• Pánikbetegség és szorongás

        Legfrissebb cikkek a témában
         

        Tisztelt Doktornő! Most 48 éves vagyok. 21 éves korom óta szenvedek pánikbetegségtől és szorongástól.(Akkor ezt a betegséget még nem igazán ismerték.) Nyugtatókat kaptam. Kis adagban minden reggel vettem be, de ha délután és este kellett mennem valahová újra vettem be. 36 évesen elmentem egy jónevű ideggyógyászhoz. Ő megállapította, hogy pánikbetegség, szorongás és szociális fóbia gyötör. Fevarin nevű gyógyszert kaptam.( 100mg-os) Azóta is szedem. Így nincs semmi panaszom. ( Esetleg annyi, hogy idegileg hamar elfáradok.) Többször megpróbáltam abbahagyni, de nem ment. Még csökkenteni sem tudtam, mert visszatértek a tünetek.(Családomban anyai ágon többen küzködtek idegrendszeri problémákkal.) Egyébbként házas vagyok, két felnőtt gyermekem van. ( Enyhe nyugtatót a terhességem alatt is szedtem.)Pedagógusként dolgozom. Kedves Doktornő! Nekem ez jutott, élet gyógyszerekkel? Félek, hogy károsítja a szervezetemet! Mi a véleménye? Ön, hogy látja a helyzetemet?

        WEBBeteg szakértő válasza a pánikbetegség témában

        Tisztelt kérdező!

        Ha az Ön által említett diagnózisok valóban helytállóak, és ezt egy gyógyszerrel uralni tudja, az felfogható egy szerencsés állapotnak is. Nem mindenkinél sikerül tünetmentességet elérni.Ha a gyógyszerszedés ennyire zavarja pszichoterápiás kezeléssel is megpróbálkozhat, illetve a lehetőségekről tájékozódhat. Egyébként a Fevarin évtizedekig szedhető, nem kóros a szervezetre. Az is jó, hogy a nyugtatóról leszokott, az is egy szép eredménynek tekinthető.

        Üdvözlettel: Dr Bakos Cinnia Dóra, pszichiáter

         Tisztelt Kérdező!

        Ha Ön 27 éve küzd pszichés panaszokkal, akkor itt azért inkább alkati labilitás, személyiségének fokozott érzékenysége is lehet az alap, amire csak rárakódnak a szorongásos panaszok. Ezért is lehet, hogy megfelelő gyógyszerek mellett is hamar elfárad. Érdemes kerülni a stresszes
        helyzeteket, és amennyire csak lehet fokozottan figyelnie a megfelelő pihenésre, alvásra.
        A Fevarin egy antidepresszívum, már nem a legújabb gyógyszer, de korszerűnek nevezhető, és a célra szerintem is jó gyógyszer. Az antidepresszívumokhoz nem alakul ki hozzászokás, viszont tény, hogy a Fevarin nem (sem! ) gyógyítja meg a pánik betegséget, és ha igaz az Ön
        alkati érzékenységével kapcsolatos feltevésem, akkor azt nyilván nem tudja megváltoztatni. A gyógyszer szerepét a cukorbetegek inzulinjához hasonlíhatom, akiknél a gyógyszer karbantart, szintentart, de nem gyógyulást hoz. Ezért elhagyása után a korábbi problémák sajnos ismét
        előtérbe kerülhetnek.

        A dolog másik része viszont, hogy feltételezem, szed a Fevarin mellé Xanaxot, Frontint vagy valami más feszültségoldót is, és ezzel már érdemes óvatosabb lenni, mert az előzőekkel ellentétben itt már számolni kell a hozzászokás kockázatával. Ha Ön 27 éve már nyugtatókat (a szer nevét nem adta meg) kapott, és gyanítom, hogy azóta folyamatosan ezeket szedi, akkor sajnos Önnél a hozzászokás folyamata már kialakult. A terhesség alatti nyugtatószedés csak megerősíti ezt a gyanúmat. Ha ez igaz, akkor a gyógyszer abbahagyásakor megvonási tüneteket (is) tapasztal. Ezek pár napig-hétig tartanak. Megoldás: a nyugtatót ennyi idő után nem egyszerre
        kell letenni, hanem lassan, hetek-hónapok alatt felezve, negyedelve, fokozatosan kell elhagyni!

