• Megállítható a HIV-vírusok szaporodása?

Saját genetikai anyaguk tönkretételével éheztetik ki a HIV-vírust egyes immunsejtek, így szerelve le annak fertőzési próbálkozását - idézte amerikai kutatók megállapítását a BBC hírportálja.

A vírusok nem képesek önálló szaporodásra, más sejteket használnak fel arra, hogy bennük megsokszorozhassák önmagukat. Ha azonban nem jut hozzá a megcélzott sejt genetikai állományához a vírus, akkor átmásolódása, ezzel szaporodása meghiúsul.

Az immunrendszer egyes sejtjei, a makrofágok és a dendritikus sejtek ellenállóbbnak tűnnek a HIV fertőzésével szemben, mint más sejtek. Ennek a rezisztenciának kritikus része a SAMHD1 jelű fehérje, amelynek működését most írta le egy nemzetközi kutatócsoport.

A dezoxinukleozid-trifoszfátok kettős szerepe

A SAMHD1 fehérje lebontja a DNS-t, így ha egy sejt másolatot akar magáról, akkor az építőkövek - dNTP-k, azaz dezoxinukleozid-trifoszfátok - közös tárhelyéről kell a szükséges elemeket összeválogatnia az új kópiához.

A Nature Immunology című szakfolyóirat legutóbbi számában közzétett tanulmány szerzői megmutatták, hogy a SAMHD1 fehérje annyira lecsökkentette a dNTP-k szintjét, hogy az már nem volt elegendő a vírus DNS-ének megépítéséhez. Ezzel a lépéssel pedig tulajdonképpen megakadályozta a sejt megfertőződését.

A makrofágok és a dendritikus sejtek képesek előállítani a szóban forgó fehérjét. Lehetséges, hogy egy ilyen mechanizmus aktív a makrofágokban - húzta alá Baek Kim, a kutatás résztvevője, a Rochester Egyetem orvosi központjának munkatársa.

Még nem világos azonban, hogy az elméleti eredmény miként használható fel a HIV-vírus elleni gyakorlati küzdelemben, hiszen a vírus fő célpontja, az immunrendszer CD4 sejtje szaporodásához szintén igényli a dNTP-ket.

HIV-fertőzés

Az AIDS (Acquired Immune Deficiency Syndrome) vagy magyarul szerzett immunhiányos tünet együttes kórokozója HIV-vírus (Human Immundeficiency Virus). Ezen vírusnak több családja is létezik, A HIV-1 és HIV-2 családba tartozó vírusok terjedési módja azonos. Bővebben a HIV-fertőzésről>>

Az intimlézer

Dr. Kiss György

Hogyan zajlik a nőgyógyászati lézerkezelés, és mikor alkalmazzák?

Gyümölcsök és puffadás

Dr. Hidvégi Edit

Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

Kevesebbszer alakul ki daganatos betegség az allergiásoknál

Mivel az allergia tulajdonképpen az immunrendszer túlzott válasza, így azoknál, akik allergiásak, ritkábban alakul ki daganatos betegség, mivel a fokozott immunválasz a degenerált sejtosztódást is megtámadja.

Az antibiotikum indokolatlan szedése növelheti az allergia kialakulásának az esélyét

Az antibiotikumok nagyon sok hasznos bélbaktériumot is elpusztítanak, amiknek a hiánya komoly gondot okoz az emésztőrendszerben. Mivel az immunrendszer egyik központi helye a bélrendszer, a gyerekkorban sokszor felborított bélflóra sok esetben felnőttkorban növeli az allergiás megbetegedések kialakulását.

Táplálkozási tippek az immunrendszer egészséges működésének megőrzéséhez

Az immunrendszer működését helyes táplálkozással, megfelelő folyadékbevitellel, rendszeres testmozgással edzhetjük, erősíthetjük.

HIV gyorsteszt, ami életet ment

A fertőzöttek egy része nem is tud a betegségéről, a hazai érintetteknek csupán a 30-50 százaléka kap gyógyszeres kezelést.

AIDS-világkongresszus - kicsalhatja raktáraiból a HIV-vírust egy kemoterápiás szer

Kicsalhatja a szervezetben képzett raktáraiból a HIV-vírust egy rák kezelésére használt szer, ezzel közelebb kerülhet a tudomány a vírus okozta szerzett immunhiányos betegség, az AIDS teljes gyógyításához - mutatták be kutatásaik kezdeti szakaszának eredményeit dán tudósok a Melbourne-ben zajló AIDS-világkongresszuson.

Reménykeltő AIDS-oltást próbáltak ki

Ígéretesebbnek bizonyulhat egy bostoni kísérleti AIDS-oltás, mint eddig gondolták - olvasható egy friss tanulmányban. A szerzők szerint emberszabású majmokon végzett kísérletekben bevált egy olyan vakcina, amely az immunrendszer T-sejtjeit mozgósítja a vírus ellen.