• A vörös húsok bélfertőzésre hajlamosítanak

Aki állandóan sok vörös húst fogyaszt, az könnyebben fertőződhet meg az E.coli baktériumnak azzal a fajtájával, amely súlyos vérzéseket is okozhat, állapították meg amerikai és ausztrál tudósok.

Az Escherichia coli baktérium normálisan ott van a bélflórában, és szükség is van rá a K-vitamin termeléséhez, de bizonyos fajtái veszélyesek. Az ilyenek szokták okozni az olyan ételmérgezéseket, amelyek miatt elrendelik az élelmiszerek költséges visszavonását.

Az amerikai-ausztrál felfedezés szerint a vörös húsokban természetes módon fordul elő a Neu5Gc jelű cukormolekula. Ez felhalmozódik a belek és a véredények belső falán, és mágnesként vonzza az E.coli baktériumok által termelt méreganyagokat. Így ezek a mérgező vegyületek könnyebben jutnak be a vérkeringésbe.

A Neu5Gc molekula gyakorlatilag csak a vörös húsokban fordul elő. Más ételekben, mint a halban, csirkehúsban, a zöldségekben és gyümölcsökben nem található meg.

A kutatók laboratóriumi kísérletekben igazolták, az E.coli baktériumnak a Neu5Gc cukormolekulához való affinitását. Emberi sejttenyészetekben kimutatható volt a Neu5Gc cukormolekulákhoz kötődő toxin. A tapasztaltakat megerősítették genetikailag módosított egerekkel végzett kísérletek is, amelyekben elnyomták az egerekben azt a gént, amely a Neu5Gc cukormolekula képződését szabályozza.

Az E.coli baktérium

Az E.coli baktériumnak a súlyos ételmérgezést okozó fajtái, általában rosszul megsütött darált hússal kerülhetnek a szervezetbe, főleg akkor, ha a hús a vágás után ürülékkel szennyeződött. De megfertőződhetünk E.colival mosatlan zöldségtől is, ha azt szennyezett vízzel öntözték.

Az Egyesült Államokban évente 75 ezer E.colival kapcsolatos ételmérgezés történik, ebből átlagosan 60 végződik halállal.

A kutatási beszámoló a Nature című brit tudományos lapban jelent meg csütörtökön.

(FH)

Az intimlézer

Dr. Kiss György

Hogyan zajlik a nőgyógyászati lézerkezelés, és mikor alkalmazzák?

Gyümölcsök és puffadás

Dr. Hidvégi Edit

Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

Botulizmus: veszélyes méreganyagok az ételekben

A botulizmus egy viszonylag ritkán előforduló, éppen ezért nem nagyon ismert megbetegedés. Kórokozója a Clostridium botulinum nevű baktérium, pontosabban a baktérium által termelt toxin. A baktérium ideg-izom kapcsolódási pontoknál kifejtett hatása révén gátolja az ingerületátvitelt, mely révén közepestől súlyos fokig terjedő, akár halálhoz vezető bénulásokat idézhet elő a szervezetben.

Egészséges a vörös húsok és a belsőségek fogyasztása?

Szervezetünknek szüksége van fehérjékre ahhoz, hogy egészségesen fejlődjön, növekedjen és működjön.

Kevesebb húsfogyasztással a világ egészségesebb, hűvösebb és gazdagabb lenne egy tanulmány szerint

Kevesebb hús, több gyümölcs és zöldség fogyasztásával emberek millióinak idő előtti halálát lehetne megelőzni évente a század közepéig, jelentősen csökkenne a felmelegedésben szerepet játszó károsanyag-kibocsátás, és évente több milliárd dollárral csökkennének az egészségügyi és a klímaváltozás okozta károk enyhítését célzó kiadások - állítják a kutatók.

Hasznos tippek az ételmérgezés elkerüléséhez - Jó tudni!

Nyaranta jelentősen megugrik az életmérgezések, ételfertőzések száma, és nem csak a hírhedt szalmonella állhat a háttérben. A nagy melegben nem is kell különösebben nagy hanyagság ahhoz, hogy romlott, fertőzött élelmiszert fogyasszunk, éppen ezért még fokozottabban kell ügyelnünk a konyhai higiéniára.

Tanácsok a nyári fertőzések megelőzéséhez

Gyomorrontás, hasfájás, hasmenés, hányás – a gyomor- és bélrendszeri fertőzések tünetei sokszor a higiéniás szabályok betartásával megelőzhetőek lennének. Mit tegyünk, hogy a nyári melegben az étkezések kellemetlen mellékhatásait elkerüljük?

Ételmérgezés miatt negyvenkét gyerek kórházban

Negyvenkét gyereket vittek kórházba rosszullét miatt egy balatonszárszói tábor lakói közül szerda este és éjszaka - tájékoztatta a népegészségügyi szervezetet működtető Somogy Megyei Kormányhivatal kabinetvezetője csütörtökön az MTI-t.