• Depresszió vagy személyiségváltozás? Mit tegyen a család?

        Legfrissebb cikkek a témában
         
        Gyakori kérdések

        Tisztelt Doktornő! Édesapám több mint három éve (valószínűleg rejtve előbb jelen volt) küzd egyre súlyosabb depresszióval. Kezdetben epizódikus jellegű volt, ezért enyhe gyógyszeres terápiában részesült, melyet többször meg is szakított (leginkább saját elhatározásból) és valóban jobban is volt. A kezdeti jobb időszakok egyre rövidebbé váltak és egy rosszabb szint (nagyfokú negatívizmus, szorongás, félelemérzet, szociális fóbia, egyre kevesebb beszéd, pánikszerű reakciók, elhanyagoltság) lett úrrá rajta, amelyet ez év áprilisában már odáig fajult, hogy már az ételt is megtagadta, mutulizmus és súlyos szorongás alakult ki (magától SEMMIT nem tett, toporgás egy helyben, piszkálta a kezét, stb.), ezért bevittük a kórházba, ahol miután kizárták a lehetséges szervi okokat, több hetet töltött a pszihiátrián, ahol kombinált gyógyszeres kezelést alkalmaztak és ahonnan a korábbihoz képest jobb állapotban tért haza. (Diagnózis: súlyos depresszió, pszeudodemencia) A kezdeti fejlődés után azonban ismét voltak visszaesések, azonban - Édesanyám irányítása mellett - látszólag kezdett javulni az általános helyzet. Mostanra azonban ismét sokkal rosszabb a helyzet, úgy tűnik mégsem használnak a gyógyszerek. A legszörnyűbb az egészben, hogy minden próbálkozásunk és támogatásunk ellenére, ő SEMMIT sem tesz azért, hogy jobb legyen a helyzet, olyan, mintha teljesen hidegen hagyná, hogy nekünk családtagoknak milyen nehéz, csak saját alapszükségleteivel és félelmeivel foglalkozik, magától szinte semmit sem tesz, a személyisége teljesen megváltozott, illetve a korábbi rossz tulajdonságai felerősödtek. Ha megpróbálunk vele erről beszélni, nem reagál semmit, mintha nem értené miről beszélünk vagy megpróbálná kizárni a külvilágot. Van betegségtudata erős szégyenérzettel társulva, kifelé sokszor próbálja elrejteni, a kezelőorvosaival a kórházban nem beszélt, teljesen leblokkolt, az ambuláns orvosnak meg nem mondja el a valós helyzetet. Minden támogatásunk és igyekezetünk ellenére nem akar kipróbálni új dolgokat, pszihés szakember segítségét igénybe venni, stb. A családi háttérrel kapcsolatban el kell mondanom, hogy az Édesanyjának is hasonló kórképe volt, bátyja öngyilkos lett, így lehet örökletes is. A szüleim nagyon hosszú ideig boldog házasságban éltek, csodás gyerekkorunk volt, szerető család a mienk, közel állunk egymáshoz. Anyagi és komoly fizikai egészségügyi problémák nincsenek, minden adott lenne egy boldog, békés nyugdíjas élethez. Édesanyám az elmúlt években mellette állt, kipróbált több stratégiát (összességében sok szeretettel és törődéssel ápolta, de volt, hogy elvesztette a türelmét) ő alakítja Édesapám napirendjét, mint már mondtam egyedül szinte semmit sem tenne, így egyfajta függőség alakult ki, ezért egyedül hagyni nem akarjuk, családi programokon vonakodva vagy nem vesz részt, ilyen esetekben általában rosszabbodik a helyzet. Mivel megint rosszabb a helyzet, már azon gondolkodunk, hogy jobb lenne neki talán egy bentlakásos intézményben, Édesanyám nem tudja mit tehetne még, úgy érzi már, talán jobban ellenne egy ilyen helyen, ahol nincsenek elvárások. Abban kérném a tanácsát, hogy milyen lehetőségeket lát, hogyan javulhatna Édesapám betegsége így, hogy magától semmit nem tesz azért, hogy jobb legyen? Ő mintha nem akarna változást, lehet kényelmes és elég ez neki, hogy kvázi "szobanövényként" elvan? Mit tehetünk mi családtagok? Szerintem eddig biztosítottuk a szerető, elfogadó családi hátteret, de úgy tűnik ez sem jelent elég megoldást, egyre elviselhetetlenebb és kezdjük feladni a reményt, hogy ilyen hozzáállással valaha is meggyógyulhat. Köszönöm válaszát!

