböző mennyiségű nikotint tartalmaznak. Annak megfelelően, hogy ki milyen erős dohányos, illetve éppen hol tart a leszokásban, csökkenő mértékű nikotin mennyiségű szert kell választania és alkalmaznia.

        A rágógumi alkalmas lehet pótszernek is, például egy értekezlet, vagy repülőgépes utazás során, tehát olyan esetekben, amikor előreláthatóan hosszabb időn keresztül nincs mód rágyújtani. A rágógumi rágásával, vagy „pihentetésével” a használója önmaga szabályozza a felszabaduló nikotin mennyiséget.

        A tapaszoknál a felszabadulás automatikus, a tapasz hatóanyagtartalma a bőrön tartózkodás ideje alatt folyamatosan és egyenletesen szabadul fel, és szívódik fel a szervezetbe.

         Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt


        Melyik készítmény hatékonyabb?

        A rágógumit általában „enyhébb” dohányosoknak javasolhatjuk, míg a tapaszokat az erős dohányosoknak. Mindkét forma nikotintartalmú, ezért hatásában nincsen különbség, csak a használatában. Akit idegesít a rágógumi, semmiképp ne válassza ezt a formát, Akinek viszont nem csak a nikotin hiányzik, hanem a dohányzással járó szájkörüli tevékenység is, valószínűleg jobban jár a nikotintartalmú rágógumival.

        A központi idegrendszeren keresztül ható szerek az arra érzékeny egyéneknél veszélyeztethetik a munkavégzést, az autóvezetést. Alkalmazásuk ideje alatt nem szabad alkoholt és egyéb idegrendszerre ható szereket, altatókat-, nyugtatókat, szorongás-oldókat, kedély-javítókat szedni.

         Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt


        A nikotin tartalmú gyógyszeres-cukorkáknak, rágógumiknak és tapaszoknak ugyanolyan hatásaik, illetve mellékhatásaik vannak, mint a dohányzásnak, vagyis csökkentik az étvágyat, összehúzzák az ereket, ezért tartós használatuk érszűkületet okoz. És természetesen befolyásolják a szív- és érrendszerre, például a vérnyomásra ható szerek hatását.

        A dohányzásról való leszokás, bármilyen nehéznek tűnik, mégis minden eszközzel támogatandó elhatározás. Ezzel megelőzhetőek mindazok a betegségek, melyeknek okozója egyértelműen a dohányzás. A leszokással a dohányos nemcsak saját egészségét, de környezete egészségét is kíméli.

          A legfontosabb kérdések a dohányzásról


        Nikotinfüggőségi teszt - Ön azt állítja, nem dohányzik? Csak alkalomadtán, netán szórakozó helyen gyújt rá? Töltse ki tesztünket, és megtudhatja, hogy csak áltatja magát, és komoly nikotinfüggőségben szenved, vagy tényleg le tudja tenni a cigarettát. 
        Töltse ki Nikotinfüggőségi tesztünket! >>

        Dohányzás: nemcsak a tüdőnek és szívnek méreg: A dohány méreg - nemcsak a tüdő és a szív, hanem fogaink számára is. A dohányosok körében ötször nagyobb a fogíny és az fogágy gyulladásának esélye, így a fogaikat is nagyobb eséllyel veszítik el. Legyen az cigaretta, pipa vagy akár szivar, a füst a fogakat is támadja - nem közvetlenül. A rákkeltő füst bejárja a szájüreget, káros anyagai megtapadnak a fogakon, a nyelven és a szájnyálkahártyán. A nikotin a tüdő és a nyálkahártya véráramába kerülve az erek összehúzódását eredményezi.
        Dohányzás: nemcsak a tüdőnek és szívnek méreg>>

        Mit tartalmaz egy cigaretta? A cigarettásdobozokon feltüntetett vegyi anyagok csak töredékét jelentik annak, ami valójában a dohányosok szervezetébe jut. Körülbelül 4000 különböző kémiai vegyület található ugyanis egy cigarettában, amelynek csak az egyike a függőség kialakulásáért felelős drog, a nikotin. A cigarettában és más dohánytermékekben található vegyületek jelentős része ártalmas, esetleg rákkeltő hatású is.

