• Immunrendszerrel összefüggő a narkolepszia?

Az amerikai Stanford Egyetem kutatói genetikai bizonyítékot találtak arra, hogy a narkolepszia nevű alvászavar az immunrendszer, azon belül az úgynevezett T-sejtek hibájával függ össze.

Ezek a sejtek úgy okozhatják a betegséget, hogy megtámadják az agy alvásközpontjának sejtjeit. A narkolepszia fokozott zavart kelt az alvásritmusban, szélsőséges esetben hirtelen izomgyengeséghez, "alvásrohamokhoz" vezethet napközben. Már korábban összefüggésbe hozták a szabályozó agysejtek leépülésével.

A kutatás vezetője, Emmanuel Mignot hangsúlyozta: a mostani vizsgálat először bizonyította be, hogy a betegség összefügg az immunrendszer zavarával. A kutatócsoport átfogó genetikai elemzéseket készített, hogy azonosítsák a genetikai anyag narkolepsziáért felelős területeit. Három, a betegség kockázatát növelő genetikai variánst is találtak európai és ázsiai felmenőkkel rendelkező emberek genomjában - írták a Nature Genetics című szaklapban.

Mignot magyarázata szerint a narkolepszia valószínűsíthetően egy sor szerencsétlen egybeesés eredménye. Genetikai terheltséggel kezdődik, majd környezeti kiváltó tényező - például fertőzés - lép fel, végül pedig bekövetkezik a T-sejtek aktiválása, amely aztán kihat az immunrendszer számos más területére is.

Van remény a gyógymódra

A kutatásnak köszönhetően van rá remény, hogy sikerül kifejleszteni azt a kezelési módszert, amely megakadályozhatja a T-sejtek specifikus receptorainak aktiválódását. A genetikai variánsok azonosítása is támpontot jelenthetne. A kutatás vezetője szerint a narkolepszia érdekes modell lehetne az agyat érintő autoimmun betegségek tanulmányozásához is.

A narkolepszia előzetes figyelmeztetés nélkül válthat ki alvásrohamokat bármilyen tevékenység végzése közben. Egyes érintettek kataplexiában is szenvednek: erős érzelmek - mint a düh, meglepődés vagy a nevetés - az izmok azonnali elernyedéséhez vezethetnek. A tudomány jelenlegi állása szerint a narkolepszia nem gyógyítható, csupán a tüneteit lehet enyhíteni.

Mi az a divertikulózis?

Dr. Mármarosi István

Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

Látászavar, szédülés?

Dr. Kapocsi Judit

A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

Kevesebbszer alakul ki daganatos betegség az allergiásoknál

Mivel az allergia tulajdonképpen az immunrendszer túlzott válasza, így azoknál, akik allergiásak, ritkábban alakul ki daganatos betegség, mivel a fokozott immunválasz a degenerált sejtosztódást is megtámadja.

Az antibiotikum indokolatlan szedése növelheti az allergia kialakulásának az esélyét

Az antibiotikumok nagyon sok hasznos bélbaktériumot is elpusztítanak, amiknek a hiánya komoly gondot okoz az emésztőrendszerben. Mivel az immunrendszer egyik központi helye a bélrendszer, a gyerekkorban sokszor felborított bélflóra sok esetben felnőttkorban növeli az allergiás megbetegedések kialakulását.

Táplálkozási tippek az immunrendszer egészséges működésének megőrzéséhez

Az immunrendszer működését helyes táplálkozással, megfelelő folyadékbevitellel, rendszeres testmozgással edzhetjük, erősíthetjük.

A túlzott tisztaság állhat a gyermekkori leukémia hátterében

Az akut limfoblasztómás leukémia kétezer gyermekből egyet sújt - írta a tanulmányt ismertető BBC News. Mel Greaves, a Brit Rákkutató Intézet tudósa 30 év alatt összegyűlt bizonyítékokkal támasztotta alá, hogy az immunrendszer veszélyessé válhat, ha az élet korai szakaszában nem találkozik elég kórokozóval. Ez azt jelenti a tudós szerint, hogy a betegséget meg lehetne előzni.

A csecsemőkori táplálkozás jelentős hatással van az immunrendszerre

A szervezetünkben élő jótékony baktériumokról sokat hallunk, talán azt is tudjuk, hogy fontos szerepet játszanak egészségünk megőrzésében. De mi köze valójában a bélrendszernek az egészségünkhöz, és miért fontos már csecsemőkortól kezdődően figyelmet fordítani a megfelelő táplálkozásra?

A nyirokcsomó-megnagyobbodás okai

A nyirokcsomók a szervezetben elszórtan, a nyirokerek mentén elhelyezkedő, a nyirokrendszer részét képező szervek. Kb. 500-600 nyirokcsomó található a nyak, a hónalj, a mellkas, a has és az ágyék régiójában. Szűrő funkciót töltenek be, fő szerepük a kórokozókkal szembeni küzdelem.