        Dr. Pálvölgyi Rita válasza a depresszió témában

        Tisztelt Kérdező, A leírt jelenségek a depresszió tünetei. Egy depressziós ember érdeklődése valóban nagyon beszűkülhet, kevéssé van tekintettel a környezete érzelmi állapotára. Azt tanácsolnám, hogy keressék fel a területi Ideggondozót, - vele vagy nélküle, - és mondják el a kollégának, hogyan látják a helyzetet. Ő fog tanácsot adni arra nézve, hogy hogyan lehet tovább lépni. Azt azonban tudni kell, hogy aki nem ön-, vagy közveszélyes, az akarata ellenére nem kezelhető, - sem otthon, sem kórházi keretek között. Azt lehetne még megpróbálni, hogy olyan barátot, vagy rokont megkérni, hogy beszéljen vele, akinek a véleményére leginkább hallgat.. Üdvözlettel: Dr. Pálvölgyi Rita

        Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.

        Dr. Pálvölgyi Rita
        pszichiáter, pszichoterapeuta Tőle szeretnék kérdezni

        Dr. Pálvölgyi Rita

        Kérdés: 2016. július 19., 10:44; Megválaszolva: 2016. július 19., 11:25

      • Kérdések és válaszok a témakörben:
        T. Doktornő! Ön szerint mi lehet a problémám? Régen pörgős voltam, felpörögtek a gondolataim, sokat beszéltem, nem tudtam abba hagyni, munkahelyen állandóan futottam, mindent gyorsan, maximálisan akartam megvalósítani, mert olyan érzésem...
        Tisztelt Doktornő! Pánikbetegségre rexetin tablettát szedek már három éve. Kezdetben a 20 mg gyógyszerből napi egy szemet szedtem mára a nehezebb időszakokban is elég fél szem bevétele erre azonban sajnos szükségem van. Párommal szeretnénk...
        Jó napot kívánok. Olyan problémám lenne hogy márciusba kórházba kerültem stroke gyanújával. Bal arc/kar/láb zsibbadással. Egy hetet voltam kórházban..minden vizsgálaton túl estem (mr..ct..stb) Kizárták..azt mondták idegi alapon...
        Tisztelt Doktornő! Azt szeretném kérdezni, hogy a Seduxen 5 mg és a Wellbutrin SR 150 mg gyógyszerek szedhetők-e együtt, 1-1 szem naponta adagolásban? Válaszát Előre is köszönöm.
        Tiszteletem! Egy nagyon rég óta nyomasztó problémával fordultam önhöz . 10 éves voltam mikor egy nagyon nagy probléma történt a családomban . A kisbaba öcsémnek akit már rég óta vártam megigértem ,hogy én leszek a legjobb testvér a...
        Stimuloton szedése mellett alkalmazható-e clenbuterol hatóanyagú készítmény, stanazolol hatóanyagú készítmény illetve anabolikus szteroid? (tesztoszteron) Szedhető-e mellette egyéb zsírégető készítmény?
        Szép napot. Elég rázós gyerekkorom volt, nemi erőszak áldozata voltam, gyermekotthonban töltöttem 3 évet, nem találtam/találom a helyem sehol. Szüleim lemondtak rólam, lázadó gyerek voltam. Többször voltam pszichiátrián, volt egy 2eres...
        Kedves Doktornő! 2015 elején kényszergyógykezelésre ítéltek. A történetnek ami ezt kiváltotta azt hiszem nincs jelentősége. Páromnak speciális munkája volt és belefutottunk egy "projektbe" ami "kifogott rajtunk". Három hétig tartottak bent....
        Tisztelt Doktornő! 2 hete szedek Coaxilt az előírt napi 3x1 dózisban. Azt szeretném kérdezni, hogy szedhető-e e mellé napi 1x1 Wellbutrin 150 mg SR gyógyszer? (A Wellbutrint elsősorban a dohányzásról való leszokást segítő hatása miatt...
        Kedves Doktornő! Erős szorongásos zavarok és emiatt kialakult depresszió kezelésére a pszichiáterem Rexetin szedését írta elő. 2 hete szedem a gyógyszert, az első 5 napban csak felet (10mg) majd, kb másfél hete már napi 20mg-ot. Sajnos az...