• Menstruáció

        Legfrissebb cikkek a témában
         
        Gyakori kérdések

        Kedves Doktor Úr! Menstruációm 2 hete késik, csináltam terhességi tesztet már két különbözőt is és negatív lett. Nem szeretnék kisbabát, férjemmel jelenleg megszakításos módon védekezünk és most szeretnék áttérni a hüvelygyűrűre. 2 napja pici barnás folyásom van de csak nagyon kevés egy pici vér is, most nem tudom mikor tegyem fel a gyűrűt? Mitől lehet ez, hogy nem jött meg a menstruációm. Nem volt mostanában ilyen gondom(szülés óta). Nyaralni voltunk külföldön, ez is befolyásolná? Mit tegyek ha nem jön meg rendesen? Válaszát előre is köszönöm!

        Dr. Deli Tamás válasza a hüvelygyűrű témában

        Tisztelt Hölgyem! A külföldi nyaralás feltehetően nem befolyásolta a vérzés kimaradását. A válasz további részében idemásolom a honlapomon (www.drdelitamas.hu) is olvasható, ide vonatkozó rövid írásomat. ------------------------- A vérzés kimaradása (amenorrhoea) bizonyos esetekben lehet normális, élettani jelenség, úgymint: a pubertás előtt, a terhesség és szoptatás időszakában, továbbá a változókor után, azaz a postmenopausalis időszakban. Emellett számos betegség okozhat primer amenorrhoeát (amikor a vérzések a 16. - mások szerint 18. - életévig egyáltalán nem jelentkeznek) vagy secunder amenorrhoeát (amikor volt már menses, de a pubertás utáni időszakban 3 hónapnál hosszabb ideig nem jelentkezik vérzés). Ennél rövidebb egyszeri vérzéskésés egyébként panaszmentes esetben semmilyen orvosi kivizsgálást nem igényel. Nyilván más a helyzet, ha a vérzés rendszerint csak 2-3 havonta jelentkezik. A primer vagy secunder amenorrhoea oka a hypothalamus-hypophysis-petefészek-méh-hüvely női nemi működést meghatározó hormonális és nemi szervi tengely valamely szintjén fellépő betegség, esetleg az ezen tengely szerveinek működését kórosan befolyásoló más endokrin (hormontermelő) szerv kóros működése lehet. Pusztán példaképpen említve néhány lehetséges amenorrhoeához vezető betegséget: - hypothalamus szintjén: chronicus functionalis hypothalamicus anovulatio pl. stressz, fizikai megterhelés, súlyos betegség, álmatlanság stb. miatt; nutritiós amenorrhoea; álterhesség; Kallmann-syndroma; tumor; stb. - hypophysis szintjén: Laron-syndroma, Sheehan-syndroma, Simmonds-kór, hypophysis adenomák, pl. prolactinoma stb. - petefészek szintjén: gonád dysgenesisek (pl. Turner-, Swyer-syndroma stb.), resistens ovarium syndroma, korai ovarium kimerülés, polycystás ovarium syndroma, hyperthecosis ovarii, hormontermelő petefészek daganatok/cysták - méh és hüvely szintjén: fejlődési rendellenességek (pl. Mayer-Rokitansky-Küster-Hauser-syndroma, cervix aplasia, hymen atresia stb.), Asherman-syndroma, conglutinatio cervicis uteri, méhnyakat elzáró cervicalis myoma vagy endometrialis polyp, genitalis tbc stb. - endokrin (hormonális) betegségek: hyperprolactinaemia, hypo- és hyperthyreosis, Cushing- és Addison-kór, pancreas dysfunctio, hyperandrogenismus stb. - egyéb okok: postpill amenorrhoea, kemoterápia és sugárterápia utáni amenorrhoea, egyes gyógyszerek okozta amenorrhoea. Az ok kivizsgálása részletes orvosi (nőgyógyászati, endokrinológiai, belgyógyászati stb.) vizsgálatot igényel, melynek része lehet általános és nőgyógyászati fizikális vizsgálat és részletes kórelőzmény-felvétel, labor- (pl. hormon-, vércukor-, inzulin- stb.) vizsgálat, képalkotó vizsgálat (ultrahang, MRI, CT), invazív műtéti jellegű vizsgálatok (hysteroscopia, laparoscopia), szövettani vizsgálat (pl. petefészek biopszia), genetikai vizsgálatok stb. A kezelés a felderített októl függ, az egyes háttérben álló betegségek esetében más és más, ez szintén a fent felsorolt szakemberek irányításával történik.

        Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.

        Dr. Deli Tamás
        szülész-nőgyógyász szakorvos

        Dr. Deli Tamás
        Tünetellenörző Laborértékek

        Kérdés: 2011. szeptember 11., 21:11; Megválaszolva: 2011. szeptember 12., 22:59

      • Kérdések és válaszok a témakörben:
        Tisztelt Doktornő! 29 éves vagyok. Nemrég kezdtem el fogamzás gátló tablettát szedni. Jelenleg mondhatni túlsúlyos vagyok (158 cm és 91 kg) Már így túlsúllyal kezdtem el viszont szeretnék mindenféle képpen leadni a súlyomból amit...
        Tisztelt Asszonyom/Uram! Barátnőm Mistral fogamzásgátlót szed rendszeresen. Ma kell elkezdenie a következő levél gyógyszert, viszont tegnap este az együttlétünk során a vaginájába élveztem el, mert úgy emlékeztem, hogy már el kezdte szedni...
        Tisztelt doktorúr/doktornő! Olyan kérdésem lenne hogy szinte mindig óramű pontossággal jön meg a menstruációm vagyis a megvonásos vérzés, de most péntek helyett hétfőn jött meg úgy hogy még volt két szem gyógyszerből. A Jangee...
        Jó estét kívánok. Lenne kérdésem, amivel Önhöz fordulnék bizalommal. Március óta Cipralex 10mg gyógyszert szedek 1szemet és mellé Frontin 0.5mg gyógyszerből 3szemet. Ezeket szednem kell minimum jövő márciusig, és csak utána ha úgy...
        10-én bevettem egy esemény utánit, viszont 29-én kiszakadt a gumi és éppen kozépidőben voltam. vegyek be mégegy esemeny utánit, 72 órásat, ha a nőgyógyász aki felírta említett trombózisveszélyt? Nem tudom hogy én hajlamos vagyok e erre,...
        Kedves Doktor Úr! Az lenne a kerdesem ha nem spermicid ovszerrel vedekeztunk es kozosules utan folyt a huvelyeme sperma (bent maradt az ovszer) mekkora az eselyem a terhessegre? Koszonom!
        Tisztelt Doktor Úr/Nő! Egy olyan problémával fordulok Önhöz, hogy tegnap este a párommal történő szeretkezés után bennem maradt a gumi, amikor húzta ki a nemi szervét. A gumi vége nem lógott ki belőlem, de egy ujjpercnyire kellett csak...
        Tisztelt WEBBeteg csapata! A fogamzásgátló tablettáimat (symicia) nem régen kezdtem el először szedni. Az első levéllel végeztem, és a hét nap kihagyás után a nyolcadik napon bevettem a második levélből az elsőt. Aznap védekezés nélkül...
        Körülbelül egy éve kezdtem el Yadine-t szedni, majd ketszer váltottam gyógyszert (deciora, symicia). Márciusban beszedtem az utolsó adagot és abba hagytam a fogamzasgatlók szedését. Úgy éreztem, hogy a tabletta szedése hatással van a...
        Tisztelt Doktornő/ Úr! A tegnapi nap folyamán (hétfő) a fogamzásgátló bevétele után, szinte egyböl, hánytam. Az lenne a kérdésem, hogy ez volt az utolsó előtti tablettám (MILIGEST bevont tabletta), amely szerint szombaton indulna a...