Mániás depresszió? Beteg lennék?

Tisztelt Doktor Úr/Nő! Meglehetősen hangulatember vagyok, és néha számomra is ilyesztő megnyilvánulásaim vannak. Mániákusan ragaszkodom dolgokhoz (szerelem, egyes tárgyak, meggyőződések) . Olykor pedig nagyon magam alatt vagyok, de annyira, hogy szinte mindig felmerül akár az öngyilkosság kérdése is. Egyszer már próbálkoztam gyógyszerekkel is, de az lett a vége, hogy tizenkét óra alvás után felkeltem..... Elmentem a lithium szintet megnézetni, mivel tudom, hogy ennek valamiféle köze van a mániás depresszióhoz, viszont az Ön segítségét szeretném kérni, ugyanis nem szedek gyógyszert, és ez egy terápiás érték, tehát elvileg annak van ez az érték kitalálva, aki lithium tartalmú gyógyszert szed? Az érték ugye: 0.50-1.40 Az én eredményem pedig: 0.26. Akkor most beteg lennék? Mit jelent ez? Olvastam, hogy a normál lithium szint - tehát gyógyszer szedése nélkül - századrésze a terápiás értéknek. Akkor velem mi a helyzet? Mert az én értékem egy századrészhez viszonyítva igen magas, vagy nem? Válaszát nagyon köszönöm! Üdvözlettel Szabó Zsanett

Legfrissebb cikkek a témában

Dr. Plósz János válasza mániás depresszió témában

Kedves Zsanett!

Mániás depresszió esetében a páciensnél előfordulnak mániás és depressziós tünetek egymás után. Lehetséges, hogy ezek a panaszok ritkán vagy gyakrabban is váltják egymást. A mániára jellemző a felfokozott hangulat, aktivitás, kevés alvás, túlzott magabiztosság. A depresszió tünetei között a lehangoltság, rossz közérzet, alvásproblémák, étvágy megváltozása, halállal, öngyilkossággal való foglalkozás szerepel. Bizonyos meggyőződésekhez, tárgyakhoz való ragaszkodás önmagában nem kóros, csak ha az már irracionálissá válik, megnehezíti az illető életvitelét.

Mániában, mániás depresszióban szükséges a lítium gyógyszerként való alkalmazása. Ilyenkor szükséges a terápiás vérszint ellenőrzése, egyrészt a hatékonyság eléréséhez, másrészt, hogy elkerüljük a túladagolást, melynek tüneteket 2, 0 mmol/l felett okoz. A terápiás dózistartomány 0.5-1.2 mmol/l között van, de egyéni eltérések lehetségesek. Bizonyos egyidejűleg szedett gyógyszerek emelhetik a vérszintet (nonszteroid típusú gyulladáscsökkentők, vérnyomáscsökkentők egyes fajtái) , ezért ilyenkor fokozott ellenőrzés szükséges) . Egyébként a lítium előfordul táplálékainkban (hal, tejtermékek, tojás, krumpli, zöldségek, víz) , de csak akkor van szükség vérszint ellenőrzésre, ha mérgezés gyanúja áll fenn. Pélául ha arra gyanakszunk, hogy az ívóvízbe túlzott mennyiségben került lítium (akkumulátorok, elemek tartalmazzák) . Egyébként nem indokolt az ezirányú laborvizsgálat. A gyógyszerszedés nélküli normál érték valóban 0.01 mmol/l-nél nem szokott több lenni. Amikor szedett gyógyszereket, akkor nem volt közöttük lítium tartalmú, nem azután történt a laborvizsgálat? A lítium kiürülése vesén keresztül történik, ezért bizonyos vesetebetegségek csökkenthetik a kiürülés gyorsaságát, illetve a fent leírt gyógyszerek hatására is emelkedhet a vérszint. Gyanú volt mérgezésre? Miért történt a vizsgálat? Laboreltérések esetén mindig szükséges az ismétlés, a vizsgálatot kérő orvos ezt megteszi.

Javaslom háziorvos felkeresését a testi panaszok és újabb vérvétel végett. Ezután pedig keressen fel pszichiátert a felsorolt panaszai miatt, lehetséges, hogy terápiát kell indítaniuk.

Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.
Kérdés: 2009. november 28., 08:52; Megválaszolva: 2009. november 28., 08:52
Kérdések és válaszok: Pszichés betegségek
Pánikbetegség
Tisztelt Doktornő! 15 éve vagyok pánikbeteg, és Velaxin kapszulát szedek rá. A tipikus pánikrohamok ugyan nem jönnek rám, viszont hajlamos vagyok...
Alvászavar
Tisztelt Webbeteg! 23 éves vagyok és rossz alvó. Éjjelente általában 2 alkalommal ébredek vizelési ingerre és megyek el a mosdóba, ezek után...
Tisztelt doktornő ! Óvodai...
Középső óvodai csoportban , rendszeres napi szintű 3 gyerek (5 évesek ) részéről a többi társa ellen a kisebb nagyobb bántalmazás , fizikai...
Elmebeteg az anyukám
Tisztelt Doktornő! Elkeseredésemben és tanácstalanságomban fordulok Önhöz. Édesanyámnak mindig is rossz természete volt. Kötözködő, agresszív...
Miért érzem ezt
Mióta szültem 5 éve, azóta azt érzem, hogy a gyerek köztünk van. Van miidő, énidő egymásra a férjemmel, mégis azt érzem nem tudom a gyereket...