• Tisztítható az Alzheimer-kóros agy?

Új molekuláris eszközt fejlesztettek ki a Michigani Egyetem kutatói, amellyel "megtisztíthatják" az agyat az Alzheimer-kór kapcsán kirakódó amiloid fehérjéktől - idézte a Science Daily tudományos hírportál (http://www.sciencedaily.com).

A szellemi leépüléssel járó Alzheimer-kór jellemzője, hogy a béta-amiloid fehérje, csomószerűen lerakódik az agyban. Ezek a plakkok a sejtek pusztulását okozzák, ami memóriavesztéshez és más mentális problémákhoz vezet. A fehérje lerakódásáért felelős folyamatokat nem ismerik még teljesen a kutatók, ám azt feltételezik, hogy a réz- és a cinkionok is részt vesznek valamiképpen bennük.

A Mi Hee Lim által vezetett kutatócsoport ezzel kapcsolatos eredményeit, eredetileg az amerikai tudományos akadémia folyóiratában, a PNAS-ben hozta nyilvánosságra. Lim és munkatársai olyan molekuláris eszközöket fejlesztettek ki, amelyek kétféle funkciónak képesek eleget tenni: meg lehet velük "fogni" a fémionokat is, és a béta-amiloid fehérjékkel is kapcsolatba lépnek.

Kísérleteikben megállapították, hogy ezek a molekulák szabályozni tudják az amiloidok lerakódását: egyrészt akadályozzák a csomók képződését, másrészt széttörik a már meglévőket. Mostani közleményükben a michigani kutatók, már a vegyületek második nemzedékéről számolnak be, amelyek biológiai rendszerekben stabilabbak, mint a korábbiak. A molekulák egyikét Alzheimer-kóros páciensektől származó homogenizált agyszövetmintákon is tesztelték, és megállapították, hogy az segített a fehérjecsomókat kisebb darabokra oszlatni.

Lim úgy véli, hogy terápiás célokra is alkalmazható a kifejlesztett vegyület, mert képes átlépni az agy-vér gáton. A soron következő kutatási lépésekben még érzékenyebb módszerekkel tesztelik az új vegyületek diagnosztikus és terápiás tulajdonságait.

Fiatalkori mellrák

Tóth András

Szűcs Adriána modellel beszélgettünk, aki 16 kemoterápián van túl.

Mi az a divertikulózis?

Dr. Mármarosi István

Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

A demencia típusai és a várható életkilátások

A demencia kifejezés olyan gyűjtőfogalom, amely számos szellemi leépüléssel járó kórképet foglal magába. A demencia tünetei közé általában a memóriazavar, a kommunikációs nehézségek, az ítélőképesség hanyatlása és a személyiségváltozás tartozik. A korai tünetek gyakran különösen fontosak a különböző típusú demenciák egymástól való megkülönböztetésére.

Alzheimer-kór: új kezelés a láthatáron

Míg az Alzheimer-kór kezelésében a legtöbb gyógymód a memória javítását célozza meg, az Ohiói Állami Egyetem Wexner Orvostudományi Központjának kutatói mély agyi stimulációs eljárással próbálkoznak a betegek problémamegoldó és döntéshozó képessége csökkenésének lelassítására.

Az Alzheimer-kór okai

Az Alzheimer-kór hátterében álló okokat jelenleg még nem teljesen ismerik, az azonban egyértelmű, hogy a kórban szenvedőknél az agy bizonyos helyen lévő idegsejtjei károsodnak.

Az összetett munka megelőzheti az elbutulást

Egy tanulmány szerint, melyet a Dél Floridai Egyetem öregedéstudományi tanszékén végeztek, azoknál, akiknek a munkája az átlagosnál összetettebb, jelentősen kisebb az esélye az Alzheimer- kór és demencia (időskori elbutulás) kialakulásának.

A túl sok réz Alzheimer-kór kialakulásához vezethet

Az étellel bevitt, túl nagy mennyiségű réz hozzájárulhat Alzheimer-kór kialakulásához - állapította meg egy amerikai tanulmány. A kutatók véleménye azonban megoszlik, mivel más munkák szerint a réz valójában az agyat védi.

Új módszerrel sikerült befolyásolni agyunkat

Lassabban mozognak az emberek, ha agyukat célzottan manipulálják elektromos impulzusokkal - jöttek rá brit kutatók egy kísérlet segítségével.