• A C-vitamin csökkenti a férfiak csontritkulását

        Szerző:
        WEBBeteg

        Egy kutatás eredménye szerint a magas C-vitaminfogyasztás az idősebb férfiak esetében segít csökkenteni a csontritkulás mértékét. Ugyanis, ha nem jut a szervezetbe elegendő C-vitamin, nem megfelelő a csontépítés!

        Vitamin- és ásványi anyag teszt


        Tesztelje, hogy szervezete kellően el van-e látva vitaminokkal és ásványi anyagokkal! Töltse ki vitamin- és ásványi anyag tesztünket!

        A kutatók már évek óta tudják, hogy a C-vitamin nélkülözhetetlen a megfelelő csontfejlődéshez, a kollagén kialakulásához, mely a csont egyik szerves alkotóeleme, valamint a porcképződéshez.

        A C-vitamin tulajdonképpen antioxidáns vitamin, ami azt jelenti, hogy csökkenti az oxidatív stresszt, mely negatív hatással van szervezetünk sejtjeire. Antioxidánsokra szükségünk van, mivel megvédnek az oxidatív stressztől, s ezáltal a gyulladásokkal szemben is.  Ha gyulladás van a szervezetünkben, az kalciumot von el a csontokból, tehát a C-vitamin segít lelassítani ezt a folyamatot.

        Hirdetések

        A kutatást végző orvosok a csontsűrűséget vizsgálták a 75 év feletti korosztályban, 213 férfi és 393 nő esetében, négy éves periódust követve, különös tekintettel arra, milyen befolyással van a rendszeres C-vitamin használat a csontokra. Az eredmények kiértékelésekor figyelembe vették a C- és E-vitamin fogyasztása mellett azt is, hogy az illető dohányzik-e, illetve nők esetében azt, hogy kapott-e valamilyen hormonpótlást.

        Segítség az egészséges táplálkozáshoz


        Meglepő eredmények

        A legkisebb mértékű csontritkulást azoknál a férfiaknál tapasztalták, akiknél a legmagasabb volt a napi C-vitamin bevitel. A nőknél azonban nem találtak ilyen jellegű összefüggést.

        Az ajánlott napi C-vitamin szükséglet 75 mg nőknek, 90mg férfiaknak. Azoknál a férfiaknál, akik napi 314 mg C-vitamint fogyasztottak, annak ellenére, hogy kalciumbevitelük alacsony maradt, nem tapasztaltak csontritkulást, míg azok, akik csak napi 106 mg C- vitamint juttattak a szervezetükbe, csontjaik 5,6 százalékát elvesztették.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Annak hátterében, hogy a nőknél miért nem hatásos a C-vitamin bevitel a csontritkulás ellen,  valószínűleg az állhat, hogy a C-vitamin hatásmechanizmusa nemcsak a kalciummal és E- vitaminnal, hanem az ösztrogénnel is kapcsolatban áll. Ha nem jut a szervezetbe elegendő C-vitamin, nem megfelelő a csontépítés. A csontok fő proteinje a kollagén, mely körülbelül annak felét teszi ki, s tulajdonképpen megóvja azt a széteséstől.

        Az elmúlt évek kutatásai fényt derítettek rá, hogy a csontsűrűség megőrzéséhez nemcsak kalciumra, hanem D-vitaminra és proteinre is szükség van. A jelenlegi kutatásnak köszönhetően a C-vitamin is csatlakozott az egészséges csontokhoz nélkülözhetetlen alkotóelemek csoportjához. Mindez persze nem jelenti azt, hogy túlzásba kell vinni a C-vitamin fogyasztását! Csontjai védelmében étkezzen egészségesen, sportoljon ( lehetőleg a friss levegőn) rendszeresen!

        Forrás: WEBBeteg
        Cs. K., fordító; WebMD
        Lektorálta: Dr. Jóna Angelika, gyermekorvos

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Fiatalkori mellrák

        Tóth András

        Szűcs Adriána modellel beszélgettünk, aki 16 kemoterápián van túl.

        Mi az a divertikulózis?

        Dr. Mármarosi István

        Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

        Figyeljen rá, hol hordja a mobiltelefonját!

        Egy kutatás eredményei megerősítik azt a korábbi feltételezést, miszerint a mobiltelefon által kibocsátott sugárzás káros hatással van a spermiumokra.

        Naponta fél liter tejet kéne fogyasztani

        A tej a kalcium mellett A-, B1-, B2-, B12- és D-vitamint is tartalmaz. Ezenkívül ásványi anyagokban is gazdag. A tejfogyasztás egyre csökken, pedig nemcsak a csontépítésben van támogató szerepe, de a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében is. A napi átlag másfél deciliter helyett fél liter tej vagy tejtermék lenne az ajánlott mennyiség.

        A kalcium hiányának tünetei és veszélyei

        A kalciummal kapcsolatban leginkább a csontok egészségére gondolunk, holott ez az ásványi anyag csontrendszerünk mellett számos egyéb szervünk működése szempontjából is létfontosságú.

        A csontritkulás okai és rizikófaktorai

        Harmincöt éves korát követően szinte mindenki szervezete több csontot bont le, mint amennyit képez. A csontritkulás kockázata főleg attól függ, hogy mekkora csonttömegre tett addig szert az egyén és milyen gyorsan kezdi el a csonttömeget veszíteni.

        Ritkul, törik? Tegyen a csontritkulás ellen!

        A csontritkulás sokáig tünetmentes, ám már a korai szakaszban is szűrhető és kezelhető. Dr. Pál Mónika, reumatológus szerint a megfelelő terápiákkal és életmóddal az életminőség jelentősen javítható.

        A csontritkulás megelőzhető!

        A csontritkulás megelőzése akkor lehet eredményes, ha már fiatalkorban elkezdődik. A másodlagosan kialakuló, valamilyen egyéb alapbetegséghez társuló csontritkulás esetében az alapbetegség időbeni és megfelelő kezelése jelenti a hatékony megelőzést.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA