Húsz évesen kialakulhat-e paranoid személyiségzavar egy emberben?

Tisztelt Doktor Nő/Úr!

Húsz éves egyetemista lány vagyok, akinek már elég hosszú ideje problémái vannak az emberekkel való különböző kapcsolatok kialakításában, főként párkapcsolati szinten.

Egyáltalán nem szeretnék jelentéktelen kérdést feltevő egyénnek tűnni, akinek "túl sok ideje" van önmagára, csupán úgy vélem most érkeztem el arra a pontra, hogy talán mégsem normális az általam eltöltött napjaim intenzitása. Nem szeretek emberek között lenni, úgy érzem, hogy mindenki az ellenségem, mindenki csak ki akar használni, már a barátaimban sem bízom, mostanában, mintha kissé ellenségesek lennének velem szemben...vagy talán pont én vagyok az aki ilyenné tette őket...nem tudom...egyszerűen csak nem merek velük találkozni, rettegek a lesúlytó pillantásoktól, attól, hogy az emberek anélkül, hogy ismernének megbélyegző véleményük indulatában, meggondolatlanul tiporják össze még azt a csekély, megmaradt öntudatomat, s bizalmamat feléjük, melyeket ebben az elvárásoktól vezérelt önző és kapzsi világban sikerült magamnak megmentenem.

Valójában talán nincs is velem semmi probléma...és csupán felnagyítom a dolgok negatív oldalát, s ettől vagyok úgy elveszve. Azt hiszem örülnék valamilyen válaszszerűségnek erre a kusza, nem is kérdés jellegű kérdésemre.

Ha az illető, akinek végül úgymond megadatott az a "nagyszerű" feladat, hogy olvashatja eme balga sorokat, kérném ne ítéljen el mindössze azért mert zavartságom végetelen határokat öltött. Én...csak szeretnék végre véget vetni ennek a véget nem érő belső szorongásnak, hogy teljesértékű életet élhessek. Köszönöm...

Tisztelettel: egy húszéves egyetemista lány

WEBBeteg szakértő válasza paranoid személyiségzavar témában

Tisztelt 20 éves lány! Azt hiszem a probléma lényegét nagyon képletesen fogta meg, amit én pszichiátriai nyelvre lefordítanék. Vagyis: akinek az emberi kapcsolatai nem működnek, az személyiség (fejlődési) zavarra utal (hozzáteszem nem ritka és nem menthetetlen dolog). Az (egyik) gyökere lehet ennek az emberi nárcizmus, ami látszólag erőt ad, tulajdonképpen sérülékenységhez vezet. Érdemes lenne ennek utánaolvasnia, hátha több dologban is magára ismer (ez az első lépés a változtatás felé), ill. ebben az önismereti munkában kérheti szakember segítségét. Még fiatal, ezért érdemes lenne ezt nem elhanyagolni! Ez is egy tanulási folyamat...Üdvözlettel.

Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát.
A válasz 5 évnél régebben keletkezett, így egyes tanácsok napjainkra túlhaladottá válhattak.
Megválaszolva: 2009. augusztus 08.

Kérdések és válaszok: Pszichés betegségek

Mennyire károsak az antidepresszánsok?
Jó napot Az volna a kérdésem, hogy, mennyire károsak az antidepresszáns gyógyszerek hosszú távon? értem ezalatt, hogy 10-20 évig szedi valaki Milyen...
Hallucináció vagy más magyarázat?
Kintről, az utcáról hallottam egy halk, magasabb búgó hangot, ami feltehetőleg egy elhaladó járműtől származott. Eközben úgy tűnt, mintha a fejemben a...
Xanax elhagyása
Tisztelt Doktornő! Édesanyám légszomj és magas vérnyomás miatt, Dec 28-an kórházba került, ahol a korábban szedett gyógyszerek közül többek között a Xanaxot...
Állandóan zenét hallok a fejemben
Kedves Doktornő! Kb. fél éve szinte folyamatosan, állandóan zenét hallok a fejemben, amitől nem tudok megszabadulni, nem hallgat el. Olyan, mint a...
Ripedon elvonási tünet ellen?
Ripedon 1mg szedek reggel 1 et este 1 et, ha csökkentem a gyógyszert fél szemmel utána elvonási tünet jelentkezik erős agyzsibbadás ilyenkor ha beveszek rá...
Paraszomnia? Nagyon megijedtem
Üdv! Lenne egy nagyon nagyon ijesztő élményem, amit nem teljesen tudok mire vélni, paraszomnia lehet talán, de pontosan nem tudom. Tegnap (2023.10.03) este...