• Milyen gyors az izomvesztés a rendszeres testmozgás abbahagyása után?

        Szerző:
        WEBBeteg

        Kihagyott egy edzést? Vagy kettőt, esetleg még többet? Ha a testmozgást jelentős inaktív időtöltéssel cseréli fel, azzal az izomerő harmadát veszítheti el – állítja egy új tanulmány a Journal of Rehabilitation Medicine.

        A Koppenhágai Egyetem kutatói 32 férfit (közülük 17-en a 20-as életéveikben jártak, 15-en pedig 60-70 év közöttiek voltak) kértek meg arra, hogy egy olyan térdmerevítőt viseljenek, ami 2 héten át rögzíti az egyik lábat. A két hét letelte után a rögzített lábon a fiatalabb férfiak 22-34%-át veszítették el az izomerőnek, míg az idősebbeknél ez az arány 20-26% volt.

        A gyors izomerővesztés mértéke kijózanító lehet, ám mégsem ez volt a kutatással kapcsolatosan a legrosszabb hír. A két hetes inaktivitással elvesztett izomerő pótlásához a kísérletben résztvevők 6 héten át tartó rendszeres kerékpáros edzésbe kezdtek, mely az első 4 hétben heti három, majd később heti négy alkalmat jelentett, ám az edzésprogram végére a láb izomereje még mindig 5-10%-kal alacsonyabb volt, mint a vizsgálat kezdetekor.

        Hirdetések

        Noha a tanulmányban férfiakat vizsgáltak, az eredmények valószínűleg a nőkre is ugyanígy igazak, állítja a tanulmány szerzője, Andreas Vigelso, a Koppenhágai Egyetem tudományos segédmunkatársa.

        Nem akkor van gond, ha néha kimarad egy edzés

        A lényeg, mely mindenkit érint, hogy egész életen át aktívnak kell maradni. Az eredmények nem azt jelentik, hogy időnként ne lehetne kihagyni egy-egy edzést, de a kísérlet jól illusztrálja, milyen gyorsan elveszítjük az izomerőt és fittséget, ha az aktivitási szintünk a nullára esik vissza.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Annak ellenére, hogy a tanulmányban résztvevő fiatalabb férfiak több izmot veszítettek, az idősebbek izomvesztése nagyobb probléma, mivel potenciálisan több hatással lehet a korcsoport képességére a mindennapi élet (pl. főzés, szemét kivitel, lépcsőn feljutás stb.) dolgainak ellátásában. Az izomerő negyedének elvesztése a függetlenség és az életminőség elvesztését is jelentheti, ha az ember 70 év körüli.

        Az elvesztett izmot erősítő edzésekkel gyorsabban lehet visszaépíteni, és korábbi tanulmányok azt sugallják, hogy az úgynevezett resistance training gyakorlatok lehetővé teszik a teljes izomerő helyreállítását. Amennyiben egy sérülés miatt nem tudja az addigi edzésprogramját folytatni, vagy akár egyszerűen sétálni sem tud menni, mindenképpen végezzen valamiféle kímélő gyakorlatot, mely elősegíti a gyógyulási idő csökkentését – tanácsolják a szakértők!

        Forrás: WEBBeteg
        Szerző: Cs. K., fordító; yahoo.com

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Mi az a divertikulózis?

        Dr. Mármarosi István

        Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

        Látászavar, szédülés?

        Dr. Kapocsi Judit

        A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

        Ginzeng és a sport

        Nyár közeledtével, nyáron jellemzően többen és többet sportolunk. Sokan ilyenkor kezdik újra kedvenc sporttevékenységüket, amit az őszi, téli időszakban takarékra állítottak. Mások most ismerkednek egy újabb sporttal. Általában ilyenkor mindannyian igyekszünk aktívak lenni, többet mozogni, kirándulni, játszani.

        Reflux mellett szabad sportolni?

        Számos tanulmány igazolta, hogy a refluxbetegségben szenvedők ritkábban sportolnak, mert a panaszaik átmenetileg fokozódhatnak. Ne hagyjuk, hogy a reflux megakadályozzon abban, hogy fittek legyünk. Mire érdemes odafigyelni, ha továbbra is rendszeresen szeretne mozogni?

        Csontritkulásos betegek gyógytornája

        A csontritkulás kezelésének egyik alappillére a testmozgás. A megfelelő típusú torna ugyanis elősegíti a csontok, a vázizmok erősödését. A mozgás során javul a szervezet vérellátása is, így a csontok optimális felépítéséhez szükséges ásványi anyagok is könnyebben beépülnek. A következő gyakorlatokat azoknak ajánljuk, akiknek csontritkulás betegségük már előrehaladott állapotban van.

        A tavaszi fáradtság okai és megelőzése

        A tavasz közeledtével éreznünk kellene, amint az ébredő természet feltölt energiával, mégis ezekben a kora tavaszi napokban sokan bágyadtak, aluszékonyak, az emberek fejfájásról, szédülésről, ingerlékenységről panaszkodnak.

        Csodafegyver stressz ellen: a mozgás

        Mindenki tisztában van vele, hogy a mozgás jót tesz a testnek, de az kevéssé köztudott, hogy a léleknek és az elmének is valóságos csodaszer. Dr. Keresztényi Zoltán, humánkineziológus feltárja és megerősíti az összefüggéseket.

        Irodai munka és mozgásszervi problémák

        Egyre nagyobb a mozgásszervi panaszokkal küzdő betegek száma. A háziorvosi rendelők, a reumatológiai és ortopédiai szakrendelések tele vannak az ülő életmód áldozataival. Manapság az emberek többsége városban él, autóval jár, és sokan ülőmunkát végeznek, amely a mozgásszervek egészsége szempontjából nagyon káros.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.