        Ilyen például a benzol, ammónia, hidrogén-cianid, aceton, bután, DDT, formaldehid, hidrazit. A kátrány mint égési melléktermék lerakódik a tüdőben, így minden egyes szál elszívásával csökken annak légzési felülete. Nem elhanyagolható az sem, hogy a dohányfüstnek jelentős a mérgező hatású szénmonoxid-tartalma.

        A függőség kialakulásáért azonban a nikotin a felelős. A nikotin tulajdonképpen erős drog, melynek halálos dózisa 20-60 mg. Enyhe mérgezés során fejfájást, szédülést, hányingert, hasmenést, verejtékezést, szapora pulzust okoz. Ezt gyakran tapasztalják az első alkalommal rágyújtók is. A tartós nikotinhatás gyomorfekélyt, érszűkületet (a szívkoszorúerek szűkületét), valamint légúti károsodást okozhat.
        Mit tartalmaz a cigaretta?>>

        Dohányosok táplálkozása - Sok gyümölcs és zöldség, kevesebb zsír, sok mozgás: néhány tipp, mit érdemes fogyasztaniuk a dohányzóknak. A leszokás utáni hízás csak átmeneti állapot, így nem érdemes a kövérségtől való félelem ragaszkodnia a káros szenvedélyhez. A dohányosoknak több antioxidáns vitaminra van szükségük, mint nemdohányzó társaiknak, a leghatásosabbak az A-, E-, és C-vitaminok, ennélfogva több gyümölcsöt és zöldséget kell fogyasztaniuk, mert a természetes vitaminok hatásosabbak, mint a tablettaformában bevitt készítmények. Dohányosok táplálkozása >>

        Módszerek a leszokáshoz - Egyedül nem megy - A dohányosok nagy része annak tudatában is tovább dohányzik, hogy tisztában vannak annak veszélyeivel. Ennek legfőbb oka, hogy a dohányzás az egyik legsúlyosabb - a kemény drogokra jellemző mértékű - függőséget képes létrehozni. Az első lépés persze minden esetben a valóban komoly elhatározás, enélkül eredmény eleve nem érhető el.

        Amennyiben azonban a döntés megszületett, lehetőség van nem csupán az akaraterőre bízni a leszokás sikerességét, hanem különböző terápiákat is segítségül hívni. A legszélesebb körben a nikotinpótláson alapuló módszerek terjedtek el. Ennek lényege, hogy a dohányzás abbahagyásával párhuzamosan valamilyen formában pótolják a szervezetbe jutó nikotint, így csökkentve a megvonásos tüneteket. A terápia általában három hónapon át tart, ezalatt fokozatosan csökkentik a nikotin bevitelét.
        Módszerek a leszokáshoz - Egyedül nem megy>>

        (WEBBeteg - Dr. Sánta Zsuzsa szakgyógyszerész)

        Legutóbb frissült: 2013.11.10 23:37

        Egészség? Betegség?

        Nézze meg a WEBBetegen!

      • PharmaPlaza - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA
      • Legfrissebb cikkek
      • Önök ajánlották
      •  


        Szóljon hozzá ön is!