        Véleményem szerint ha a jelenlegi gyógyszerrekl panaszmentes, akkor a Fevarint "ne bántsa", viszont a mellé szedett nyugtató(ka)t jó lenne ennyi idő után lassan lépésekben abbahagyni, de lagalább csökkenteni.

        Jó egészséget kívánva: Dr. Dinya Zoltán pszichiáter

         

        Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.

        WEBBeteg Szerkesztőség
        Orvos Itt kérdezhet

         WEBBeteg Szakértő

        Kérdés: 2008-07-22 10:00:16; Megválaszolva: 2008. július 22., 10:00

      • Kérdések és válaszok a témakörben:
        Brintellix 10mg kaptam szorongásra de nekem pánikbetegségem van 5 éve. 2 hete szemezgetek a gyógyszerrel de nem merem bevenni. Mert szorongásra van és depresszíóra. Félek tőle. Tüneteim szédelgek mint aki részeg. Félek hogy rosszul leszek. Már...
        Kedves Hölgyem/ Uram! Diána vagyok 31 éves 3 hónapja gyötör egy olyan betegseg ami magam sem tudom, hogy mi lehet. Nem vagyok önmagam, úgy érzem néha, hogy megőrülök. Néha összemosódottnak erzem a latasom, furcsanak erzem a szemeimet,...
        Tisztelt Doktornő! Generalizàlt szorongásom és pànikbetegségem van, emiatt sokszor kelek heves szivdobogásra, van hogy este is előforful. Ez kb 90 100 reggel. Napközbe akár 60ra is lemegy. Szedem a gyógyszereimet. De volt olyan hogy annyira felment...
        Kedves Pálvölgyi Rita! Hosszú évek óta vannak alvásgondjaim, hol jobb, hol rosszabb volt a helyzetem. Gyerekkorom óta szorongó típus vagyok sajnos. Az utóbbi 4 hónapban este 0,25 mg Frontinnal alszom el. Egy ideje egyre szorongóbb vagyok nap...
        Üdvözlöm! Katalin vagyok, 43 éves, házas és 3 gyermek édesanyja. 20 kiló súlyfeleslegtől próbálok megszabadulni, ami nem könnyű. Nemrég találtam rá az Ukko fogyasztó teára, már ittam 1 hónapja amikor a háziorvosom felírta a Rivotrilt....
        Tisztelt Webbeteg! 25 éves férfi vagyok és bizonyos időszakonként, helytől és tevékenységtől függetlenül elkezdek izzadni és zavarodottá válok, csökken a koncentrációm és nem tudok figyelni a külvilágra. Ez az állapot hirtelen a...
        Tisztelt Doktor Nő/Úr! Gyerekkorom óta és sajnos azóta is nagyon nagy gondom, hogy szóban nem tudok kommunikálni . Első sorban azt veszem mindig észre , hogy valahogy nem úgy jönnek a számra a szavak ahogy elképzelem őket, ahogy a fejembe...
        Tiszteletem! Elég hosszú lenne a történetem, de megpróbálom elmesélni. Szóval 2019. Augusztus 10.-én este a semmiből tört rám valami amiről nagyjából tudom már hogy mi az. Szóval végülis olyan volt mint egy szívroham. Heves szív...
        Tisztelt doktor úr/nő! Augusztus utolsó hetében lebetegedtem. Lázam volt, 38-39 fokos, gyengeség volt a végtagjaimban, és fáradt voltam. Elkezdtem sajnos interneten öndiagnózist folytatni, és az egyik vitaminnál amit álmatlanságra szedtem, az...
        Tisztelt Doktornő! Néhány éve (kb. 4-5 éve) gyakori (és sokszor ok nélküli) szorongásra, feszültségre szedek napi 2*0,25 mg Rivotrilt, amelyet pszichiáter ír fel nekem receptre. Emellett kényszerbetegségem miatt napi 60 mg Rexetint is szedek...