• Ami a hirtelen szívhalál hátterében állhat

A biológiai óra működésének felborulása okozhatja a hirtelen szívhalált okozó végzetes szívritmus zavart egy nemzetközi kutatócsoport új tanulmánya szerint, amely a Nature tudományos folyóirat legújabb számában jelent meg.

Amerikai, svájci és francia kutatók azt fedezték fel, hogy a hirtelen, váratlan szívhalál hátterében a szívizomzat kálium ioncsatorna működésének hullámzása a legfontosabb tényező. Az izomrostok ritmusos összehúzódásához a különböző ionok arányának változása szükséges, és ehhez az egyes ionok áramlása pontos szabályok szerint történik.

Mukesh Jain és Xander Wehrens professzor évek óta foglalkozik a káliumcsatorna működésének kutatásával. Fölfedezték, hogy a biológiai óra zavartalan működése igen lényeges az ioncsatornák időzítése miatt is.

A biológiai óra szabályos működésének feltétele

A test biológiai órájának pontos ketyegéséhez a Klfl15 elnevezésű tényező szükséges, amely azt a fehérjét szabályozza, amely a szívizom sejtekbe a kálium beáramlását befolyásolja. Ennek a fehérjének a szintje a szervezetben hullámzik és ez reggel, illetve este megváltoztatja a kálium ion beáramlást a szívizom sejtekbe.

Mióta létezik EKG, a szívgyógyászok már észlelték a diagnosztikus eszköz által kirajzolt hullámok távolságának változását és arra is fölfigyeltek, hogy ennek bizonyos változata életveszélyes szívritmus-zavarokra hajlamosít. Most a kutatócsapatnak sikerült olyan egértörzset kitenyészteni, amelyben vagy sok a Klfl15, vagy szervezetéből ez a tényező hiányzik

Ha a sejtekbe történő kálium beáramlás bármelyik irányba megváltozik, az életet veszélyeztető ritmuszavarok megjelennek. Ezt ugyan egyelőre csak az egereken bizonyították, de nagy vizsgálatok indultak el annak tisztázására, hogy az emberi szívben, a hirtelen szívhalál hátterében milyen szerepe lehet a kálium ioncsatorna reggeli és esti aktivitás-változásának, a biológiai óra napszakos időeltolódásának.

Ez az első eset, hogy genetikai okú, molekuláris változások jelentőségét igazoltuk végzetes szívritmus-zavarok magyarázatára - mondotta Wehrens professzor.

Szívritmuszavarok

A legtöbb embernél kialakulhat időnként szabálytalan szívverés, ilyenkor érezhetjük úgy, hogy szívünk egy ütést kihagyott, vagy össze-vissza ver. Az arrhythmiák általában veszélytelenek, de vannak olyan formái, amik súlyos tüneteket okozhatnak, sőt néha az életet veszélyeztethetik. Szívritmuszavarok (arrhythmia)>>

Sarcoidosis

Dr. Lajtos Melinda

A betegség jelentősége abban áll, hogy kórlefolyása nem jósolható meg.

Kiurgó pulzus

Kardioközpont

Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

A szívritmuszavarok legjellemzőbb tünetei

Vannak, akik nagyon ijesztőnek érzik a szívritmuszavart (arrhythmia), mások nem is érzékelik. A tünetek ugyanis nagyon változatosak és eltérőek lehetnek. Azonban fontos tudni, hogy a tünetek nem észlelése vagy észlelhetősége, illetve erőssége nem feltétlenül áll egyenes arányban a mögöttük álló betegség súlyosságával, veszélyességével.

Pitvarfibrilláció - Egy veszélyes szívműködési zavar

A pitvarfibrilláció a felnőttek körében a leggyakoribb szívritmuszavar, ami az életkor előrehaladtával gyakoribbá válik. A 65 év feletti népesség 3-5 százalékánál fordul elő, 80 év felett már minden 10. embernek lehet ilyen ritmuszavara.

Hogyan kezelhető a szívritmuszavar?

A szívritmuszavar a szabályostól eltérő szívműködés. Ez jelentheti azt, hogy a szív a normálistól gyorsabban (tachycardia) vagy lassabban (bradycardia) működik vagy a ritmus nem egyenletes.

Szívritmuszavarok (arrhythmia) - Figyelmeztető tünetek

A legtöbb embernél kialakulhat időnként szabálytalan szívverés, ilyenkor érezhetjük úgy, hogy szívünk egy ütést kihagyott vagy összevissza ver. Az arrhythmiák általában veszélytelenek, de vannak olyan formái, amik súlyos tüneteket okozhatnak, sőt néha az életet veszélyeztethetik.

Szívritmuszavar terápia: a kardioverzió

Bizonyos ritmuszavarok esetén szükség lehet a szívritmus gyógyszeres vagy eszközös helyreállítására - ezt nevezzük kardioverziónak.

A szívinfarktus és a hirtelen szívhalál

A hirtelen szívhalált szenvedők számára a leghatékonyabb segítség az újraélesztés mielőbbi megkezdése, a mentők értesítése, és a defibrillátor alkalmazása.