        Hozzászólások (5)
        Írta: feripapa
        2013-11-11 07:52
        52 évig dohányoztam. Napi másfél doboz dobozzal! Később magam töltögettem számolatlanul.2010-ben néhány napra be kellett feküdnöm egy kórházba.Reggel nyolcig elszívtam a szokásos 6-7 darabot, de lehet, hogy többet is. Beköltöztem a kórházba a kocsiban hagytam 11 szál cigit, melyből 8 darab a mai napig megvan. A három eltüntet ekunyerálták. Azóta nem dohányzom. Úgy gondolom túl nagy a felhajtás a leszokás körül. Az ember ha akar leszokik, ha nem akkor nem. Sajnálom azokat akik nem akarják igazán csak a környezetüknek akarják megmutatni, hogy ők mindent megtesznek, de "sajnos" ez lehetetlen feladat.NEM AZ! Nem kellenek csodaszerek, csak a-k-a-r-at.Fel a fejjel, csak elhatározás kell és a gondolatok elterelése.Én keresztrejtvényt fejtettem.

        Írta: csaba78
        2012-12-04 15:45
        Hi,Én kb. 15 évig dohányoztam, 2,5 hónapja hagytam abba teljesen, kollégákkal együtt hagytuk abba. A feleségemnek végig azt adtam be, hogy nem cigizek, pedig mindig érezte rajtam (15 évig!). Minden alkalommal, ha deko közelbe kerültem, tagadtam, Ő meg vákással fenyegetőzött. Ja, mikor összejöttünk, majd elvettem cigiztem! A napokban egy baráti őszintére-ivós alkalomkor büszkén mondtam, hogy én már nem vagyok rajta. Azóta válással fenyeget, hergeli a családainkat, hogy fedeztek (a konspirációban a gyerekeimen kívül mindenki benne volt, a mottó az volt, hogy 'Úgyis tudja"). Szóval éppen megfordult a fejemben, hogy rágyujtok csakazértis. Most meg eszembe jutottak a lányaim, hogy így 20-30eFt-tal beljebb vagyunk, ennyivel többet lehet rájuk költeni.Én vagyok a barom? -egyrészt, hogy elmondtam, másrészt a feleségem, hogy nem(akarta) észrevenni, stb. Hogy nem lehet észrevenni? Ha bejön az irodámba valaki, már most annyit tisztult a szaglásom, hogy méterekről megérzem, hogy cigizett a delikvens (és nem a mellette álló)Tényleg lehet ilyenből válás? Tényleg lehet, hogy nem vette észre (akkor nygyon jól csináltam..).Köszi, hogy leírhattam, nem is gondoltam....

        Írta: jociapu
        2012-10-23 04:47
        Üdv.35 évig dohányoztam. 3 napja elhatároztam és letettem a cigarettát. Hát nem egyszerü. Aludni nem tudok, 10 percenként nézem az órát. A tüdőm szinte ég. Minden pillanatban arra gondolok" rágyújtani".Ami sokat segit ,-edzés fizikai fájdalma. nemszámit mennyi az idő ha nem birod tovább 20 fekvő.Fontos az elsö 3-4 napban kerülni kell a közlekedést.

        Írta: Cüncür
        2012-05-30 00:55
        Az én tapasztalatom hasonló,mint az első hozzászólóé.Olvastam egy könyvet,amely erről a témáról szólt.És elhittem,hogy igenis menni fog ez nekem is.Több mint 10 év aktív dohányzás után,én is elnyomtam az utolsót.Az első 3 nap,majd a 14-15illetve a 21 nap volt nehéz.Azóta csak nagy néha jutott eszembe,hogy vajon mi lenne ha....aztán ez a gondolat elillan.De ahogy múlik az idő,egyre kevesebb ilyen alkalom van.Mindenkinek kívánom,tapasztalja meg,hogy megy ez,és azt az érzést,mikor büszke lehet magára,és mindazt a sok pozitívumot,ami a leszokással jár.

        Írta: Jurij
        2011-07-11 13:56
        A saját tapasztalatomat megosztanám az érintettekkel. 15 év aktív dohányzás után elnyomtam az utolsó szál cigit és soha többé nem gyújtok rá. Ennyi az egész. Történt mindez 21 éve. Nyolc napig nagyon pocsék volt, 10 hónapig pedig gyakran eszembe jutott a cigaretta.. Utána végleg elmúlt.